Annons

Fågelmatning - Bilder och tips

Produkter
(logga in för att koppla)

kermag

Aktiv medlem
FÅGELVÄNNER

Hur matar man fåglarna på vintern?

Vad ska de ha, utan
att man blir ruinerad?

Ska skatorna få ta del av
solrosfrön och annat godis?

Hur håller man grannens katt borta?

Har du fler frågor, så är det
säkert någon som kan tipsa.

Kom igen med tips och /eller bilder
från skogen, trädgården eller balkongen.

/mvh Kerstin
 
Inte riktigt dags med fågelutmatningen här i Skåne.. Men..Köp storpack.. 25 kg eller liknande. Brukar finnas på bauhaus, granngården eller liknande affärer. Det blir betydligt billigare än de småpåsar som finns i dagligvarubutikerna.

Skatorna får plocka det som småfåglarna sprätter ner på marken. Huset sätter man högt upp på en pinne / hänger uppe i ett träd. Vatten är ett ganska bra avskräcksmedel till oönskade kattor, speciellt vintertid ;)
 
Köp mycket och variera! :)

Här uppe i norr har matningarna varit igång sedan flera veckor (vi fick bla 5 dm snö i helgen, ett tillskott till de tidigare 2-3 dm). Jag kör med solrosfrö (ibland hampa till matningen i trädgården), talgbollar, jordnötspåsar och rena talgbitar (finns ofta i köttdisken på ICA edyl). De små mesarna käkar mest av fröna och nötterna, men spettar gillar mer talgbitarna.

Skatorna är svåra på talgbollarna, en förmiddag noterade jag hur en ensam skata åt upp hela 2 (!) st talgbollar från min matning. Sen fick jag hänga bollspiralen i en tunnare gren, så pass tunn att den inte bar skatan. Då funkade det...fast det är klart, skator är ju också hungriga...

mvh Glenn
 
Loose Finger skrev:
Fik lige mulighed for at reorganisere lidt på min billedside... håber de kan være lidt til inspiration.

Bird feeding

--Henrik
Snyggt arrangemang Henrik :) Jag önskar att jag hade möjligheten till det där i "min" trädgård. Bor i flerfamiljshus, så jag fick snika till mig ett litet hörn av tomten som ingen nyttjar. En liten buske full av frön och nötter, utanför vardagsrumsfönstret. MEN jag har två skogsmatningar där jag kan härja fritt :) Och ytterligare en matning utanför fönstret på jobbet. Där springer dagligen talgoxarna och kikar in genom fönstret. De spatserar på fönsterblecket och sträcker på sig för att kunna kika över kanten, in på mig där jag sitter och jobbar :))

Med fyra pågående matningar så blir det en heeeel del frö, nötter och talg som går åt...kostar en slant, men det är det värt!

//mvh Glenn
 
Henriks arrangemang med kameran i husväggen verkar bra. Man behöver ju inte ta hål i väggen, utan kan lyfta ur ett fönster i t.ex.garaget. Sätta dit en lagom stor skiva och ha kameran innanför. Tack!
Fina bilder du har.
De flesta matar nog med solrosfrön, säd och nötter, men jag har hört någon som rör ihop matolja med vitt bröd, eller havregryn (och något mer?)
Visst ska skatorna ha mat också. De är vackra, men mycket glupska. Bra idé Glenn att hänga talgbollarna i en kvist, så inte skatorna vågar sig dit. Man kan också ta en vanlig klädgalge och hänga talgbollar i bägge sidorna. Om en skata sätter sig i en talgboll så vippar galgen.
/mvh Kerstin
 
Tak for alle kommentarerne. Ja, løsningen for mig var at fjerne et køkkenvindue og montere en træplade, efter at have lavet huller som nødvendigt for linsen. På indersiden satte jeg en gammel militær poncho/regnfrakke for at kunne fotografere på trods af vejret. Løsning var perfekt, på nær at jeg jo ikke kunne sidde der hele tiden og holde øje.

Så til sidst købte jeg en af disse her barnkammer-overvågnings-tv, med et lille video kamera og en trådløs modtager tv i den anden ende. Så kunne jeg sidde ved min hjemmearbejdsplads og se hvornår der var aktivitet på fuglebrædtet og springe ud og fotografere.

Funger perfekt :)

--Henrk
 
Ett recept som jag använder som fungerar mycket bra men som kräver lite tillagning.
Storkok

1.5 kg Svål, bäst är fettet från nötkött
2 dl Solrosfrön
2 dl Krossad torr majs
2 dl Hampafrön.
Engångs plastmuggar
Snöre

1. Värm upp svålen tills den är rinnande, utan att koka den. Om svålen är malen så går det fortare
2. Sila bort dom fasta partiklarna genom en silduk eller durkslag.
3. Låta den nu silade svålen svalna. Om du inte gör detta steg så kommer inte slutprodukten bli hård.
4. Värm igen upp svålen så att den blir flytande.
5. Låt svålvätskan svalna litegran och blanda i fröna. Kom ihåg att fröna är kalla så att vätskan kommer att stelna mer när du blandar i fröna.
6. Fyll plastmuggarna med blandningen och tryck ner en stump snöre som är knuten som en ögla så bara en liten stump som du kan hänga upp biten i sticker ut.
7. Komprimera massan i muggarna så att dom inte blir för porösa.
8. Kyl muggarna.

Fördelen med denna blandning är att den passar en massa olika fåglar från finkar till hackspettar men gråsparvarna är inte så grymt förtjust i den.

Givetvis så kan man prova att blanda in andra saker som nötter, russin, olika frön.
 
Härligt recept Andreas :) det låter som något för julstöket...och kanske inte enbart till fåglarna ;-))

Själv har jag aldrig kokat ihop något åt fåglarna utan mer "ställt fram groggvirket" så får de blanda själva :)

mvh Glenn
 
Hej! Jag matar fåglarna med solrosfrön ,talgbollar och nötter ,brukar också fråga efter bröd i affärer som jag smular sönder och ger fåglarna tillsammans med havregryn ,går också till slaktavdelningen och frågar efter ister som är fett och som fåglar behöver under den kalla vintern sen jagar min man och då blir det köttrester och fett över som alla fåglar tycks älska att äta av .Skatorna ger jag matrester som blir över även kokt potatis som jag lägger i en gamal kastrull ,så hos mig rör dom inte talgbollarna ,mvh Karin
 
Kerstin! Eftersom du bor på Pestkusten, ring Getteröns Naturcenter och fråga efter Mikael Nord (Mörder) eller Karl-Erik Gustafsson (Kalle X) och prata fågelmatning med dom! Dom har tvärkoll på läget!!!

/Oscar
 
eftersom det trots allt snart är juletider så åker ofta julskinkorna fram.
Svålen där är mkt trevlig att ha under tillagningen, men sen sätter sunda förnuftet in.
Varför inte hänga ut den i trädet??
brukar också vara så mkt att det kan mätta en del skator :)
 
Goro skrev:
eftersom det trots allt snart är juletider så åker ofta julskinkorna fram.
Svålen där är mkt trevlig att ha under tillagningen, men sen sätter sunda förnuftet in.
Varför inte hänga ut den i trädet??
brukar också vara så mkt att det kan mätta en del skator :)

Notera att man inte bör utfodra jåglarna med saltat kött/fläsk!

/Oscar
 
det låter lite väl fantasifullt...
som jag ser det är salt essentiellt, och utan att ha undersökt solrosfrön kan jag gissa på att de inte innehåller värst mkt salt.

övertyga mig, annars åker svålen ut i jul! (se det ironiskt, ej som ett hot :))
 
Talgbollar är väl bra fågelmat. det funkar också bra med kokosnötter (halvor) ..
Jag brukar ofta ta kort på fåglarna vid fågelbordet, men det blir ju oftast inte så bra när man fotar genom fönster...
 
Goro skrev:
övertyga mig, annars åker svålen ut i jul! (se det ironiskt, ej som ett hot :))
En snabb sökning på nätet...får se om herrn övertygas av detta... ;-)

"Fåglar behöver precis som alla andra djur salt. Men de skall äta det med måtta, om de äter för mycket kan de bli förgiftade. Fåglarnas njurar klarar nämligen inte av att bearbeta salt i lika stor utsträckning som våra. Symtomen är polydipsi, vilket innebär en abnormt stegrad törst och sekundär polyuri, som gör att andelen urin ökar i spillningen. För mycket salt kan också resultera i högt blodtryck och hjärtsvikt (refs: Old World Aviaries och Birds N Ways)."

Och angående en annan vanlig sak, ordinärt vitt bröd som är vanligt att ge till fåglar i parker etc...

"Another problem with table scraps or human foods involves bulk. Birds are very small animals. Giving a parrot half an apple is equivalent to a person being given a ten pound head of lettuce to eat. Many foods, fruits especially, are high fiber foods, which may fill up the crop, proventriculus and ventriculus and lead to satiety (the state of being full, not hungry). Again, foods which contain high fiber or are high bulk, may fill the bird but not provide adequate nutrients.(Ref: Old World Aviaries)".

Dvs, att fylla en liten fågel med vitt bröd, som har uselt näringsinnehåll, gör att fågeln efter detta inte har ytterligare plats i krävan för att få i sig näringsfull mat. Resultatet kan därför bli att fågeln lider av näringsbrist. Testa själv, tryck snabbt i dig 10 limpor vitt bröd, och försök sedan äta en "tallrik grönt". Gott(?) men knappast nyttigt, eller? ;-)

//Glenn
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.