Annons

Fågelmatning - Bilder och tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Om hampfröet ramlar ner på marken och gror, kommer polisen då? -"vadå röka?, röker fåglar?"

havre o solrosfrö gror ju rätt lätt.
 
Det beror på vilken typ av hampafrö som det är i påsen.
Ofta så är det en hampasort som används för att fläta korgar med som används till fågelfrö.

Men vi fick en påse med vildfågelfrö av vår granne, som var polis och det grodde en del och det var den olagliga hampan som grodde ;)

Det var bara till att ta fram trimmern och ta bort den.
 
Glenn Bark skrev:
En snabb sökning på nätet...får se om herrn övertygas av detta... ;-)
//Glenn

Tack Glenn, det var nåt sånt jag var ute efter! Är nu övertygad.
Får se hur jag riggar mitt fågelbord i år, vill kunna komma åt med kameran utan att skrämma iväg några rackare...
 
Glenn Bark skrev:
...MEN jag har två skogsmatningar där jag kan härja fritt :)...
//mvh Glenn

Hur funkar skogsmatning? Som på tomten fast i skogen eller?

Hur ofta måste man "fylla på"? Det blir ju mörkt innan man kommer hem från jobbet så här års...vilket bara ger helgerna över.

Jag bor i lgh så det skulle kunna vara kul att prova på. Jag försöker få en Kungsfågel att fastna på bild, det kanske blir lättare med matning?

/Hasse
 
Vandraren skrev:
Hur funkar skogsmatning? Som på tomten fast i skogen eller?

Hur ofta måste man "fylla på"? Det blir ju mörkt innan man kommer hem från jobbet så här års...vilket bara ger helgerna över.

Jag bor i lgh så det skulle kunna vara kul att prova på. Jag försöker få en Kungsfågel att fastna på bild, det kanske blir lättare med matning?

/Hasse
Tjenare Hasse
japp, en skogsmatning funkar precis som den hade gjort om jag hade haft egen tomt...med det undantaget att man oftast inte har någon myr på villatomten ;-) Största anledningen till att jag har skogsmatningar är nog att jag kan plåta mer ostört där. Jag bor i ett flerfamiljshus och på vår tomt finns det inte utrymme att sätta upp några större "riggar". Jag har beslagtagit en ytterst liten del av tomten, ena hörnet, där jag har en frömatare, lite jordnötter, och ett par talgbollar. Ytterst blygsamt utanför vårt vardagsrumsfönster.

Hur ofta du måste fylla på? Det beror ju givetvis på hur många fåglar som besöker din matning. Min skogsmatning behöver jag besöka minst 2 ggr i veckan. Tittar jag till den endast under helgen så är den oftast helt tom på frö etc. Men missar man någon gång ibland så hittar fåglarna tillbaks snabbt igen, efter att man fyllt på. Men jag strävar efter att fylla på behållarna 2 ggr/vecka.
Och visst är det en liten uppoffring man behöver göra om man har en matning en bit ut i skogen. Jag fyller ju oftast på den efter jobbet, och under en vinter så blir det rätt många promenader i kolmörkret ute i skogen. Roligast är det om det regnar ordentligt med, som det gjort de senaste veckorna. Men när snön lagt sig igen, blir det bättre och åtminstone något ljusare i mörkret.

Vad gör man inte för de små? :)

//mvh Glenn
 
Salt länkar och knark

Som det står i länkarna så äter inte Gulsparven hampa och solros, blandsäd eller havre till dom.
>"Om hampfröet ramlar ner på marken och gror, kommer polisen då?"
--Dom har det redan, titta utanför polisens fikarum.
Människan käkar mycket salt och vi kan göra av med salt genom svett, det kan inte övriga djur.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.