ANNONS
Annons

Får inte skärpan bra

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
Jag har en Konica Minolta Dynax 5D och jag får inte skärpan att stämma.
När jag använder autofokus hamnar alltid skärpan lite bakom (tror jag) det jag ville den skulle hamna på. Hur kommer det sig.

Kan det vara fel på kameran? (den är ny) eller är det någon inställning som kan vara fel?

/Charlotte

Jag igen....
Har försökt nu att ta kort på en liten text som jag lagt i tre olika höjder med bara liten skillnad emellan och fokuserar på den i mitten. Ingen av dem blir riktigt bra :-( men jag tror att den som ligger högst blir bäst så altså hamnar skärpan lite framför motivet antar jag.

Hjälp mig komma tillrätta med dett är ni snälla. Så tråkigt när man tar fina kort som blir intetsägande pga att skärpan inte finns där...
Visar ett exempel här som jag tog igår. Skärpan skulle legat på biet men jag tycker den är mer på bladen bakom...

Bilagor

• krokus-(1).forum.jpg
    krokus-(1).forum.jpg
    38.5 KB · Visningar: 1,294
Det är ett fel för verkstaden! Ligger oftast i programvaran. Men Du kan ju kolla lite noggrannare först.Hälsningar Olle.

Hej

Det är vanligt att kameror inte ställer AF riktigt rätt. Min fick jag kalibrera hos Canon, den frontfokuserade.

Skriv ut testbilden längst ner och fota på den, så ser du om den fokuserar rätt eller inte. Bra ljus krävs och prova flera ggr.

Du kan också ställa upp typ batteri efter sig

http://focustestchart.com/chart.html

MVH

Omar

Har du EN focuspunkt i mitten på sökaren, eller flera.Detta brukar man kunna välja. På närbilder brukar det bli bäst att välja en punkt för exaktare inställning.Mvh.olle

Vad är det för objektiv du använder? Råkar du ut för samma sak med andra objektiv?
Jag hade själv problem med Sigma 18-50 DC (tydligen ganska vanligt med detta objektiv) som jag fick med kameran. Men det hade jag ändå för avsikt att byta ut ganska fort. Har inte haft några problem med mina andra objektiv.

Just D5D har enligt folk på fotoknudsen i Oslo haft problem med just backfocus som du upplever. Men det behöver inte vara något fel på kameran, det kan vara sättet du fokuserar. Säger inte att du gör fel men det är inte alltid lätt att få exakt det fokus man vill ha. Dock fokuserar jag 9/10 manuellt för jag litar inte riktigt på AF. Speciellt inte med mitt Sigma objektiv. På mitt Canon är det 99% säkert att jag får rätt fokus :)

Tack för all er hjälp :)

Nu har jag kollat lite med både den sidan med ett svart streck på och jag tycker inte att det blir skarpt.

Jag har ställt upp batterier på rad och det batteri som är bakom det jag fokuserar på (med spotfocus) blir bäst. Men även det är inte helt bra tycker jag. Så jag vet inte om jag har problem med skärpan överlag också och inte bara att det är "backfocus" eller vad det nu kan heta.

Jag har ett konica minolta objektiv AFDT 18-70.
Har tyvärr inget annat jag kan jämföra med.

/Charlotte

Kan det uteslutas att fotografen har flyttat på kameran, om inte ställ kameran på stativ eller på bordet. En liten förflyttning av kameran kan på korta avstånd få motivet att hoppa ur området med skärpa. Fokuspunkterna är i allmänhet något större än vad som indikeras i sökaren.

Hej igen.
Hm, nu var jag ute igen och skulle ta kort på biet i blomman men tog även lite kort på vår tupp och katten som var ca 50 cm bakom tuppen...

Jag använde manuell skärpa och ställde in på tuppen men det var katten som blev skarp...

Är det samma fel som med autofokusen då? Eller kan det vara jag som ser dåligt när jag ställer in skärpan?

SUCK!! Inget kul att fota längre när jag inte får det bra iallafall...

/Charlotte

Har du gjort testet som det länkades till högre upp i tråden.

Prita ut pappret, ställ upp det så att det lutar 45grader och fokusera på det tjocka strecket med kamera på stativ. När detta är gjort så kan du psota bilden här för bedömning.

Om det visar sig att det är BF så är det endast en verkstad som kan justera felet.

Jag har köpt en KM D5D som första systemkamera.
Har nästan bara fotat med digitakompakt förut.
Jag blev direkt förvånad över vilka oskarpa bilder den levererade jämfört med min kompakt.

Dock är det inga problem att lägga på oskarp mask i photo shop och bilden blir hur skarp och bra som helst.

Verkar som mjukvaran i kameran utgår ifrån att man vill ha full kontroll över resultatet och därför överlåter åt fotografen att lägga på skärpan på efterhand.

Jag har just ingen erfarenhet av andra systemkameror och vet inte hur dom funkar dock har jag hört att det är så även hos andra märken.

Ponnytok skrev:
Hej igen.
Hm, nu var jag ute igen och skulle ta kort på biet i blomman men tog även lite kort på vår tupp och katten som var ca 50 cm bakom tuppen...

Jag använde manuell skärpa och ställde in på tuppen men det var katten som blev skarp...

Är det samma fel som med autofokusen då? Eller kan det vara jag som ser dåligt när jag ställer in skärpan?

/Charlotte

Det verkar skumt. Manuell fokusering och Af lever helt skilda liv.
Har du haft problemet från början?
Kollade in den här bilden
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/581508.htm?set=lp

Där ligger ju skärpan rätt. (på nyckeln)

Det enda råd jag kan ge är att testa friskt och hittar du inget fel som du själv gör bör du nog skicka in kamera och objektiv för kontroll innan garantin går ut.

Ställer du in skärpan manuellt och det blir suddigt beror det troligtvis på ögonen. Det kan också bero på att du kanske ställer in skärpan först och sedan zoomar, eller om det finns en dioptrijusteringsknapp vid sökaren som du har kommit åt och ställt fel.
Det kan också vara rörelseoskärpa pga att djuren inte håller sig still.

Lägg gärna in bilder i tråden så blir det lättare att kolla vad som blir fel.

Här har jag använt manuell fokus och lagt den på vad-dom-nu-kallas. Pistiller?

Bilagor

• blåsippa11400.jpg
    blåsippa11400.jpg
    54.8 KB · Visningar: 896
Lasse H skrev:

Verkar som mjukvaran i kameran utgår ifrån att man vill ha full kontroll över resultatet och därför överlåter åt fotografen att lägga på skärpan på efterhand.

Jo, så är det.
Man kan ju fuska lite och ställa upp skärpan till +2 i menyinställningarna så blir bilden mer "färdig".

Hej igen.
Ja, jag har en liten ratt vid sökaren men vet inte hur jag använder den eller ställer in den eller vad man nu gör...

Här kommer bilden på tuppen och katten jag pratade om, jag använde manuell skärpa och var mycket noga när jag fokuserade. Använde läget "portrtätt". Skärpan kom på katten som ni ser. Vill ni ha den större kan jag maila den.

Ang testet så gjorde jag bara det testet med den tjocka svarta linjen och inte det andra men jag ska testa det med.
En dum fråga... hur vet jag när det står i 45¤? Måste det vara exakt?

/Charlotte

Bilagor

• tuppen.trassel.forum.jpg
    tuppen.trassel.forum.jpg
    38.4 KB · Visningar: 402
Det där med 45grader är inte så vetenskapligt. Man kan gott uppskata vinkeln genom att måtta med en linjal, pappret skall vara lika högt som det luta framåt.
Det viktiga är att man vet vad som är bakom/resp framför fokusplanet, dvs om pappert lutar framåt eller bakåt.

Ponnytok skrev:
Hej igen.

/Charlotte

Ge inte upp än Charlotte! Ställde du om kameran till manuell fokus när du tog bilden, eller vred du bara in fokus på objektivringen? I såna fall (det senare) kommer kameran att fokusera om när du tar bilden, och det kan vara därför "fel" sak blev skarp. Håll ned avtrycket till hälften eller stäng av AF så slipper du det, om det nu var det som var felet.

Det som skrevs tidigare, att fokuspunkterna är större än markeringarna i sökaren, är en ganska vanlig källa till förvirring. Dubbelkolla också att du verkligen har låst fokus till en punkt.

Charlott!

Jag tog din bild "Vackert väder" och öppnade den i Photo shop och lade på lite skärpa med oskarp mask och bilden blev mycket bättre.

Prova att ta en bild i .jpeg i Xfine kvalitet i högsta upplösning och lägg på oskarp mask i photo shop med "amount" runt 250 och "radius" minst 1,5 gärna mer ändå.

Du kommer att bli förvånad.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar