Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får jag sälja en bild i reklamsyfte med människor i om dom är oidentifierbara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wicca

Aktiv medlem
Hej, jag har tagit en bild på en familj som sitter och grillar utomhus en dag. Man ser absolut inte vilka det är, ansiktena är vända bort och håret syns knappt. Jag skulle gärna höra med min kommun om dom vill köpa bilden för reklam.
Efter att ha läst artikeln om detta så ser jag att man inte får göra så utan att fråga personerna i bilden, vilket jag inte gjort.

Finns det nått sätt att kringgå detta eftersom man inte ser några personligheter i bilden?

Mvh/Mikael

Bilagor

• (2 of 5) liten.jpg
    (2 of 5) liten.jpg
    76.2 KB · Visningar: 604
Wicca skrev:
Hej, jag har tagit en bild på en familj som sitter och grillar utomhus en dag. Man ser absolut inte vilka det är, ansiktena är vända bort och håret syns knappt. Jag skulle gärna höra med min kommun om dom vill köpa bilden för reklam.
Efter att ha läst artikeln om detta så ser jag att man inte får göra så utan att fråga personerna i bilden, vilket jag inte gjort.

Finns det nått sätt att kringgå detta eftersom man inte ser några personligheter i bilden?

Mvh/Mikael

Visst får du sälja en sådan bild,nästa ett skolexempel på vad som ÄR tillåtet med människor.

Om jag såg en bild på min hand så skulle jag känna igen min egen hand, precis som jag känner igen en viss repa i lacken på min bil..

Men antagligen skulle ingen annan känna igen min hand mer än min sambo möjligtvis..

Jag tycker denna debatt spårat ur och alla snikna privatpersoner som vill ha betalt så fort de kommer mer på bild samtidigt som de förnedrar oss fotografer och tror att vi alla är porrgubbar o pedeofiler.. Usch!

Det svåra är ju att det är lite av en bedömmnig. Just denna bilden är väl ingén som kan känna sig kränkt eller liknande av.

Fin bild förresten, lycka till.

Jag hörde någonstans om det är mer än 7 pers så behöver man inte deras tillåtelse i reklamsammanhanng.

Jag kan bekräfta att det inte finns någon grund för ett sådant påstående. Det låter som någon gammal myt i klass med att det skulle vara tillåtet att bära kniv på offentlig plats om bladlängden understiger ett visst mått, eller att ladda ner piratkopior om man bara behåller dem på hårddisken i en halvtimme...

Robin Gyllander skrev:
Jag hörde någonstans om det är mer än 7 pers så behöver man inte deras tillåtelse i reklamsammanhanng.

Robin, bara för att du upprepar det flera gånger så blir det inte sannare! Det är nog fjärde eller femte gången du skriver samma smörja och får förklarat att det inte stämmer.

Angående ämnet. som sagt så är det väll så att jag som fotograf kan sälja en bild med människor på, men när köpare ska använda bilden i reklam så är det dennes skylldighet att ha grönt ljus från personerna på bilden som kan identifieras,

Sedan är det väll en helt annan sak att publisera en bild i dagspress på människor, samma sak där är den ansvarige utjivaren som har skylldigheterna tex redaktören elelr vem det nu kan vara, samtidigt som vi går utanför ämnet lite så är det okej att publisera bilder i tidiningen i sammband med ett repotage på tex en gata på stan öven om det är människor med på bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar