Annons

Fånga medmänsklighet på foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindalin

Medlem
Hej!
Jag har som projekarbete i min skola att ta tio olika bilder på medmänsklighet. Jag har lite idér själv och vore väldigt tacksam ifall någon annan hade några bra idér som man kan dela med mig.
Vore evigt tacksam!
Mvh Linda

Är det inte meningen att det ska vara din tolkning av medmänsklighet, och inte en blandning av idéer från fotosidanbesökare, som du fotograferar?

Ta ett papper och en penna och skriv ner saker som betyder medmänsklighet för dig. Förhoppningsvis kommer du på fler än tio scenarier ur ditt eget liv som visar på medmänsklighet, eller kunde gjort det. Det behöver ju inte vara stora saker. Sen är det bara att (re)konstruera de händelserna.

Självklart ska det vara min egna tolkningar. Men jag har inte tio stycken ännu, det är sjukt svårt att få tio riktigt bra. Därför tänkte jag att det skadar aldrig att fråga andra vad dem anser är medmänsklighet och hur dem skulle vilja ta en bild för att få fram medmänskligheten i den.
Eller hur? :)

Lindalin skrev:
Hej!
Jag har som projekarbete i min skola att ta tio olika bilder på medmänsklighet. Jag har lite idér själv och vore väldigt tacksam ifall någon annan hade några bra idér som man kan dela med mig.
Vore evigt tacksam!
Mvh Linda

Tio olika bilder...!?
Inte lätt att visa i bilder..

Jag skulle kunna tänka mig en olika situationer, tex att hålla om någon som är ledsen,
hålla om någon när livet krisar,
(någon okänd...) osv.

Medmänsklighet för mig,
det är att våga trösta,
hålla om, skydda, hjälpa "okända människor"...

Så jag skulle försöka hitta bilder där på nå't sätt..
/Bengan

Ja och jag har några bilder som ser ut såhär än så länge:
En hand som smeker en kind med rinnande tårar
En när en kramar om en annan som har gråtit så att sminket (mascaran) har runnit.
En på ett donationskort
En med två händer som håller hårt i varandra

Osv..

Behöver bara mer förslag!

Lindalin skrev:
Men jag har inte tio stycken ännu, det är sjukt svårt att få tio riktigt bra.

Det är kanske där problemet ligger, med att du sätter ribban för högt för dig själv och censurerar flera fullt dugliga idéer.

Medmänsklighet för mig kan vara att främlingar delar en upplevelse eller erfarenhet.
Edit: Distans och närhet i samma bild.

...Någon hjälper en mamma med barnvagnen på bussen.
• Eller en person som kastar en slant till en uteliggare.
• En liten gest som när någon håller upp en dörr till en annan.

Finns hur mycket som helst. Det svåra är kanske att hitta tillfällen som gör sig bra i bild.

Grejen är att när det kommer till sådana här saker som "hålla upp dörren för någon annan", "ge en uteliggare en peng" osv så känner jag att det är väldigt alldagligt och tråkigt. Jag säger inte att mina nuvarande bilder inte är det, men jag skulle vilja ha något mer ovanligt.
Som när jag tog kort på donationskortet, det är ju inte det första man tänker på när man tänker på medmänsklighet..
Det är sådana bilder jag vill ta, sådana som folk inte lägger märke till, händelser som man glömt bort, som faktiskt är medmänskliga.

Åk till akuten på ett sjukhus. Följ med en präst eller diakon en dag på jobbet. Frälsningsarmén har säkert många goda idéer. Varför inte fråga om du får volentärjobba på ett soppkök en dag och fråga om det är ok att du tar med din kamera?

Finns nog massor med arbeten du kan fråga efter en praodag på ;). Var noga med att påvisa din existens och berätta varför du fotograferar dock. Eftersom folk i dessa situationer kanske inte alls vill i huvudtaget bli fotade.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto