Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få betalning via Payson, CITIBANK eller liknade!

Produkter
(logga in för att koppla)

Maximilian40

Avslutat medlemskap
Jag håller på och säljer en masa foto utrusning och har fått en köpare som vill betala via Citibank.
Paketet ska jag sen skicka till en adress i NIGERIA.
Jag har ingen erfarenhet av dessa former av betalning, för mig har varit att få pengarna direkt på min bank konto sen skickar jag till köparen.
Är det någon som har erfarenheten av att handla via dessa Internet banker eller vad det nu är?
Väl mött
Max
 
Jag använder payson ochpaypal regelbundet till att både ta betalt och betala med. Funkar bra. DU har pengarna på ditt resp. konto och skickar varan efter det.

Så länge du fått in pengarna kan du väl skicka till Nigeria?

Men lämna aldrig ut dina kontouppgifter till någon överhuvudtaget.

Fick förfrågan från en kille i Italien som skulle sätta in pengar till mig om jag bara skickade honom mitt KONTOKORTS NUMMER...

Undrar om folk går på sådana saker...??!!?

Patrik
 
Ljung skrev:
Min intuition säger NEJ!

Det har varit mycket prat på nätet om just affärer där godset ska skickas till Nigeria.

Här är en varning: http://www.joewein.de/sw/fraud-western-union-bidpay-ebay.htm

Jag kan försås ha fel i det här specifika fallet, men jag tror inte det. Så du bör göra bäst i att glömma det hela.

detta var intressant länk , tack för den. Jag har nämligen fått nu en mail från Citibank att denna köpare har lagt in pengar som väntar på att jag ska bara meddela att jag har skickat varan och med en del post kod
saken är att det tar upp till 8 dagar för varan att komma fram och det känns lite oroligt att skicka till ett land långt bort där man vet inget om , sen dessutom har man hört om alla dessa bedrägeri brev som Nigeria brevet med mera.

tyvärr så har jag redan lämnat ut mitt konto nr samt clearings nr. till denna person gissa om man är nervös nu att man kanske har gjort något dumt.
 
PatrikAdolfsson skrev:
Jag använder payson ochpaypal regelbundet till att både ta betalt och betala med. Funkar bra. DU har pengarna på ditt resp. konto och skickar varan efter det.

Så länge du fått in pengarna kan du väl skicka till Nigeria?

Men lämna aldrig ut dina kontouppgifter till någon överhuvudtaget.

Fick förfrågan från en kille i Italien som skulle sätta in pengar till mig om jag bara skickade honom mitt KONTOKORTS NUMMER...

Undrar om folk går på sådana saker...??!!?

Patrik

ja jag var en som gick på det. Jag viste inte . men hur ska man då göra , menar du att det är bara att lämna kort numret räcker det då jag har fått för mig att man ska lämna clearings nr med samt konto dit pengarna ska komma ?
 
Med all säkerhet är mailet INTE från Citibank utan från någon annan (bedragaren). Det är inga problem att fejka en avsändaradress i ett mail och lägga in en förtroendegivande logotyp i mailet.

Att du lämnat ut ditt kontonummer och clearingnummer borde inte vara någon fara. Det är bara för att du ska låtsas tro att pengarna kommer att sättas in på ditt konto. Inga pengar kan tas ut från ditt konto även om du lämnat ut dessa uppgifter.

Som sagts ovan. Skicka ingenting förrän du ser pengarna på DITT konto, inte på något konto hos Citibank eller efter löfte om att de ska finnas där. Tyvärr tror jag inte du kommer att få se några av dessa pengar på ditt konto.
 
Killen som kontaktade mig ville ha mitt VISA nummer med alla koder och allt.. Jag skickade naturligtvis inget.

Ditt egna bankkonto och clearingnummer ska inte vara något problem att skicka om de ska betala in pengar. Såklart skickar du inte dina loginuppgifter...

CITIBANK har jag aldrig stött på...

Patrik
 
Maximilian40 skrev:
ja jag var en som gick på det. Jag viste inte . men hur ska man då göra , menar du att det är bara att lämna kort numret räcker det då jag har fått för mig att man ska lämna clearings nr med samt konto dit pengarna ska komma ?

Har du lämnat ut ditt kortnummer (Visa, Mastercard etc) kan du vara illa ute. Kontakta din bank omedelbart och be dem spärra kortet. Ditt bankkontonummer är en helt annan sak, även med det och clearingnummer kan ingen ta pengar från ditt bankkonto, bara sätta in pengar där.
 
Ljung skrev:
Med all säkerhet är mailet INTE från Citibank utan från någon annan (bedragaren). Det är inga problem att fejka en avsändaradress i ett mail och lägga in en förtroendegivande logotyp i mailet.

Att du lämnat ut ditt kontonummer och clearingnummer borde inte vara någon fara. Det är bara för att du ska låtsas tro att pengarna kommer att sättas in på ditt konto. Inga pengar kan tas ut från ditt konto även om du lämnat ut dessa uppgifter.

Som sagts ovan. Skicka ingenting förrän du ser pengarna på DITT konto, inte på något konto hos Citibank eller efter löfte om att de ska finnas där. Tyvärr tror jag inte du kommer att få se några av dessa pengar på ditt konto.


Ja jag misstänker att det ligger så till i detta fall. Jag ska skriva entt svar till denna köparen och säja som det är . pengarna på min konto och eventuella utgifter sen skickar jag vart tusan han vill få det skickat.
Detta var faktiskt bra att ni gav mig respons på min fråga här . jag har aldrig handlat eller sålt via nätet förut så jag är ny , men man har hört att en del har råkat ut för bedrägerier. nu handlar detta inte om stora pengar men det är onödigt att det ska inträffa något otrevligt.
den länken var faktiskt bra att läsa, ska maila över länken till han med så han kan läsa. *ler* vet ni om det fins fler liknande länkar bra om det kommer in här
 
Ljung skrev:
Har du lämnat ut ditt kortnummer (Visa, Mastercard etc) kan du vara illa ute. Kontakta din bank omedelbart och be dem spärra kortet. Ditt bankkontonummer är en helt annan sak, även med det och clearingnummer kan ingen ta pengar från ditt bankkonto, bara sätta in pengar där.

Jag har bara lämnat min hem adress
hem tele nummer
Bank Name: Föreningssparbanken AB
Konto nr. xxxxxxxxx-x
Clearing nr.xxxx-x

ingen kort nr. eller annat
 
Maximilian40 skrev:
Jag har bara lämnat min hem adress
hem tele nummer
Bank Name: Föreningssparbanken AB
Konto nr. xxxxxxxxx-x
Clearing nr.xxxx-x

ingen kort nr. eller annat

Jag förstod det när jag läste ditt inlägg en gång till. Då är du helt säker. Skönt att det löste sig, du hittar säkert en annan köpare!
 
mohei skrev:
Det finns en Citibank i Sverige, www.citibank.se .
De tycks bara låna ut pengar.

Det finns också http://www.citibank.com/us/d.htm .
Intressant länk längst ner på sidan: e-mail fraud & security.

Ja jag läste det . nä jag är för osäker i denna fråga så jag skrev till köparen att lägga in pengarna på mitt konto om det ska bli någon affär . Det känns säkrast för mig annars får det vara.
 
Ljung skrev:
Jag förstod det när jag läste ditt inlägg en gång till. Då är du helt säker. Skönt att det löste sig, du hittar säkert en annan köpare!
Ja definitivt lär jag hitta en ny spekulant . Foto utrusningen kostar inte mer mig om det står ett tag till i förådet. *ler*
 
Nigeriabrev får jag varje vecka till min mailadress på yahoo. Jag samlar på dom i en särskild mapp och har 44 st nu.
 
Nigeriabrev

http://www.polisen.se/inter/nodeid=20003&pageversion=1.html


Detta är ett av mailen som jag har fått. :)


Mr Otumba Keven
ECOBANK TOGO
20, Rue du Commerce,
BP 3302 Lomé
.

Dear Friend

Iam Mr Otumba Keven, senior account officer with Ecobank Togo and as well the account financial adviser to the late Foreign customer . I solicit for your assistance in receiving the sum of US$15,000.000.00 (fifteen Million Dollars} deposited with Ecobank Togo by Dr Mike Abreu . A Foreign customer. he made a numbered time Deposit for twelve calendar months, adeposit valued at US$15,000,000.00 (fifteen Million Dollars) with Ecobank Togo

A routine notification has been sent several times to him, without reply.Couple of months later, I discovered that he's dead. He died in an auto crash.On further investigation to the deposit with the firm, no declaration of inheritance to relation or next of kin to inherit this fund.Unfortunately, none of his relation or family has ever come forth for this claim, and the management of the firm is planning to confiscate the deposit { US$15, 000,000.00(fifteen Million Dollars}} by the end of this fiscal quarter,since it has overstayed the deposited time.

As regards to the above, I want you to stand in as the next of Kin to the deceased {even a distance relation does not matter} for us to save the fruits of the old man's labour before it gets confiscated.

As soon as you consent to this request, I will immediately employ the service of an Attorney for drafting and notarization of the WILL and to obtain the necessary documents and letter of probate/administration in your favour for the transfer. You will receive; 40% of the total sum as compensation.while 60% will be for me.

My position here as the account officer guarantees the successful execution of this transaction as there is every arrangement to deliver the fund {US$15,000.000.00}into your account which you will provide as soon as we {you and I} certify the requirement of our firm please you can send your reply to my alternative email [email protected]


looking forward to your urgent response to this offer.

Regards
Mr Otumba Keven
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.