Annons

Få fart på plåtandet...

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Jag har fotograferat ett tag nu och känslan, att jag redan har tagit kort på allt som går att ta kort på, har börjat växa fram.
Det känns som om jag står stilla i plåtandet. Att jag har fått slut på idéer och att utvecklingen av mitt fotograferande har stannat upp.
Någon som upplevt samma sak och vet hur man får fart på sina idéer och sin kreativitet?

Är öppen för alla typer av förslag!

Tack på förhand...
 
Alltså.. Med risk för att låta något sarkastisk nu.
Om du efter att ha börjat fota 2003 redan har tröttnat och plåtat allt som finns att plåta etc ja då har du jobbar hårt ;)

Svackor drabbas väl alla av och lösningarna är väl högst individuella men några förslag:
Börja titta på andras bilder, låna böcker med t ex konstfoto eller annan inriktning som tilltalar dig. Titta på bilderna, kompositionsmässigt och tekniskt.

Börja uppdragsplåta för din egen skull, dvs att du ska illustrera ett visst skeende, förmedla en viss stämning i dina bilder etc.

Snöa in dig på ett enda motiv, utforska det, ta hundratals eller tusentals exponeringar på samma motiv. Experimentera med ljus, form, komposition etc.

Bli teknisk i ditt plåtande.
Lär dig bemästra kameran och en given brännvidd..


Som sagt lösningarna är många.
 
Johan Okker skrev:
Alltså.. Med risk för att låta något sarkastisk nu.
Om du efter att ha börjat fota 2003 redan har tröttnat och plåtat allt som finns att plåta etc ja då har du jobbar hårt ;).

Som du säkert fattar så menar jag det inte ordagrant. Tyckte det framgick att jag bara hade fått slut på idéer. I början så brann jag verkligen för det, jag såg möjligheter i allt runt omkring mig. Jag vill få tillbax den känslan och den glöden igen. Jag tar åt mig av dina råd och hoppas att det hjälper...
 
För mig brukar det funka att skaffa mig någon ny pryl. Sätter igång mig varje gång. Lite dyrt i längden kanske...

Annars kan du ju sträva runt en vecka eller två och bara leta fotoobjekt, utan (gud förbjude) kamera. Nåt mer frustrerande finns inte, för eller senare kommer det ske. Du kommer inte vilja gå någonstans utan att ha kameran med dig.

Har du det här med foto i blodet så kommer det tillbaka, var så säker.
 
Att köpa nya prylar är väl kanske också att fly från problemet? Men det funkar väl.. ett tag. Ny leksak syndromet.. =)
 
Superfrog skrev:
Som du säkert fattar så menar jag det inte ordagrant. Tyckte det framgick att jag bara hade fått slut på idéer. I början så brann jag verkligen för det, jag såg möjligheter i allt runt omkring mig. Jag vill få tillbax den känslan och den glöden igen. Jag tar åt mig av dina råd och hoppas att det hjälper...

Ett annat förslag är att du sablar de bilder du har tagit. Hittar tekniska fel och brister i dem. Letar upp en bild osm du skall göra om och göra helt rätt.

Sedan sågar du din omtagning och repeterar processen igen ..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.