ANNONS
Annons

Får man fota på kyrogårdar?

Produkter
(logga in för att koppla)

pennyroyal

Ny medlem
Undrar om det är tillåtet (naturligtvis utan att skada eller ens röra något) eller om man kan dömas för tex brott mot griftefrid, förargelseväckande beteende eller nåt...

På en kyrkogård här i Falun står det (med reservation för att min hjärna helt gått sönder) att man inte får fota på kyrkogården, men det kanske bara är en uppmaning utan lagligt stöd.

Jag skulle säga att det beror lite på vad och när du har tänkt plåta. Din "egen" gravsten, en kändis gravsten, kyrkan som står omringad av kyrkogården eller ett speciellt träd som bara finns där är nog inga problem, om det sköts på ett snyggt sätt.

För ett tag sedan var det en diskution om att plåta en gothbrud på en kyrkogårdplåta en gothbrud på en kyrkogård som väkte ganska heta känslor. På sidan 5 längst ner finns en kopia på ett mail från svenska kyrkan om deras syn på det hela.

Greven

Haha, varför skulle man inte få fota på en kyrkogård? Kan ju knappast bero på att nån inte vill bli sedd, Gud ser en överallt! Gick ju inte så bra för Adam och Eva när dom försökte gömma sig bakom en buske.

Ja, generellt sett får du fota på kyrkogårdar så länge det inte finns skyltar som säger annat (olika samfund/församlingar kan ju ha olika regler, och kyrkogårdar är privat mark).

Däremot kan man ju försöka tänka lite på vad / hur man fotar av respekt för de troende och familjen till de döda. Halvakna flickor ålandes på gravstenar är kanske inte så lämpligt...

Så länge du fotar med respekt för de döda, deras anhöriga och samfundets tro så ska det inte vara några problem.

Bilagor

• kyrkogård_kiev.jpg
    kyrkogård_kiev.jpg
    88.2 KB · Visningar: 667
Tack allihop för svar... Jag har inte alls tänkt ta några provocerande kort och absolut inte visa några namn eller skada något. Ska försöka göra det någon gång när det är tomt på folk. idag är kanske en bra dag för det ösregnar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar