Annons

Får inte fokus på båda ögonen

Produkter
(logga in för att koppla)

melindaa

Medlem
Hej, jag har en nikon d750 och har nyss skaffat den nästan. När jag ska fota porträtt så får jag inte fokus på båda ögonen utan bara på ena. Jag fotar oftast med mitt fasta på 50mm 1,8 eller 1,4. Vad gör jag för fel?

Mvh
 
Hej, jag har en nikon d750 och har nyss skaffat den nästan. När jag ska fota porträtt så får jag inte fokus på båda ögonen utan bara på ena. Jag fotar oftast med mitt fasta på 50mm 1,8 eller 1,4. Vad gör jag för fel?

Mvh

För stor bländare så att skärpedjupet blir för kort. Prova lite mindre bländare.
Eller prova alla bländare du har att välja på. Så jämför du resultaten efteråt. Kul och lärorikt. OBS att du såklart behöver låta automatiken justera exponeringstiden så att alla bilder blir lika exponerade.
 
1. Skärpedjupet: Bländare i kombination med avstånd till objektet samt brännvidd ger DOF.

Här kan du räkna på det:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

2. Har du bak/framfokus?
Om du har otur mer som regel än undantag kanske du har bak/framfokus dvs. att kameran fokuserar antingen något framför eller bakom där du tänkt dig. Vet inte vilken kamera eller vilket objektiv du har, men bör gå att korrigera i ditt kamerahus och t.ex. Sigma har en docka som man kan använda för finkalibrering till art-serien.
 
Som andra redan påpekat blirskärpedjupet ganska minimalt med så stor bländaröppning. Om du fotograferar personen rakt framifrån borde avståndet bli rimligt lika till båda ögonen så att skärpdjupet räcker, eller blända ned lite grand så du får skärpedjup så det räcker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.