Oquist
Avslutat medlemskap
Dokumentationen av barnens aktiviteter i (för-)skolan är lika mycket till för barnen själva som för deras föräldrar. Tycker du inte att det är roligt att titta på bilder från din barndom? Och kanske visa de bilderna för dina egna barn?
Tycker jag att är det bästa, kolla på kort ... vet inte alls varför jag har en kamera
I alla fall så har jag mer kort tagna (tagna, inte sparade) det senaste halvåret än vad mina föräldrar har på fyra syskon under hela våran livstid (hittills). Jag vet inte hur många kort de har tagit själv på dagis eller skola. Men räknar jag och uppskattar enbart skolavslutningar så känns det som en rimlig siffra är max 10-15 kort från grundskolan och då tror jag inte att alla avslutningar är med.
Från dagis kan jag inte komma ihåg att det finns något kort tagna på mig av mina föräldrar.
Men de som har kort från dagis, är det inte värt att fundera på om det kanske frågades om lov innan kameran togs fram? Eller snurrade man på?
När det gäller mängden kan givetvis mina föräldrar vara ett undantag, normal/snitt/ellevaddetkallas-fallet kanske är mycket högre. Men det fanns ju en teknisk begränsning och en liten ekonomisk begränsning, men kan inte säga om de matade på med 36 kort för varje session kameran togs fram. Och det var väl kanske en lite större sållning om när och vad man fotade.
Men för att se dom så måste man besöka mina föräldrar personligen.
Jag hade 2000 kort tagna under en tvårsperiod med min första digitalkameran mot kanske 2-300 tagna med min tidigare kamera. Nu i år har jag bara drygt 400 bilder, men då har jag lärt mig att rensa. Så de 2000 korten är också många som nästan är dubbletter.
Det är inte exakta siffror givetvis, jag skulle kunna kolla snabbt på datorn för den siffran men poängen med siffrorna är den massiva skillnaden.
Hur lätt man sprider dem har jag för mig att det diskuterats om.