Annons

Får jag stämpla?

Produkter
(logga in för att koppla)

danielll

Aktiv medlem
Som rubriken antyder så är frågan om jag får stämpla i följande scenario.

Min förhoppning är att byta jobb snart.
Men den tjänsten är bara på 0.4.
Då kommer jag ju behöva stämpla upp resterande 0.6
Eftersom jag har en "enskild firma" registrerad är frågan om jag får stämpla över huvud taget.

Är det nån vänlig själ som har svar på detta?

Mvh Daniel
 
Ja, det stämmer att det är väldigt olika för alla a-kassor tycks tolka reglerna olika. Var glad om du får det, för jag har hört från flera håll att de har blivit hårdare med det på senare tid.

Lycka till!
 
Enligt min sambo som jobbar på en av a-kassorna så tolkar de reglerna som så att du endast får stämpla om du låter din firma vara vilande, är den aktiv kommer du at behöva använda en del av din tid till att sköta denna, vilket då räknas som att du arbetar med firman.....

Tänk också på om du inte blivit uppsagd/varslad från ditt nuvarande arbete, kan det bli problem att få A-kassa för den tiden, då du självmant valt att kanske gå ner i tid

// Anders
 
Utan att vara 100% säker tror jag inte att du kan ha en enskild firma och samtidigt få a-kassa. En kompis till mej som är grafiker råkade ut för just detta, och hon får ta sina jobb genom en annan firma och fakturera dom per timma som privatperson och sedan dras detta belopp från a-kassan. Jäkligt sjukt och dåligt då många säkert ger tusan i att ens försöka hanka sig fram för egen maskin då systemet i princip omöjliggör deras försök att komma igång.
 
SIF har regeln att man kan behålla aktiv firma och stämpla.
Men man får inte ha en vinst större än 1900 kronor per vecka (man kan ha mer vissa veckor och mindre andra, slås ut på året) eller jobba mer än ett visst antal timmar med firman.

Och du behåller A-kassan även när du har firmajobb. Man pratar om bisyssla.

Detta vet jag eftersom en mig närstående person har det just så.

Allt är naturligtvis individuellt, men reglerna finns på SIFs hemsida...
 
danielll skrev:
Som rubriken antyder så är frågan om jag får stämpla i följande scenario.

Min förhoppning är att byta jobb snart.
Men den tjänsten är bara på 0.4.
Då kommer jag ju behöva stämpla upp resterande 0.6
Eftersom jag har en "enskild firma" registrerad är frågan om jag får stämpla över huvud taget.

Är det nån vänlig själ som har svar på detta?

Mvh Daniel

När jag frågade om att stämpla hos arbetsförmedlingen i somras blev svaret blankt nej. Men det skadar aldrig att fråga! Rapportera gärna till mig :)
 
1. Du kommer att åka på karens eftsom du säger upp dig själv. Har inte riktigt koll på hur lång men det är i närheten av 45ersättningsdagar.

2. När dina dagar är slut kommer du inte att få nya dagar så länge du har ditt deltidsjobb. Du blir istället utförsäkrad. Det är då OK att säga upp sig från sitt deltidsjobb och stämpla på heltid utan att drabbas av extra karensdagar.

3. Lyckas du få din firma klassad som bisyssla går det bra att driva den vidare i samma omfattning som innan arbetslösheten. Klassas den inte som bisyssla så måste den vara vilande.

A-kassorna tolkar reglerna olika men det är samma regler som gäller.
Man kan alltid överklaga ett felaktigt beslut (först begär man omprövning hos sin A-kassa och ärendet prövas då igen av en annan handläggare).

I värsta fall får man väl byta fack till en mer liberal A-kassa.
 
Re: Re: Får jag stämpla?

swordsman skrev:
När jag frågade om att stämpla hos arbetsförmedlingen i somras blev svaret blankt nej. Men det skadar aldrig att fråga! Rapportera gärna till mig :)

Jag var på Arbetsförmedlingen idag och den handläggare jag pratade med hade inte en susning.
Hon hänvisade mig till mitt facks (metall fnv) a-kassa.
Så vi får väl se hur de tolkar detta.

Återkommer senare med svar.

Tack ska ni ha för alla inputs hittills.

/DAniel
 
Du får stämpla och ha din firma om verksamheten skett vid sidan om ordinarie heltidstjänst och verksamheten kan betraktas som passiv. vad som är passiv verksamhet är väldigt luddigt, men det innebär att man inte jobbar så mycket med firman, typ äger och sköter skog. Bildbyråförsäljning måste vara passiv. En del tolkningar säger att arbete under 300 timmar per år är passiv verksamhet.
 
Ehh... Varför ska du stämpla 60%, är det något fel på dig som gör att du inte kan arbeta mer än 40%. Eller lite omfraserat, varför ska mina skattepengar betala din ledighet. Skaffa ett till deltidsjobb istället.
 
danielll skrev:
Min förhoppning är att byta jobb snart.
Men den tjänsten är bara på 0.4.
Då kommer jag ju behöva stämpla upp resterande 0.6
Eftersom jag har en "enskild firma" registrerad är frågan om jag får stämpla över huvud taget.

Finns en risk att du inte får stämpla, och det beror inte på firman. För några år sedan kom en regel om att deltidsarbetande inte fick stämpla upp resterande tid om deltidsarbetet är schemalagt.
Har en svåger med deltidsjobb, och han får stämpla eftersom det blir olika mycket jobb olika veckor. Han har i stort sett jobbat heltid.
 
systerdiesel skrev:
Ehh... Varför ska du stämpla 60%, är det något fel på dig som gör att du inte kan arbeta mer än 40%. Eller lite omfraserat, varför ska mina skattepengar betala din ledighet. Skaffa ett till deltidsjobb istället.

Håller med fullständigt!
Det låter på Daniel (trådutlösaren) som om han frivilligt går ned i arbetstid - a-kassa är till för dem som tvingas gå ned i arbetstid, eller tvingas sluta ett jobb helt och hållet.

//Lasse
 
Håller också med!
Har du en anställning till 40% då kan du ju jobba 60% i din enskilda firma istället för att stämpla, så slipper skattebetalarna försörja dej!
 
Om din firma kan anses vara en bisyssla dvs inte bdragit till din månadslön coh uppehälle så får du stämpla. Dock så kan du inte ha tjänat en massa pengar i din firma samtidigt som du stämplar, utan den skall givetvis fortfarande kunna betraktas som en bisyssla
 
Re: Re: Får jag stämpla?

Kijana skrev:
Finns en risk att du inte får stämpla, och det beror inte på firman. För några år sedan kom en regel om att deltidsarbetande inte fick stämpla upp resterande tid om deltidsarbetet är schemalagt.
Har en svåger med deltidsjobb, och han får stämpla eftersom det blir olika mycket jobb olika veckor. Han har i stort sett jobbat heltid.

Så sent som i våras gick det utmärkt att jobba schemalagd deltid och stämpla resten. Jag jobbade exakt lika mycket varje vecka.

Det nya är att man inte får någon ny period om man är deltidsarbetslös. Detta gäller en tillsvidaretjänst som deltidsanställd.
Detta för att inte det allmänna ska finansiera någons frivilliga nedgång i arbetstid.
 
systerdiesel skrev:
Ehh... Varför ska du stämpla 60%, är det något fel på dig som gör att du inte kan arbeta mer än 40%. Eller lite omfraserat, varför ska mina skattepengar betala din ledighet. Skaffa ett till deltidsjobb istället.

Otrolig omogen kommentar.Vad vet du om trådskaparens situation.

Att vara i gränslandet mellan nytt arbete eller satsa på egen firma är mycket osäkert och inte en helt ovanlig situration att ha befunnit sig i för de flesta som numera försörjer sig på fotografi.

Lycka till, jag har varit där.
 
elmqvist skrev:
Otrolig omogen kommentar.Vad vet du om trådskaparens situation.

Att vara i gränslandet mellan nytt arbete eller satsa på egen firma är mycket osäkert och inte en helt ovanlig situration att ha befunnit sig i för de flesta som numera försörjer sig på fotografi.

Lycka till, jag har varit där.

Jo, visst, men att medvetet (om nu så är fallet) gå ned i arbetstid ska inte innebära att din försäkring faller ut. Visst är det jobbigt att starta egen (är själv enskild firma), men jag försöker inte få det till att du ska behöva stå för fiolerna via din skattsedel - återigen med reservation för om det gäller i detta fallet.

//Lasse

Edit: I Trådskaparens första inlägg låter det som om det är en frivillig övergång - då gäller ju inte a-kassan, som är en försäkring mot ofrivillig arbetslöshet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.