Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få till bra exponering över hela bilden, t ex landskap

Produkter
(logga in för att koppla)

deacarlo

Medlem
Hej!

En sak har jag funderat på länge när jag har kollat på folks landskapsbilder med mera.
Hur får folk till så att hela bilden är så färgfylld? På mina bilder blir det aldrig speciellt bra färger, och om jag får till det någorlunda på ett ställe i bilden så blir det alldeles för ljust eller för mörkt på dom andra delarna, och färgerna syns inte.

Hur ska jag göra för att få bilden bra exponerad?

använder sig många av HDR eller är det min kamera ( canon 550d) som inte klarar av att exponera tillräckligt bra? Eller är det retuschering?

Ett exempel på en bild är den här: http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?ID=1197175

Det är otroliga färger på hela bilden, Hur gör man?

MVH Dea
 
Hej!

En sak har jag funderat på länge när jag har kollat på folks landskapsbilder med mera.
Hur får folk till så att hela bilden är så färgfylld? På mina bilder blir det aldrig speciellt bra färger, och om jag får till det någorlunda på ett ställe i bilden så blir det alldeles för ljust eller för mörkt på dom andra delarna, och färgerna syns inte.

Hur ska jag göra för att få bilden bra exponerad?

använder sig många av HDR eller är det min kamera ( canon 550d) som inte klarar av att exponera tillräckligt bra? Eller är det retuschering?

Ett exempel på en bild är den här: http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?ID=1197175

Det är otroliga färger på hela bilden, Hur gör man?

MVH Dea

Vägen till en bra bild är att det du skrev förutom kanske HDR. Men mest beror det nog på kameran om vi pratar färger. Så har det i alla fall känts när man bytt kameror och sett skillnaderna.

Men det är inte där bilden sitter du kan få bra bilder med din kamera med.
 
För att få det som på bilden du länkade till behövd det nog en del photoshop, färg korrigering, fixning och belysa och mörka ner (vad det nu heter på riktigt?), kontrast osv.
Efterbehandling, helt enkelt.

Man kan ju alltid skruva upp färgerna i kameran osv men det blir sällan speciellt bra.

Visst gör kameran, och lika mycket objektivet, en viss skillnad, men det är inte där det sitter.
En bra exponerad bild och mycket datorpillande.

/Magnus
 
Har du någon egen exempelbild att visa upp där du kan peka på vad du är missnöjd med? Gör du det så kommer snart en hord av goda råd från de duktiga tjejerna och killarna här på FS.

Allmänt är det ju så att ett landskap innehåller allt från en mycket ljusstark himmel till väldigt mörka skuggpartier. För att få till "rätt" exponering med de förutsättnignarna är HDR en möjlig väg.
Men om du granskar bilden du länkade till så ser du att den är tagen under förhållanden när skillnad mellan ljus och mörker i bilden faktiskt inte är så stora. Då finns grundförutsättnignarna för att få till det utan HDR.
Sedan kan man alltid ratta på spakarna i efterbehandlingen. TIpset är att fotografera i RAW. Då finns det mycket mer att justera i efterhand. Bland annat vitbalansen - som är avgörande för hur färgerna blir.

PS. med en 550D går det att ta häpnadsväckande bilder. Så din kamera ger dig alla förutsättningar du behöver.

Petter ...
 
Senast ändrad:
Molnfritt är ingen bra förutsättning för bra landskapsbilder. Växlande molninghet, gärna när solen gått i moln ger mycket mer spännande landskapsbilder. Ulliga mulliga moln med väldigt lite blått är lättare att lyckas med än blått från horisont till horisont. (Förutom att råd som redan getts i tråden).

Och bilden i exemplet föresten, tror jag fått en hel del svärta i efterbehandlig gämfört men om man tar en jpeg direkt ut bilden. Både dra in levels i histogrammet och böja kurva förstärker färgerna utan att för den skull mätta färgerna bortom vett och sans.
 
Förutom de bra tipsen du redan fått kan ett polfilter göra underverk i landskapsfoto. För största effekt bör solen stå runt 90° mot objektet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.