Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får du också dåligt med kommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nekomy skrev:
Fotosidan har till stor del tappat sin betydelse.

Jag trode först att sidan var till för att man vill få kritik för att man skulle förbättra sig som fotograf. Eller för att få förslag som kanske kunde säga vad man kunde ha gort anorlunda eller bättre.

Så fungerar den till största delen. Man får kritik som gör att man kan förbättra sig

Men de flästa sänder upp sina bästa bilder och vil inte ha kritk utan mer veta hur bra deras bilder är. Medans andra ifrågasätter fotografi i sin renaste form och inte kan se det unika med rena fotografier.

Alla måste ju kommentera från sin syn. Allas syn är rätt. Det finns ingen anledning att lägga upp bilder där man redan känner bristerna.

På en sådan sida är det få som vill kommentera bilder och man skriver ofta små patetiska och uppmunrande kommerntarer istället som förklarar hur bra bilden är.

Kvaliten på och innehållet i fotosidans kommentarer är högre än på den flesta likartade siter.

Få i Sverige vågar idag vara ärliga och många kan inte höra sanningen utan att bli upprörda och ifråga sätta andras tycke.

Vem anklagar du? Var konkret!

Jag tror att man skulle få fart på fotosidan om det fanns en pool där man kunde vara anonym när man lägger kritik på bilder. Jag skulle givetvis lägga alla mina bilder där för att få veta sanningen om vad folk tycker om dem.

Anonym bildkritik är bra och jag har föreslagit att fotografen bara skall visas om man kommenterat en bild.

Nyu är folk för fega för att säga vad de tycker och det ikluderar även mig som nu mer bara komenterar bilder jag gillar eller bilder som han små fel som lätt kan korrigeras.

Jag tror många isåfall är modigare än du.

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
***snipp***
Vem anklagar du? Var konkret!

Anonym bildkritik är bra och jag har föreslagit att fotografen bara skall visas om man kommenterat en bild.

Jag tror många isåfall är modigare än du.
Öh då jag inte anklagar någon men du vill veta vem jag anklagar så får du dli offret på grund av din dumma kommentar. Och fråga inte vilken kommenter som var dum.

Den ide om anonym kritkt förstår jag inte eller så har jag misstolkat dig. För först säger du att anonym kritik är bra men i samma mening att fotografen (vem nu det är) bara skall visas om han han har kommenterat en bild?

Och du har rätt, jag är inte modig. De gånger jag har sagt sanningen eller vad jag tycker har jag fått mycket skit för det. Det som lättar är att jag får många mail från folk som i det tysta håller med mig och ger mig uppmuntran.

Men om folk ber mig snällt och lover att inte bli sura så kan jag kommentera deras bilder fullt ärligt efter mitt eget tycke och smak.

Man kan uttrycka sej mer eller mindre nyanserat... efter att ha häckat några timmar på fotosidan tycker jag mej ha lärt känna en del av kamraterna här o jag kan ge rätt hård kritik när jag tycker att det behövs o när jag tror mej veta att personen klarar det. Som t ex http://www.fotosidan.se/pools/view/10/261371.htm

Däremot skulle jag aldrig ge mej på en nybliven medlem o "spöa skiten" ur den på första bilden, det tror jag skulle motverka syftet.

Jag lägger också upp bilder som jag tycker är hyfsat lyckade, men bara för att få veta hur de skulle kunna bli ännu bättre nästa gång. Undantaget är dagens Pratsvamp som jag hoppades skulle bli grundligt sågad. Allt för ett livstecken...

PS! jag tål kritik, hård kritik, på mej bara! Gör någonting! Anfall mej! Stånga mej! göööör någonting... ooops 2 månader kvar till julafton...

Nekomy skrev:
Öh då jag inte anklagar någon men du vill veta vem jag anklagar så får du dli offret på grund av din dumma kommentar. Och fråga inte vilken kommenter som var dum.

Vilken kommentar var dum? Om det var min, på vad sätt? Ta det under bilden!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=247874&set=lp

Den ide om anonym kritkt förstår jag inte eller så har jag misstolkat dig. För först säger du att anonym kritik är bra men i samma mening att fotografen (vem nu det är) bara skall visas om han han har kommenterat en bild?

Vad jag menar är att fotografen av en bild inte skall synas om man inte kommenterat bilden. Den som kommenterar skall givetvis vara synlig. Här borde vi vara ense

Senast ändrad:
Skuttade runt en vända på dina bilder Jim o fick dejavu upplevelser hela vägen, har sett dina bilder flera gånger, men hittade inga kommentarer på dem, erkänner mej skyldig *s*

Råkade kommentera samma bild som Janne nyss varit på, men det såg jag först efteråt. Ska ta en sväng runt imorgon med. Gillade din kristus o cykel, men orkade inte formulera mej nu, var på fest igår o i Borlänge hela dagen idag, så nu släcker jag för i afton.

KG i mörker

Bilagor

• nattbrus.jpg
    nattbrus.jpg
    21.3 KB · Visningar: 279
Arleklint skrev:
Vilken kommentar var dum? Om det var min, på vad sätt? Ta det under bilden!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=247874&set=lp

Vad jag menar är att fotografen av en bild inte skall synas om man inte kommenterat bilden. Den som kommenterar skall givetvis vara synlig. Här borde vi vara ense
Nä. Den kommentaren som var dum var "Vem anklagar du? Var konkret!" då jag inte anklagade någon. Men Då någon bad mig att vara konkret så anklagade jag dig för den dumma kommentaren skull :)

Kommentaren på hästen var det inget fel på, du var den ända som kom med konkreta förslag på hur man kunde ha gjort bilden bättre (utan retuchering). Att bilden är bra, knivskarp och klart cool viste jag redan.
HDFS) (KGS skrev:
Skuttade runt en vända på dina bilder Jim o fick dejavu upplevelser hela vägen, har sett dina bilder flera gånger, men hittade inga kommentarer på dem, erkänner mej skyldig *s*

Råkade kommentera samma bild som Janne nyss varit på, men det såg jag först efteråt. Ska ta en sväng runt imorgon med. Gillade din kristus o cykel, men orkade inte formulera mej nu, var på fest igår o i Borlänge hela dagen idag, så nu släcker jag för i afton.

KG i mörker
Och jag hoppas du inte är för snäll, för jag börjar bli för kaxig nu då alla säger att jag är så attans bra :)

Nekomy skrev:
Jag trode först att sidan var till för att man vill få kritik för att man skulle förbättra sig som fotograf. Eller för att få förslag som kanske kunde säga vad man kunde ha gort anorlunda eller bättre.

Men de flästa sänder upp sina bästa bilder och vil inte ha kritk utan mer veta hur bra deras bilder är. Medans andra ifrågasätter fotografi i sin renaste form och inte kan se det unika med rena fotografier.

På en sådan sida är det få som vill kommentera bilder och man skriver ofta små patetiska och uppmunrande kommerntarer istället som förklarar hur bra bilden är.

Oftast är det så att om man vet att en bild inte är bra, då vet man nog ganska väl varför den inte är bra. Dessutom är det nog inte många som blir uppmuntrade och känner att dom vill forsätta om de bara laddar upp bilder de inte tycker är bra och konstant får negativa kommentarer. Nej, man laddar upp de bilder man tycker är bra, kanske för att visa upp dem. Men i alla fall i mitt fall för att jag vill veta varför de är bra, eller ifall andra tycker som jag. Är bilden bra för att jag har en personlig koppling till bilden, eller berör den ingen annan än mig?

Få i Sverige vågar idag vara ärliga och många kan inte höra sanningen utan att bli upprörda och ifråga sätta andras tycke.

Jag tror att man skulle få fart på fotosidan om det fanns en pool där man kunde vara anonym när man lägger kritik på bilder. Jag skulle givetvis lägga alla mina bilder där för att få veta sanningen om vad folk tycker om dem.

Nyu är folk för fega för att säga vad de tycker och det ikluderar även mig som nu mer bara komenterar bilder jag gillar eller bilder som han små fel som lätt kan korrigeras.

Här håller jag helt med dig, det är inte många som är ärliga. Antingen säger man något positivt eller så säger man inget alls. Men däremot tror jag inte att en anonym pool skulle hjälpa så mycket.. Jag tror nämligen inte att det handlar om att våga, det handlar nog mer om ork. Vem orkar engagera sig i dåliga bilder? Nej, man tittar vidare istället tills man hittar en bra. Skulle jag ta 5 minuter på varje bild jag tycker är dålig, skulle jag aldrig få se några bra bilder... Jag tittar nämligen på bilder för att utvecklas, och jag känner att jag utvecklas mer när jag ser och kommenterar bra bilder än när jag ser dåliga.

Dethär med att ladda upp sina bra eller dåliga bilder...

Jag laddar upp de bilder som jag tycker är OK eller jättebra. Grejen är ju att jag vet att jag är "hemmatam" och inte ser småfel som andra kan se direkt, som tex Julia 11 där jag genast fick kommentaren att hakan krockade med klippan, något jag inte hade sett själv.

Jag laddar alltså upp bilder, dels för att få lite ros som en sporre att fortsätta men framför allt för att få tips på hur jag ska göra mina bilder bättre så att de får det där lilla extra.

Greven

Arleklint skrev:
Om vi skall börja anpassa våra bilder så att dom sticker ut som tumnaglar så har vi helt börjat fokusera fel.

Vi skall göra bra bilder. Bilder som är vackra, balla, uppseendeväckande, bilder som talar, väcker anstöt och alltvad ni vill, men vi skall inte strategiskt göra bilder som sticker ut som tumnaglar.

Bra bilder får kommentarer. Oavsett dom ligger i kritikpool eller inte.

Är detta en rekation på mitt inlägg Janne??
Om så är fallet så tycker jag att du skall läsa mitt skrivna igen och försöka förstå vad jag Verkligen menar.

Mvh Niclas, nyfiken;)

Niclasfoto skrev:
Är detta en rekation på mitt inlägg Janne??
Om så är fallet så tycker jag att du skall läsa mitt skrivna igen och försöka förstå vad jag Verkligen menar.

Mvh Niclas, nyfiken;)

Ärligt talat förstod jag inte vad du menade med ditt inlägg, men det fick mig att skriva ihop hur jag tänker kring tumnaglerna.

Arleklint skrev:
Ärligt talat förstod jag inte vad du menade med ditt inlägg, men det fick mig att skriva ihop hur jag tänker kring tumnaglerna.

Ok, tror nog att det är stort möjligt att förstå.
Det hela handlar om rellativt logisk bildpsykologi, alltså hur det männskliga sinnet läser ett visuellt budskap.
Där är den grafiska tydligheten en väldigt viktig faktor.

Det handlar här om att få bilden att avge en medveten smak på bråkdelen av en sekund. Där är förståelsen runt det negativa rummet, den positiva formen och hur dessa tillsammans dominerar inom det valda formatet det viktiga.

En bild som är formgrafiskt starkare än en annan kan fungera bra både som liten och stor, alla bilder är unika bilder.

Jag ser "Denna grafiska tydlighet" som en kod av många koder.
Att äga förståelse om "koderna" för visuell kommunikation ger fotografen större makt jäntemot betraktaren. Budskapet blir tydligare utifrån kreatörens intention helt enkelt och det är väl det vi önskar när vi skapar oavsett om det är dokumentära eller abstrakta bildler.

Kanske blev det aninges tydligare nu;)

Mvh Niclas,

Jag menar inte man skall sända upp sina sämsta bilder, men där emot skall man sända upp bilder som man tror att man skulle kunna förbättra eller som kanske skulle kunna utveckla en som fotograf.

Gillar man inte kritik så skall man undvika sända upp bilder överhuvud taget, för även om du sänder upp det du anser är din bästa bild finns det alltig någon som kanske tycker att du kunda ha gjort den anorlunda eller ger tips om vad du borde tänka på till nästa gång.

Jag har som sagt till stor del slutat att kommentera då fler och fler bara sänder upp bilder för att visa upp sig och där med blir lite irriterade om man kritiserar aller tycker att bilden kan förbättras.

Andra tar kritik delen som ett slags forum och tackar för alla vänliga ord eller försvarar sig och bilden.

Greve Nickon skrev:
inte ser småfel som andra kan se direkt, som tex Julia 11

Härlig bild för övrigt. Sånt där har jag blivit mer vaksam på sedan jag börjat få o ge kritik på fotosidan.

Tittar jag på bilder tagna FF (före fotosidan) så är det fler missar än nu. Men fortfarande har jag den egenheten att jag gärna fokuserar hårt på motivets vackra ögon eller häftiga baklysen o missar helt en uppstickande lyktstolpe eller en förbipasserande hund.

Inte ens när jag chimpar ser jag det för att jag är så fokuserad på huvudmotivet. Men det är en av grejorna som jag (tror jag) har blivit bättre på tack vare kritik, både egen o andras. Sådant är konstruktiv kritik. Fast jag känner mej ibland som om nån dragit ner brallorna på mej när de påpekar saker jag verkligen borde ha sett långt innan bilden kommit så långt som till fotosidan.

Nekomy skrev:
Gillar man inte kritik så skall man undvika sända upp bilder överhuvud taget, för även om du sänder upp det du anser är din bästa bild finns det alltig någon som kanske tycker att du kunda ha gjort den anorlunda eller ger tips om vad du borde tänka på till nästa gång.

Precis! Just därför är det värt att ladda upp det som man själv anser vara sina bästa bilder. Jag vill inte veta hur jag ska lyckas få en riktigt dålig bild ok, jag vill veta hur jag kan få en bra bild till en grym 5+++ toppstjärne bild.

edit:
sen har detta inget att göra med ifall man har något emot negativ kritik eller ej. Men jag skulle vilja påstå att de allra flesta blir mer sporrade av positiv kritik än negativ. Personligen tar jag gärna negativ kritik, hellre än ingen kritik alls, dock vill man även ha lite positiv kritik för att visa att man är på rätt väg.

Nekomy skrev:
Och jag hoppas du inte är för snäll, för jag börjar bli för kaxig nu då alla säger att jag är så attans bra :)

Nä, jag lovar, men du har inte så många bilder att "hacka" på. I ett så litet urval är det antagligen hyfsat lätt att bara ha bra bilder om det är det man önskar.

I natt kollade jag bara på de bilder som såg intressanta ut som tummar. Sån e jag. Bilder som lockar tittar jag på och såna bilder är jag ofta positiv till i grunden, o då blir kritiken därefter också.

En av de första bilderna jag kritiserade här på fotosidan orsakade en mindre fight med vederbörande fotograf som både försvarade sej och angrep mina bilder, kollade om jag kunde hitta den nu, men den verkar vara nertagen.

Nåja, det våldsamma utbrottet fick mej att tänka att bilder som jag inte gillar kanske jag helt enkelt inte förstår o då kan jag lika gärna låta bli att kommentera dem... just den här bilden var lagd helt i oskärpa o huvudet på personen som utgjorde motivet saknades helt eller delvis...

Oj, här var det visst en tråd som glidit lite utanför ämnet ;-)

För att då styra tillbaka det lite grann då. Upplever precis som trådens upphovsmakare att kommentarerna minskat betydligt sedan poolerna infördes. Dock inte enligt statistiken, vilket har lett mig in på följande slutsats. Kommentarerna har inte minskat totalt sett, endast för oss amatörer som fortfarande har mycket kvar att lära vad gäller foto. Summa summarum: Kraven på bilderna har höjts! För att få kommentarer numera verkar det krävas mer än tidigare. Vilket får en att inse att man kanske lägger ut bilderna i "fel" pool, nämligen bildkritik. Men samtidigt är det ju det jag vill ha, skall man då inte lägga sina bilder där? Visst är jag nybörjare, men tycker samtidigt att mina bilder förtjänar såväl fin som svidande kritik.

Mange

Re: Oj, här var det visst en tråd som glidit lite utanför ämnet ;-)

mange78 skrev:
För att då styra tillbaka det lite grann då. Upplever precis som trådens upphovsmakare att kommentarerna minskat betydligt sedan poolerna infördes. Dock inte enligt statistiken, vilket har lett mig in på följande slutsats. Kommentarerna har inte minskat totalt sett, endast för oss amatörer som fortfarande har mycket kvar att lära vad gäller foto. Summa summarum: Kraven på bilderna har höjts!

Antalet kommentarer har ökat men antalet bilder har ökat mer, därmed blir det genomsnittliga antalet kommentarer per bild lägre än förut. Och med fler bilder så blir det svårare att sticka ut och fånga intresset hos andra vilket leder till både lägre besökssiffror och kommentarsiffror på våra bilder.

Se även diskussionen här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=29918

Nu har jag bläddrat igenom den här diskussionen och ser relativt få konkreta förslag, så här kommer några:

1. Ta bort "Senaste Bildkommentarer". Vad jag har noterat är att en mängd medlemmar ligger där som en flock hajar och bevakar kommentarer och sedan går in och kommenterar "populära" bilder. Jag tycker den funktionen är destruktiv.

2. Begänsa uppladdningfrekvensen i bildkritikpoolen till var fjärde dag. Minskar genomströmmningen och ökar sannolikeheten att få en kommentar. Idag hinner en bild som laddas upp i bildkritikpoolen en måndag kväll "försvinna" från första sidan på några timmar, och det är säker många som enbart utgår från första sidan där.

3. När man väljer "Alla nya bilder" borde man vara tvungen att välja en kategori först (Landskap, Gatufotografering, Porträtt osv), vilket ökar chansen att man får se bilder man själv är intresserad av och kanske vill kommentera (ibland är det väldigt svårt att från tumnageln se vad det egentligen är man ser).

4. Inför något som kallas "Månadens kommentar". Tanken här är att när man har fått en kommentar som man själv tycker är extremt hjälpfull och konstruktiv borde man kunna trycka på en "knapp" så den anmäls som kandidat till redaktionen som en gång per månad utser "bästa" kommentar (eller väljer ut de 10 "bästa" som medlemmarna får rösta på) och den som har gett den "bästa" vinner en Canon EOS D20 ;-) (eller kanske en månads förlängning på medlemskapet eller bättre disk kvota).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar