Annons

Få rätt färger vid utskrift med laser

Produkter
(logga in för att koppla)

nagujappen

Medlem
Hur skall jag göra för att få rätt färger då jag skriver ut med en färglaser från t.ex. photoshop eller indesign? Färgerna på skärmen och på utskriften kan vara väldigt olika ibland. Går det att fixa på nåt sätt? ;)

Försökte söka i forumet men hittade inget...

Daniel

Hi folks

Du behöver kalibrera ditt system. Både skärm och skrivare. Ett lite problem dock: Laserskrivare är nototriskt svåra att kalibrera. Eller rättare sagt de är inte svårare att kalibrera än en inkjet men de är inte på långa vägar lika stabila som en inkjet utan utskriftskvaliteten varierar mycket mer över tiden.

Går det överhuvud taget att hitta färdiga profiler för laserskrivare? Jag har i alla fall inte funnit någon. På tryckeriet jag drev tidigare så kalibrerade vi våra fyrfärgspressar (laser) en gång om dagen med ett speciellt verktyg som mätte färgerna på ett utskrivet papper. Verktygen kostade många sköna tusenlappar.... Idag finns det lösningar som är bra mycket billigare såsom Pantone Spyder2 Pro för ca 2000 kr som klarar av att kalibrera skrivare men om dom klarar laser vet jag inte.

Som sagt jag tror att du får svårt med att få till det hela på ett smidigt och hyffsat billigt sätt. Köp dig en inkjet för bildutskrifter och använd lasern för kontorsutskrifter med text och andra mindre krävande applikationer. Tex en Canon IP4200 kostar så lite som 965 kr. En fantastiskt bra fotoskrivare för pengarna. Finns dessutom färdiga färprofiler att ladda ner till denna skrivare från flera pappersleverantörer som ger för de flesta ett tillräckligt bra resultat.

Lite länkar till kalibreringstips på fotosidan
Kalibrering av skärm: http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm

Och din printer: http://www.fotosidan.se/cldoc/5956.htm

MAnkan

Senast ändrad:
Skicka till tryck?

Tack för det snabba svaret! Problemet är att jag måste skriva ut väldigt många kopior, närmare 1000. Har inte funderat tidigare, men började tänka nu att man kanske kunde skicka till ett tryckeri och få rätt färger och bra resultat. Vad tror du? Är det nåt jag måste tänka på isåfall?

Daniel

Är det 1000 bilder så skulle jag kontakta ett tryckeri alternativt kolla upp med Crimson mfl.

Inte skriva ut hemma. Jag behövde 100 bilder av samma original i ca A4 format för en tid sedan och valde då ett framkallningsföretag som Crimson. Det var inte Crimsom men jag kommer inte ihåg vad företaget hette. Blev billigare än att skriva ut hemma. Det är klart om det är 1000 st 10x15cm så kan du ju alltid skriva ut 4 st per gång och då är det en annan sak. Handlar det om A4 eller liknande så blir det garanterat billigast utanför hemmets väggar.

I denna volym är det inte heller omöjligt att det blir mer kostnadseffektivt med ett "riktigt" tryckeri. Beror mycket på dina krav på bildkvalitet. Kontakta dom och se vad dom kan ådstadkomma och till vilket pris. 1000 st kan vara i minsta laget för att trycka kostnadseffektivt i tryckpressar om det samtidigt ska matcha "fotoframkallning". Helt avhängigt tryckeriet.

Mankan

Jag har en rätt billig HP färglaser. men jag tycker att den skriver ut stabila bilder måste jag säga tycker inte att det brukar skilja något alls mellan skärmen och utskriften.
Har valt standard sRGB som färgprofil för både skrivaren och skärmen!

Vad skriver du ut på för papper då?

Dragonfly skrev:
Jag har en rätt billig HP färglaser. men jag tycker att den skriver ut stabila bilder måste jag säga tycker inte att det brukar skilja något alls mellan skärmen och utskriften.
Har valt standard sRGB som färgprofil för både skrivaren och skärmen!

Vad skriver du ut på för papper då?

Att du har lyckats få samma färger på skärm som på utskrifter beror inte på att du har valt sRGB. Skulle gissa att du helt enkelt har haft en osannolik tur. Eller att du helt enkelt inte har märkt hur fel din skrivare egentligen skriver ut.
Observera att jag spekulerar nu.

Kedjan är mycket längre och komplexare än att bara välja sRGB i kameran om du vill ha samma färger på skärmen som på utskrifterna. Oavsett om du väljer sRGB, AdobeRGB eller någon annan så ska färgerna se likandana ut så länge som färgerna ryms inom färgrymnden du har valt. Tex så har sRGB en mindre färgrymd än tex AdobeRGB som i sin tur är mindre än ProRGB. Att färgerna ser varmare ut tex med en Nikon i sRGB jämfört med AdobeRGB beror på att Nikon har kalibrerat kamerans justering annorlunda. Inte på att det är sRGB istället för AdobeRGB.

För att få samma färger så måste hela kedjan vara kalibrerad, kameran efter varje ljussituation, bildskärm, skrivaren efter varje papperssort och kvalitet som du använder etc.

Vem som helst förstår att det är ohanterbart att kalibrera en kamera efter varje ljussituation så det stuntar man normalt i. Om du har kalibrerat din skärm, sitter och arbetar i ett tillräckligt bra ljus (lagom starkt och med rätt ljustemperatur) och har en profil till varje papperssort som du använder och är anpassad till just den modell av skrivare du använder så du rätt långt.

Min Canon IP4200 ger tex helt olika resultat på de Ilford Galerie papper som jag normalt använder jämfört med Canons original Paperpro som följde med när jag köpte printern om jag använder en standard profil. Men med rätt profil så ser dom nästan identiska ut.

Mankan

Laser för osäkra färger

Ett stort problem med färglaser är att den ändrar färg beroende på luftfuktighet och temperatur.
På en kopieringfirma (seriös) med tex. Canon-kopiatorer så kalibrerar man skrivaren kanske upp till tio ggr per dag. Dessutom står de i klimatanpassade rum.

Bhristian Berven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar