Annons

Få D50 att ta mer D70-liknande bilder..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjolle

Avslutat medlemskap
Konstig fråga, jag vet.

Hörde/läste något för ganska länge sedan, där någon påstod att D70n tog bättre bilder rent färgmässigt osv, och att man med lite inställningar kunde justera D50n att ta bilder som mer liknade D70n.

Är det någon som hänger med på vad jag menar?
Om inte, har ni några andra tips för att "optimera" D50n?
 
Jag vet förstås inte, men jag skulle tro att det är precis tvärtom. Kamerorna har "samma" sensor, men D50 är en modernare kamera, och bör ha bättre färghantering tycker man. Särskilt auto-vitbalans och brusreducering bör funka bättre.
I RAW går det nog inte att se nån skillnad.
 
Jag fick tag på en skön inställlning för min D70 via fotosidan förut. Det var en massa värden som man bara slängde in i "Customization"-menyn.

Har du provat att öka kontrast, mättnad osv där ?
 
Nepps, har inte rört någonting där. Tänkte kolla här först om nån hade lite tips på sköna inställningar :D
 
Njae, det är egentligen tvärt om.

D50 är riktad mot "vanliga människor", medans D70/S är för entusiasterna (som gillar att redigera mer).

Så default är D50:s färger lite kraftfullare/livligare, samt att det är lite "hårdare" kontrast än D70s. Allt för att man skall behöva göra så lite efterredigeringar som möjligt innan man printar bilderna.

D70/s har alltså lite torrare färger och mindre hård kontrast default. Men det går att ändra kamerornas grundinstälningar så att D50 går mer åt D70, och vise versa.

Hälsningar

Adam
 
För att få lite mer tryck i bilderna direkt ur kameran så skulle jag höjt kontrasterna, ökat färgmättnaden (saturation) och höjt skärpan en aning.

Sen är det där väldigt individuellt hur man vill ha det. Prova gå in där och kustomisera, dra lite i spakarna bara så ska du se på magi :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.