Dragonfly skrev:
Jag har en rätt billig HP färglaser. men jag tycker att den skriver ut stabila bilder måste jag säga tycker inte att det brukar skilja något alls mellan skärmen och utskriften.
Har valt standard sRGB som färgprofil för både skrivaren och skärmen!
Vad skriver du ut på för papper då?
Att du har lyckats få samma färger på skärm som på utskrifter beror inte på att du har valt sRGB. Skulle gissa att du helt enkelt har haft en osannolik tur. Eller att du helt enkelt inte har märkt hur fel din skrivare egentligen skriver ut.
Observera att jag spekulerar nu.
Kedjan är mycket längre och komplexare än att bara välja sRGB i kameran om du vill ha samma färger på skärmen som på utskrifterna. Oavsett om du väljer sRGB, AdobeRGB eller någon annan så ska färgerna se likandana ut så länge som färgerna ryms inom färgrymnden du har valt. Tex så har sRGB en mindre färgrymd än tex AdobeRGB som i sin tur är mindre än ProRGB. Att färgerna ser varmare ut tex med en Nikon i sRGB jämfört med AdobeRGB beror på att Nikon har kalibrerat kamerans justering annorlunda. Inte på att det är sRGB istället för AdobeRGB.
För att få samma färger så måste hela kedjan vara kalibrerad, kameran efter varje ljussituation, bildskärm, skrivaren efter varje papperssort och kvalitet som du använder etc.
Vem som helst förstår att det är ohanterbart att kalibrera en kamera efter varje ljussituation så det stuntar man normalt i. Om du har kalibrerat din skärm, sitter och arbetar i ett tillräckligt bra ljus (lagom starkt och med rätt ljustemperatur) och har en profil till varje papperssort som du använder och är anpassad till just den modell av skrivare du använder så du rätt långt.
Min Canon IP4200 ger tex helt olika resultat på de Ilford Galerie papper som jag normalt använder jämfört med Canons original Paperpro som följde med när jag köpte printern om jag använder en standard profil. Men med rätt profil så ser dom nästan identiska ut.
Mankan