Annons

Få 300D bilder med D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Skinner

Ny medlem
Hej!

Står i valet och kvalet melan 300D och D70. D70 är klart den mest kompletta kameran. MEN, jag föredrar bilderna från 300D. D70 bilderna är lite för skärpta och visar problem med moaré.

Är det någon som har provat att manuelt ställa in D70 så att bilderna blir mer lika 300D.

Om det går att justera skärpning osv och få släta ytor och himlar så som 300D levererar bilderna, är det ingen fråga om vad jag kommer att välja.
 
D70 har inget ISO 100 läge..så om du ska ha brusfria bilder blir det till att använda neatimage på bilderna efteråt i så fall.

Bilderna visar D70 på ISO 200 och 300D på ISO 100.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    32.1 KB · Visningar: 1,595
Jag har inte jämfört själv, men av vad jag läst så har D70 ett jämnare brus när man går uppåt i ISO-skalan, men å andra sidan har den ju inte den mer brusfria ISO 100 som 300D har.

Ang skärpningen så har D70 7 st olika skärpningslägen, och totalt 3087 kombinationer av bildinställningar så du lär ju hitta någon kombination som passar den typ av fotografi du sysslar med. Själv tycker jag den tar bra bilder rakt av så jag brukar inte ratta så mycket, annat än på vitbalans, och bländare alt slutartid förståss.

Störande moiré har jag fått på en bild av typ 700, och det var lätt att ta bort i efterhand.
 
Skinner skrev:
MEN, jag föredrar bilderna från 300D. D70 bilderna är lite för skärpta och visar problem med moaré.

Vill bara påpeka att moiré problemet är kraftigt överdrivet. Jag fotar och fotar och fotar alla möjliga saker med min D70 och har fortfarande inte lyckats hitta moiré på en enda bild. Visst, nån gång kommer det kanske en bild med problem, men att tro att man får moiré på fler än 1 bild av 100 är överdrivet i mitt tycke.

Personligen tycker jag att D70 leverar väldigt bra bilder, mina himlar blir finfina. Men det är ju en smaksak. Det går att ställa in mycket noggrannt som påpekats. Gå till fotoaffärn och pröva själv vetja!

//
 
sagan skrev:
D70 har inget ISO 100 läge..så om du ska ha brusfria bilder blir det till att använda neatimage på bilderna efteråt i så fall.

Bilderna visar D70 på ISO 200 och 300D på ISO 100.

Jag tycker att dom är ganska jämna i brusmängd, 300D bild är ju bara mörkare så att man inte ser så bra...eller har jag en dålig skärm på jobbet?
 
Om Kims bilder stämmer fattar inte jag hur någon kan/vill köpa D70.

Men om nu någon gillar brusiga bilder så säljer jag gärna min Leica Digilux 1 som verkligen tar brusiga bilder till högstbjudande.

/Dan
 
Ta och jämför himlen på riktiga bilder istället, 100% förstoring av ett litet utsnitt sådär säger inte så mycket om helheten.
 
Jag har ingen koll alls på de olika kamerorna, troligen har D70 mer brus än 300D.

Men det är farligt att sätta all tilltro till ett test man inte vet förutsättningarna för.

Är det samma bakgrund, är kontrasten exakt samma och hur är det med graden av skärpning?
Exponeringen? Ju snålare man exponerar desto mer brus.
Är bilderna i JPEG från kamerorna och är det då samma grad (och typ) av kompression?

Jag tog Kims lilla bild och plockade fram de kanaler som visade mest brus. Jag justerade ljusheten så den blev densamma.

Fortfarande ser D70 brusigare ut men egentligen säger det inte så mycket eftersom jag inte vet hur bilderna kommit till.

Troligen är som sagt D70 brusigare men de bilder jag sett, inte minst då på Nikons turne med Staffan Widstrand visar på bilder av mycket hög klass.
 

Bilagor

  • d70.jpg
    d70.jpg
    6.8 KB · Visningar: 996
mipert skrev:


Jag tog Kims lilla bild och plockade fram de kanaler som visade mest brus. Jag justerade ljusheten så den blev densamma.

Fortfarande ser D70 brusigare ut men egentligen säger det inte så mycket eftersom jag inte vet hur bilderna kommit till.

Troligen är som sagt D70 brusigare men de bilder jag sett, inte minst då på Nikons turne med Staffan Widstrand visar på bilder av mycket hög klass.

Tack. ja nu går det att bedöma den hyffsat iallafall..tidigare var det ointresant. Jo det brusar lite mer i D70, men det var inte så mycket tycker jag.
 
Nu fattar jag varför dom skilljer så mycket i färg iallafall. Det är ju olika dagar, t.o.m. olika årstider nästan.
Kul att båda kamerorna är så bra. Sugen på en nu.

Är det samma bländare och samma tid på bilderna?
 
Frågan är... syns skillnaden i praktiken?

Allt käbbel om brus hit och dit luktar prylb--eri.

Kan man inte nöja sig med att konstatera att både Canon och Nikon gör utmärkta digitala systemkameror med lågt brus?
 
sagan skrev:
Det framgår ju väldigt tydligt av Phils test att skillnaden i brusnivå mellan 300D:s ISO 100 och D70 ISO 200 är mycket stor, precis som "mina" bilder visade.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page14.asp

Även 300D på ISO 200 har betydligt lägre brus än D70 på ISO 200.

Jag vill inte starta nått krig mellan märken för det är inte så viktigt för mig då jag inte äger en digitalkamera, men jag kan bara tolka både bilder och text som att Phil tycker att D70 har bättre och finare brus, framförallt när man går upp några steg. Eller vad i texten har jag missat. Visst det är trist att D70 inte har ett 100iso läge, men om den är så jämn och fin uppåt så tycker jag det är bra.
 
sagan skrev:
Tror det är f/3.5 på båda bilderna, det framgår inte riktigt.
Tiderna lär väl skilja sig något..det påverkar knappast brusnivån dock.

Du har ju bilder att kolla på...avgör själv om du kan se skillnad.

Ok, hittar ingen info om bländare, och jag trodde tiden spelade roll, men inte så här korta tider kanske.

Jo jag tittar på alla bilder jag kan...dom är väldigt jämna dessa kameror.
 
Daniel.l skrev:
Jag vill inte starta nått krig mellan märken för det är inte så viktigt för mig då jag inte äger en digitalkamera, men jag kan bara tolka både bilder och text som att Phil tycker att D70 har bättre och finare brus, framförallt när man går upp några steg. Eller vad i texten har jag missat. Visst det är trist att D70 inte har ett 100iso läge, men om den är så jämn och fin uppåt så tycker jag det är bra.
Japp, det stämmer att Phil anser att D70 har snyggare brus..det trevliga är att 300D är i princip brusfritt vid ISO 100..och har mycket lite brus även vid ISO 200.
Ska man använda kameran mest vid högre ISO och utan att använda brusreduceringsprobram (typ neatimage) så ger D70 snyggare resultat (enligt Phil iaf).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.