Annons

Få modell att gråta

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj oj, jag har ingen som helst erfarenhet eller kunskap i ämnet, och skall väll kanske inte uttala mig.
...men...vore det inte bättre att söka just en modell med förmågan att gråta på beställning?

Vad finns det för knep för att få en modell att gråta framför kameran?

För att nu ge ett lite mer konstruktivt svar på frågan (mitt förra svar var liksom svårt att låta bli, men inte så speciellt hjälpsamt :)

Dels finns konkreta tips som lök eller att blåsa kall torr luft i ansiktet på modellen. Problemet då är att man visserligen får tårar, men inte nödvändigtvis en modell som verkligen ser ut att gråta.

Gråt kommer ur starka känslor. Så det uppenbara, men svåra sättet är ju att trigga känslor hos modellen. Det här kräver ett ganska stort mått av tilltro mellan fotograf och modell, det är inte lätt att släppa fram känslor på beställning och i synnerhet inte inför någon som man kanske inte känner så väl.

Jag har själv inte fotograferat just gråt, men väl ilska. Där gjorde vi så att jag (konflikträdd medelålders normalsvensk) och min från början allt annat än arga modell pratade igenom vad vi ville att bilden skulle förmedla och sedan körde vi en lite läskig process där vi hjälptes åt att provocera fram en tvättäkta ilska. (Folk runt om undrade nog vad vi grälade om :) Men bilderna blev bra.

Riktigt tränade och duktiga modeller (eller skådespelare, mimare och andra) är ofta duktiga just på att snabbt plocka fram känslor i allmänhet och har dessutom förmågan att hitta rätt bland känslonyanserna ("nej, inte vrålförbannad, mer trotsigt arg tack!"). De har väl tränat bort mycket av de blockeringar mot att visa känslor vi normala (nåja) människor bär på.

Vill någon se en mycket rolig uppvisning i konsten att få fram rätt känslor hos skådespelare kan jag rekommendera filmen Stuntmannen från 1980 (http://www.imdb.com/title/tt0081568) Peter O'Toole i en paradroll som en lindrigt sagt manipulativ regissör som går ganska långt för att få skådespelarna dit han vill ha dem ... :)

Det blev en del tips, det låter ändå inte så dumt med lök. Får göra ett försök och om jag inte får den effekten jag vill ha kanske jag får börja leta bland modeller som just har förmågan att börja gråta. Ilska har jag försökt att fota men det är inte så lätt som det låter, än svårare blir det nog att trigga riktiga tårar men man lever väl för att lära :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar