ANNONS
Annons

Fågelböcker att rekommendera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Henne skrev:
Om blommor så kan jag rekommendera Bo Nyléns Nordens flora för 100 kr och Wolfgang och Lipperts Blommor för 70 kr. Den senare är i behändigt fickformat och inplastad. Den finns också i en fågelvariant: Jürgen Nicolai, Fåglar, 70 kr.

Kan inte hålla med här.

Nordens flora är i mitt tycke tämligen värdelös. Dåliga fotografier på blommorna och fr.a. buskarna gör det omöjligt att artbestämma. Kanske lite att bita sig själv i benet på en fotosida, men jag föredrar helt klart teckningar framför fotografier......

Mossbergs/Stenbergs "Den nya nordiska floran" kostar kring 500 pix, men det är otroligt väl investerade penningar.
Gamla upplagan brukar man kunna hitta på antikvariat för 200-300, och den duger fortfarande. Framförallt är den något mindre, dock inte liten, så man kan tänkas att släpa med den ut.

TML skrev:
Lite "off topic", men då jag rör mig lite i "twilight zone", samt ser att det finns mycket kunnskap kring fågelskådning här på sidorna så undrar jag om någon skulle kunne tipsa om en nätplats där jag kan söka fram svenska->norska artsnamn, samt visa verca. Den eventuella nätplatsen får gärna innehålla även latinska och engelska namn också!

Mvh
Tor

Här är web-siten för dig! :)
http://www.knutas.com/birdsearch

Patrik Bylund skrev:
Mossbergs/Stenbergs "Den nya nordiska floran" kostar kring 500 pix, men det är otroligt väl investerade penningar.
Håller helt med! "Den nordiska floran" är helt klart den bästa. Det är värd vartenda öre. Dessutom brukar den alltid finnas med på bokrean.

När det gäller inköpsställen rekomenderar jag för svenskspråkiga böcker Naturbokhandeln. De är främst inriktade på fågelböcker, men har också ett stort sortiment av böcker om däggdjur, insekter, växter etc. För engelskspråkiga böcker är det NHBS som gäller. Det finns nog ingen som slår deras utbud av naturböcker.

"Fåglar i Europa med Nordafrika och Mellanöstern"?

Jag (inte längre speciellt aktiv fågelskådare) använder Lars Jonssons "Fåglar i Europa med Nordafrika och Mellanöstern" (W&W, 560 sidor, ISBN 91-46-15371-3) som jag tycker bäst om av alla mina fågelfälthandböcker.

Jag ser att Naturbokhandeln just nu rear denna bok - inget pris anges, man får ringa och kolla - tryck http://www.naturbokhandeln.com > Böcker - fåglar > Västpalearktis > Visa alla böcker, boken är artikel 2541 näst längst ner i listan.

Sen kan man ju undrar hur en häftad bok håller i fält, min är inbunden.

En häftad bok håller bra i fält, bara man ger den en liten plastning först (tror fågelguiden liggat i min rygga i sex år nu).

Lars Jonssons bok är mycket bra, god tvåa efter fågelguiden, det den saknar äv väl främst antalet dräkter för vaje fågelart, och den är lite pratigare än den lättare fågelguiden. Som konstnär är dock Lars Jonsson oerhört skicklig, och alla hans fåglar är små porträtt där man inte bara ser fågeln som en "genomsnittsfågel" för artbestämning, utan även som en individ med eget uttryck, och även om mitt exemplar inte längre hänger med i ryggsäcken så har den fått en hedersplats i konstbokhyllan, tillsammans med Lars Jonssons mer renodlade fågelkonstböcker.

Det ryktas om en ny upplaga av fågelguiden (med nya kartor, delvis nya bilder och uppdaterad bestämningsinformation om svårbestämda artkomplex och nya arter), men den ligger nog många år fram i tiden.

Jag fyndade Fåglarna (Förlagets klotband med skyddsomslag. Förlagsny) för 150:- på ett antikvariat. Vilken fin bok det är. Så nu ligger Fågelguiden i bilen och Fåglarna på soffbordet...

Så ett tips är att söka på antikvariaten...

/Håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar