Annons

Fågelfoto och fokus + lite annat.

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Var ute på min första fågelfotar tur idag, på kvällen. Fick mitt 300mm objektiv lite sent eftersom posten inte gör vad dom ska, *grr* Fick iallafall några bilder jag blev nöjd med. Denna tofsvipa tyckte jag blev rätt bra med tanke på mörkret och det höga isotalet 400 eller 800.

Vad kör ni övriga, som "kan" fota fåglar för inställningar?

Tyckte också det var svårt och få fokus på fåglen. Hur gör ni? Vet att min 350d har en såndär autofokus vid rörelse grej.

Så här blev ett foto iallafall:

http://www.jlw.se/foto/tofsvipa.jpg

Erfarenhet och ett stort fågelintresse kör dom flesta som lyckas, med en del undantag ibland förståss. Tunga (15kg) stativ och långa telen (1000mm) är vanligt bland vissa "proffs"

Men som vanlig amatör så vet ingen. Helt fritt.;)

Jag använder mig av modern (analog) teknik och anser att AF,en är väldigt viktig. MEn jag skulle känna mig direkt 100% handikappad om jag inte alltid hade tillgång till en manuell överstyrning av fokusen!

Även den bästa följande autofokusen duger inte i många lägen. En pricksäker manuell överstyrning är enligt mig den enda riktiga räddningen.

Jag jobbar parallellt med AF & MF, en kombination av olika tekniker är som vanligt och även i andra sammanhang det som erbjuder de flesta och största fördelarna. Men visst, det kräver en hel del övning och färdighet!

/MVH Niclas,

Inställningar

Har även jag en 350D och ett 300 mm (ett 400 mm också, fast det använder jag inte längre p.g.a dålig kvalitet/skärpa)

Det här med kamerainställningar när det gäller fågelfotografering är lurigt.
Själv försöker jag alltid att ta så många bilder jag hinner med när jag lyckats komma i fotoläge. Jag brukar börja med att ta ett par bilder med halvautomatik (TV eller AV beroende på omständigheterna). En snabbkoll på bildena på LCD:n brukar kunna ge info om hur jag ska ändra inställningarna. Om fototillfället vid det här laget inte gått upp i rök brukar jag gå över på manuell inställning och försöka få till det perfekt. På detta vis får jag förhoppningsvis flera bra bilder, och kan sedan vid datorn välja ut den bästa.

Ett bra tips om man är ganska stilla är att redan innan fototilfället ha knäppt av några bilder med olika inställningar och testat sig fram till hur man vill ha det. Om läget/ljuset inte förädras så mycket har man allt klappat och klart redan från början när fågeln/djuret eller whatever behagar komma innom skotthåll!

//Johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar