ANNONS
Annons

Fågelobjektiv till Konica Minolta DYNAX 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

hakanv

Aktiv medlem
Finns det några bra fågelobjektiv till Konica Minolta DYNAX 7D? Fast eller zoom runt 400mm vore lagom, tror jag.

Nån som vet?

/Håkan

Jo, det finns men allt är ju beroende på vad man vill lägga och vilken ljusstyrka man vill ha. Det finns förhållandevis billiga konsumentzoomar som kan funka bra.

Har man dålig ljusstyrka så fungerar det dåligt med en 2x konverter till exempel. Hade en kund idag där AF i praktiken inte fungerade och han hade bländare 4.5 som största bländare.

Sedan beror det väl på budgeten oxå. Jag har ett 300/2.8 AF till salu men det är ju inte gratis. Då har du så pass hög ljusstyrka att konvertrar inte ska vara ett problem. Just 30/2.8 med 2x konverter lär vara en populär kompination bland fågelfotograf enligt en intresserad vän till mig. Då får man fortfaranade mata in mindra fåglar för att det ska bli nått av det.Hör av dig om du är intresserad.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Har man dålig ljusstyrka så fungerar det dåligt med en 2x konverter till exempel. Hade en kund idag där AF i praktiken inte fungerade och han hade bländare 4.5 som största bländare.
Minoltas AF kräver största bländare minst 6.3 för att fungera, en 2x konverter snor väl 2 bländarsteg och en 1.4 ökar ½ till 1 steg.

Anddje skrev:
Minoltas AF kräver största bländare minst 6.3 för att fungera, en 2x konverter snor väl 2 bländarsteg och en 1.4 ökar ½ till 1 steg.
Va? Mitt RF500 är ju bländare 8 och AF funkar med det.

Minoltas fasta 400/4.5 är ju ett grymt objektiv. om man hittar det. Annars kanske en Sigma 100-300/4 kan vara något. Med 1.4-converter blir det väl 140-420/5.6.

FiLM) (Toba skrev:
Va? Mitt RF500 är ju bländare 8 och AF funkar med det.

Minoltas fasta 400/4.5 är ju ett grymt objektiv. om man hittar det. Annars kanske en Sigma 100-300/4 kan vara något. Med 1.4-converter blir det väl 140-420/5.6.
Spegeltelet är ett undantag, (vet inte hur dom har gjort för att det ska funka :p) men för alla "vanliga" objektiv gäller det.

Dyxum.com skrev:
Minolta AF system requires a minimum aperture of F6.3 (except 500/8 AF) to function.

http://dyxum.com/lenses/TC/index.asp

Antar att dom har koll på det där...

Edit: Jepp, med kitoptiken på 70mm (största bländare 5.6) och 1.5x Telekonverter funkade inte AF.

Senast ändrad:
Tokina och Sigma har hyfsade APO-gluggar på 400mm f:5,6, dessa brukar kosta runt 250 Euro på ebay.
Objektiven utan APO kostar hälften men ger dåligt resultat.

Nja, bländare 8 är det riktvärde som gällt för oss i butiken iaf. Den här kunden fick bländare 9.5 och faktum är att det fungerade under förutsättning att man mätte mot något riktigt kontrastrikt. Det ger att optiken bör väl ha största bländare 4 och så ska det väl fungera hyffsat med en 2x konverter.

Problemet är då att nästan all konsumentoptik har bländare 5.6 i teleläget och då fungerar det inte längre så bra.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Nja, bländare 8 är det riktvärde som gällt för oss i butiken iaf. Den här kunden fick bländare 9.5 och faktum är att det fungerade under förutsättning att man mätte mot något riktigt kontrastrikt. Det ger att optiken bör väl ha största bländare 4 och så ska det väl fungera hyffsat med en 2x konverter.

Problemet är då att nästan all konsumentoptik har bländare 5.6 i teleläget och då fungerar det inte längre så bra.

Mvh
Maverick
Testade igen nu med 5.6 + konverter, dvs bländare 8, och när jag drog på rejält med ljus (en liten gullig 1000w-lampa) och fokuserade med mitten-punkten på gränsen mellan en svart och vit yta precis så hittade den faktiskt fokus efter lite hunting, i normalt ljus förut funkade den inte.

Min 70-210/4 med konverter på brukar jaga lite i dagljus med även om den hittar fokus ganska lätt oftast, så även om AF-funkar så kan det gå snabbare och lättare med MF när man är uppe bland 4 och högre + konverter.

Anddje skrev:
Testade igen nu med 5.6 + konverter, dvs bländare 8, och när jag drog på rejält med ljus (en liten gullig 1000w-lampa) och fokuserade med mitten-punkten på gränsen mellan en svart och vit yta precis så hittade den faktiskt fokus efter lite hunting, i normalt ljus förut funkade den inte.

Min 70-210/4 med konverter på brukar jaga lite i dagljus med även om den hittar fokus ganska lätt oftast, så även om AF-funkar så kan det gå snabbare och lättare med MF när man är uppe bland 4 och högre + konverter.

Min uppfattning oxå. Det funkar med det går snabbare att köra manuellt många gånger.

/Maverick

Sigma 170-500 kan ju med varit ett alternaiv jag gav 299US$ för ett nytt på EBAY i höstas. Men nu ser jag att de är dyrare och man kan inte ha konvektor till det. Men jag tycker att det är bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar