Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få 300D bilder med D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man slutar att ta bilder "rakt av" och ställer in egna inställningar när det gäller bildskärpning=ingen, låg kontrast osv. så får man inte problem med överskärpa och moare i bilderna. Kameran är väl din, likväl bilderna - det är du, inte ngn. ingjenör i Japan som bestämmer hur dina bilder skall se ut.
 
Vad jag menade, Kim, var om det syns någon skillnad i praktiken, vilket för mig betyder en utskriven bild på 18x24 eller 20x30 cm. Eftersom jag inte har sett några "äkta" bilder (till skillnad från bilder på datorskärmen) så vet jag inte.

Men av alla er som har en digital systemkamera, har bruset någonsin utgjort ett problem vid utskrifter av bilder med ISO 100 eller 200?
 
Nej, jag har skrivit ur 20x30 upp till ISO 400 utan problem...vid ISO 800 och ISO 1600 har jag använt mig av Neatimage med gott resultat (inget synligt brus)...vid ISO 3200 var det värre ;-)

Det är därför jag inte bryr mig om bruset anses som "snyggt" eller ej..jag vill inte ha något synligt brus alls..oavsätt om det anses som snyggt eller ej.

Men det är ju bara min personlig referens.

Troligen måste man göra kopior på 50 x 70 för att se bruset vid ISO 200 från D70 i normalfallet *gissar*
 
Senast ändrad:
Hej igen!

Tack för alla intesanta inlägg. Jag vill poängtera att jag INTE har något emot någon av kamerorna. Jag vill bara få så mycket för pengarna som möjligt (bra bilder) :)
(ja jag vet att bilderna inte sitter i kameran...)


Tillbaka till huvudfrågan: Har någon som sitter på en D70 gjort egna inställningar för att få ISO 200 bilder att likna 300ans ISO100 bilder.

Någon skrev att "på papper spelar det inte någon roll ang brus" Jag upplever det likadant. Men på skärm är det stor skillnad. Själv har jag en otroligt skarp TFT skärm som gör att alla "fel" i en bild syns, kompisens vanliga gamla CRT skärm är mycket mer förlåtande. Och som jag tror kommer alla sitta på flat-skärmar om något år, då kommer alla skavanker synas tydligare.

Anledningen till att jag vill ha en SLR är att jag ska kunna använda utsnitt ur bilder i 100%, alltså slippa krympa eller neata bilderna för att de ska se perfekta ut på skärm.

BTW, någon som hört något rykte om ny Firmware från Canon, utan strypningar ?? Det vore nog strategiskt rätt i kampen mellan Nikon o co.
 
Nu vet jag inte vilken typ av bilder du avser att ta mest av, men tror du att du alltid kommer ha kameran på ISO 100? Det är ju rätt begränsande.

Är det det och lågbrus är viktigt så är det klart du skall ha en Canon, men varierar du dig i ditt fotograferande mer tror jag mer på en D70.
 
Vad är den mätbara skillnaden mellan 300D´s 100iso och D70 200iso? Jag ser inte så stor skillnad om jag ska vara ärlig. Kanske måste skaffa bättre skärm, eller ser ni så stor skillnad?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.