ANNONS
Annons

Få bild rättvänd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Jag fotar av gamla diabilder och har kameran, D610, på ett stativ riktad rakt ned. Samtliga bilder hamnar på högkant. Jag förstår att kamerans nivågivare i vanliga fall känner hur jag håller den och blir förvirrad men finns det någon inställning som gör att jag kan få bilderna åt rätt håll?

Jag fotar av gamla diabilder och har kameran, D610, på ett stativ riktad rakt ned. Samtliga bilder hamnar på högkant. Jag förstår att kamerans nivågivare i vanliga fall känner hur jag håller den och blir förvirrad men finns det någon inställning som gör att jag kan få bilderna åt rätt håll?

Jag antar att det är lika som i mina Nikonkameror. Gå in i menyn och välj "play"-symbolen högst upp. Längst ned står det "rotera hög" som borde stå i "off" om kameran inte ska rotera bilden automatiskt.

Och det gäller ju bara visningen i kamerans display.

Visningen gör inget men det är trist att alla bilder måste roteras i datorn. Jag gissar att det är något jag får leva med. Jobbigt!

Visningen gör inget men det är trist att alla bilder måste roteras i datorn. Jag gissar att det är något jag får leva med. Jobbigt!

Det finns två inställningar; en för att kameran ska rotera bilden vid visning om sådan information finns och en för om kameran ska lagra information om positionen. Jag tittade snabbt i menyguiden på nätet och på engelska så är det Setup menu (skiftnyckeln) --> Auto image rotation du vill stänga av tillfälligt för att få alla bilder i liggande läge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar