ANNONS
Annons

Får de sälja min bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det så att kommunen brutit mot sina egna villkor är det förstås fel men utan tillång till originalvillkoren är det svårt att veta. Om man givit sin tillåtelse till "all användning" och en av de explicit uttalade användningsområdena är en tryckt kalender som säljs så ser jag inget fel i att bilden även trycks separat och säljs.

Hur som helst förstår jag inte kritiken mot den här typen av tävlingar. Det är absolut ingen som tvingas vara med. Varför skickar man in en bild i förstone? För att det är kul att tävla och för att man vill dela med sig av sina alster kanske? Sedan kommer girigheten krypande just när ens bild faktiskt får uppmärksamhet och spridning! Ger man sig in i leken får man leken tåla.

Är man noga med hur ens bilder används får man läsa villkoren ordentligt och avstå från de tävlingar med villkor som man känner sig tveksam inför. Svårare än så är det inte - eller?

Jag håller med om att villkoren ibland är litet märkliga och att kommuner / företag på detta sätt får billiga bilder. Dock ska man nog ha klart för sig att det i de flesta fall inte handlar om att få billiga bilder utan att få uppmärksamhet för sin produkt.

Jag antar dock att någon slags pris utdelades till den som vann tävlingen och då kanske man kan jämställa det med att köpa en lott ???
Vi har inte samma syn.
Klart de vill lha billiga bilder. Annars hade villkoren sett annorlunda ut, tex att kommunen köper de bilder som de faktiskt använder.

Med en lott kan du bara förlora en gg, inte om & om igen.

Är man noga med hur ens bilder används får man läsa villkoren ordentligt och avstå från de tävlingar med villkor som man känner sig tveksam inför. Svårare än så är det inte - eller?

Jag har inga synpunkter på om privata aktörer arrangerar sådana här tävlingar, men offentlig verksamhet betalas av dig och mig och då har vi rätt att påverka den med våra åsikter. Även om arrangerandet av fototävlingar är billigt så tycker jag ändå inte att det är sådant som offentliga medel ska användas till.

Vi har inte samma syn.
Klart de vill lha billiga bilder. Annars hade villkoren sett annorlunda ut, tex att kommunen köper de bilder som de faktiskt använder.

Med en lott kan du bara förlora en gg, inte om & om igen.

Skönt att vi är överens om att vi inte är överens :)

Varför skulle kommunen köpa tävlingsbidragen ? Tävlar man om att få sälja bilder ?
På vilket sätt förlorar man om och om igen ?

Om du är med i en fototävling med ett visst pris till den som enligt arrangören skickar in den bästa bilden så är det väl just det du ställer upp på ? Ser ingen skillnad mot att skicka in en slogan.

Det är litet som att vinna på lotteri och en sen gnälla över vinstskatten, det är helt enkelt så att det är frivilligt att vara med och du själv måste innan du deltar fundera på om villkoren känns OK. Känns det som något du inte kan ställa upp på så skickar du helt enkelt inte in någon bild och behöver sen inte känna dig som en "förlorare".

De flesta som deltar i denna typ av tävlingar är glada amatörer som annars aldrig skulle få sina bilder visade för den breda massan och där stoltheten över publiceringen är det största priset. Vi som arbetar professionellt med fotografering deltar aldrig eftersom vi faktiskt kan få betalt för våra bilder och därmed uppvaktar t ex kommunen med ett erbjudande om att köpa bilder.

Fotografering är den enda HOBBY jag vet där alla helt plötsligt ska tjäna pengar till varje pris. Vill du tjäna pengar på dina bilder, starta en firma och försök att sälja bilderna, men sitt inte och gräm dig över att du eventuellt, kanske , möjligtvis kunnat tjänat någon krona på din fina bild.

Jag har inga synpunkter på om privata aktörer arrangerar sådana här tävlingar, men offentlig verksamhet betalas av dig och mig och då har vi rätt att påverka den med våra åsikter. Även om arrangerandet av fototävlingar är billigt så tycker jag ändå inte att det är sådant som offentliga medel ska användas till.

Vad som är vettig kommunal verksamhet är kanske en annan diskussion men OM nu kommunen skall ägna sig åt fototävlingar så är det väl rimligt att de också har rätten att använda bilderna. Ur ett "skattebetalare perspektiv" är det väl bra att kommunen får något ut av tävlingen.

Fotografering är den enda HOBBY jag vet där alla helt plötsligt ska tjäna pengar till varje pris. Vill du tjäna pengar på dina bilder, starta en firma och försök att sälja bilderna, men sitt inte och gräm dig över att du eventuellt, kanske , möjligtvis kunnat tjänat någon krona på din fina bild.

Jag håller med!

Ungefär som att vara tränare i knattelaget. När en av ungarna når Elitserien så skulle man helt plötsligt begära lön för sina insatser! ;)

Massmedia är fruktansvärt. Jag fattar inte att journalisterna idag inte skäms.. Visst kan GP o DN (de två som jag läser) ha vettiga artiklar ibland.. Men hallå, resten.. Journalistiken är död. Det finns liksom ingen moral eller etik kvar bland många journalister.. Säljer just deras artikel INTE en massa lösnummer så får de sparken.. Vi måste börja tänka om.. framförallt kring journalistik. Det borde startas en granskningsnämnd som granskar och ger betyg till olika tidningar/ drar in tillstånd att publicera journalistiska artiklar (tex aftonbladet, expressen, gt osv) massmedia och journalistik styr faktiskt samhället.. och som det ser ut idag är vi påväg rakt ner i avgrunden.. Jag vill se riktig journalistik.. Och, jag vill inte behöva leta mig fram till den, för det betyder att 95% av befolkningen aldrig ens kommer veta att den finns. Det får liksom BARA finnas seriös journalistik.. men idag är seriösa journalister en minoritet som inte får några jobb.

Och så blev jag OT igen :)

Egentligen säger väl detta mer om oss medborgare än journalisterna eftersom skit säljer och riktig journalistik inte gör det. Det är ju vårt fel ... ja alltså inte ditt och mitt som uppenbarligen vill se riktig journalistik. Tror en fredagslänk är på sin plats :)

http://www.youtube.com/watch?v=BXRjmyJFzrU

PS! så var jag OT också :) DS!

Det borde startas en granskningsnämnd som granskar och ger betyg till olika tidningar/ drar in tillstånd att publicera journalistiska artiklar (tex aftonbladet, expressen, gt osv)
Jättebra idé. Då skulle vi få en lika bra och intressant och samhällsnyttig press som i dagens Nordkorea, Honeckers DDR eller Hoxhas Albanien.

Klargörande

Kommentar till mitt tidigare inlägg.

Massmedia är fruktansvärt. Jag fattar inte att journalisterna idag inte skäms.. Visst kan GP o DN (de två som jag läser) ha vettiga artiklar ibland.. Men hallå, resten.. Journalistiken är död. Det finns liksom ingen moral eller etik kvar bland många journalister.. Säljer just deras artikel INTE en massa lösnummer så får de sparken.. Vi måste börja tänka om.. framförallt kring journalistik. Det borde startas en granskningsnämnd som granskar och ger betyg till olika tidningar/ drar in tillstånd att publicera journalistiska artiklar (tex aftonbladet, expressen, gt osv) massmedia och journalistik styr faktiskt samhället.. och som det ser ut idag är vi påväg rakt ner i avgrunden.. Jag vill se riktig journalistik.. Och, jag vill inte behöva leta mig fram till den, för det betyder att 95% av befolkningen aldrig ens kommer veta att den finns. Det får liksom BARA finnas seriös journalistik.. men idag är seriösa journalister en minoritet som inte får några jobb.

Och så blev jag OT igen :)

Mitt tillägg var ironiskt och jag ser att flera uppfattat ironin i inlägget. Forumet på Fotosidan är en mötesplats för fotografer som bedriver sin verksamhet som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet. Det måste ligga på oss att påpeka och försöka förändra oskäliga avtalsvillkor då vi ser sådana. Om vi inte här kan vara överens om att försöka förändra den typen av avtalsvillkor är alla utelämnade till osunda marknadskrafter.

Senast ändrad:
nu har ju kvällstidningarna blivit som riktiga skvaller tidningar med ofta klar vilseledande framsida som många gånger har haft helt felaktiga uppgifter och har det sedan slagit fast att det är så har det skrivits en liten notis på sidan typ 58 i storlek 5x5cm medan den drabbade har blivit besskyld helt felaktigt.
En kvälls tidning kan sänka vem dom vill oavsett om dom har rätt eller ej. Nog behövs det en riktig gransknings nämnd som rensar upp bland journalistkåren för den har verkligen sjunkit i deras sätt att arbeta. Tycker dom kan införa samma sak som inom mäklarkåren ett varningssystem efter för mycket felaktigheter så ska rätten att vara journalist vara förverkad först då kan vi få tillbaks vettiga kvällstidningar för nu blir det bra en kopia på skvallertidningar. Journalisterna står alltid o skriker tryckfrihetsrätt men den ska inte gälla felaktigheter o dåligt arbete men oftast används tryckfriheten som en sköld oavsett vilket skit dom skriver o hittar på. Nu var detta ot till huvudfrågan så sorry för det.

Konsumentmakt

Nog behövs det en riktig gransknings nämnd som rensar upp bland journalistkåren för den har verkligen sjunkit i deras sätt att arbeta.

Det måste vara vi som konsumenter som utgör granskningsnämnd. Skicka mail då du ser något du tycker är fel och behandla sakfrågorna sakligt på forum och liknande. Köp inte oseriösa produkter och det är den bästa granskningsnämnden. Vi som konsumenter måste samarbeta.

Skönt att vi är överens om att vi inte är överens :)
Du har ett väldigt konstigt resonemang.

1 "Dock ska man nog ha klart för sig att det i de flesta fall inte handlar om att få billiga bilder utan att få uppmärksamhet för sin produkt."
Jo jag är övertygad om att det är exakt billiga bilder de vill ha.

2 "Varför skulle kommunen köpa tävlingsbidragen"
Om du nu har skrivit 1 varför skriver du 2?

3 På vilket sätt förlorar man om och om igen ?
Det finns garanterat inget i tävlingsvillkoren som säger att du vinner ngt alls. Men din bild får de använda hur de vill.
Så inte nog med att du förlorar tävlingen (blir utan vinst) utan du får heller inget om de publiserar bilden.

4 Om du är med i en fototävling med ett visst pris till den som enligt arrangören skickar in den bästa bilden så är det väl just det du ställer upp på?
Här! är vi helt överrens. Men de flesta har nog inte tänkt på fall 3 och blir därmed besvikna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar