ANNONS
Annons

Fågelböcker att rekommendera?

Produkter
(logga in för att koppla)

TML

Aktiv medlem
Så är bokrean över oss... och jag vill ha en ny fågelbok eller två. Jag skulle vilja ha tips från er som är fågeleksperter. Vilken/vilka böcker är att rekommendera?

1) Det kan gärna vara en fälthandbok
2) Det kan även vara en lite större bok för att använda som någon sorts uppslagsverk
3) Såkalda fågelbräda böcker är inte intressant för mig

Tar gärna emot tips även om dom inte återfinns bland reaböckerna...

PS! Tipsa gärna också om bok med "vilda" blommer, de jag ser på bokrean är stort sätt trädgårdsblommer.

Mvh
Tor

En liten bok som finns på rean på Coop bla:

Fågelguiden, Europas och Medelhavsområdets fåglar i fält. ISBN: 91-34-51038-9

Kostar ca 80 spänn eller så och innehåller 850 arter.

// Jocke

Kan verkligen rekommendera "Fågelguiden". innehåller det mesta, t o m fjäderdräkter vid olika årstider mm. En bra fältbok i smidigt format.

/PG

En bok som rekommenderas som uppslagsbok är FÅGLARNA ISBN 91-0-056858-9
Den är i A4 format, så det är inget att ha med sig i fält, men har trevliga teckningar/ Emil

Har sett att Akademibokhandeln har en riktig "tåkrossare". Tyvärr så kommer jag inte på namnet nu, men den omhandlade europas fåglar samt fåglar vid medelhavet. Boken var *STOR*.

Är det någon här som känner igen den (tveksamt)? I så fall är den att rekommendera som uppslagsverk?

Tackar alla så långt för fin och snabb respons. Skall kolla efter dessa böcker. Har själv "Fåglar för alla", ISBN 91-46-17576-8, undrar hur era nämnda böcker står sig mot denna?

Mvh
Tor

Stämmer detta! Boken kallas "Fåglarna" och är STOR. 129 kr kostar den, bra pris med tanke på att den ser ut att ha kostat öber 500 kr.

Takk!

Tor

Jepp! Det är Fågelguiden som gäller i dag, tveklöst! Den finns dels som en smidig fälthandbok och dels som ett större "bokhylle-exemplar". Bra kombination; fältisen ligger i handsfacket i bilen och hyll-exet hemma i bostaden!

Rekommenderas varmt!

Oscar

Osquar skrev:
Jepp! Det är Fågelguiden som gäller i dag, tveklöst! Den finns dels som en smidig fälthandbok och dels som ett större "bokhylle-exemplar". Bra kombination; fältisen ligger i handsfacket i bilen och hyll-exet hemma i bostaden!

Rekommenderas varmt!

Oscar

Dum fråga kanske... är det boken "Fåglarna" du menar med hyll exet? Samma författare iaf som för Fågelguiden.

/Tor

Kan bara instämma med tidigare inlägg. Finns Fågelguiden på rean så köp den. Finns den inte på rean, köp den ändå. Den är nog bäst och smidigast av det som finns idag. Jag har några olika hemma, men Fågelguiden följer alltid med ut.

Boken FÅGLARNA av Mullarney, Svensson mfl. borde finnas i var mans bokhylla. Stor men mycket bra och övergripande. Köp!

Mvh Simon

Ps. passa på att köpa Rovdjur av M. Elander (149kr) när du ändå är igång Ds.

Som fågelstuderare till yrket, måste jag rekommendera "Fågelguiden" som är skriven av Lars Svensson. Den är otroligt lätt och bra. Finns alla fåglar som hittas i Sverige. På bokus ISBN:9134510389. Kostar 99:- på bokrean.

Om blommor så kan jag rekommendera Bo Nyléns Nordens flora för 100 kr och Wolfgang och Lipperts Blommor för 70 kr. Den senare är i behändigt fickformat och inplastad. Den finns också i en fågelvariant: Jürgen Nicolai, Fåglar, 70 kr.

Tack allihopa för otroligt fina svar.

Nu har fältis och hyllis anlänt bostaden ;-), dvs "Fågelguiden" och "Fåglarna". Jag är mycket nöjd!

Mvh
Tor

...var precis och köpte Fågelguiden för 99:- på COOP, helt klart ett fynd (som jag hade på min inköpslista sedan reklambladet från COOP kom i brevlådan för några dagar sedan). Rekommenderas!

/Håkan

En liten detalj...
I min upplaga av Hyllis, så har Tryckfels-Nisse varit framme. På sidan 120 är bl.a Kragtrapp beskriven. Notera dess namn på motstående sida (vid bilden)...

Oscar

Lite "off topic", men då jag rör mig lite i "twilight zone", samt ser att det finns mycket kunnskap kring fågelskådning här på sidorna så undrar jag om någon skulle kunne tipsa om en nätplats där jag kan söka fram svenska->norska artsnamn, samt visa verca. Den eventuella nätplatsen får gärna innehålla även latinska och engelska namn också!

Mvh
Tor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar