ANNONS
Annons

Färsking i den analoga världen

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag har sedan en tid tillbaka en analog Canon-systemkamera från 70-talet som jag fotat en hel rulle med. Jag lämnade in filmen till Scandinavian Photo som i sin tur skickade rullen till något annat framkallningsföretag.

Nu vill jag scanna mina bilder själv genom min Epson V200 Photo scanner (jag vet att den inte är superdyr men det är här jag vill börja). Det kanske är en dum fråga men i och med att jag är fullkomlig färsking till analog fotografi så frågar jag ändå. Kan jag själv "framkalla" eller ta fram den negativa filmen som sedan ska scannas eller är det ett skede där jag trots allt måste skicka in den till något lab?

Tips och funderingar är varmt välkomna!

P.S. Måhända att jag blandar ihop begrepp. Då får ni vänligen rätta mig!

kika under
photo studio > mörkrum
på scandinavianphoto's sida så hittar du vad du behöver.

EDIT: förstoringsapparater, baljor osv så finns proffsutrustning billigt begagnat

/Johan

Svartvit film är lätt att framkalla själv. Färgfilm lämnar man normalt in för framkallning (det går att göra hemma, men ska vara mycket svårare).

Jag känner inte till den scanner som du föreslår, men om du redan har den så är det klart att du ska börja där.

Börja med att framkalla svartvit film tills du känner dig säker. Det finns många här som kan svara på frågor.

Tack för tipsen och länkarna men jag har fortfarande inget svar på min fråga. Jag kanske var otydlig. Vad jag undrar är att när jag är klar med min film som sitter i kameran, vad måste jag göra för att kunna använda negativen och scanna dem i min scanner? När jag beställde framkallning från labbet så fick jag ju även negativen i en separat plastficka. Jag undrar hur processen ser ut för att få dessa negativ som jag vill ha.

Tack för tipsen och länkarna men jag har fortfarande inget svar på min fråga. Jag kanske var otydlig. Vad jag undrar är att när jag är klar med min film som sitter i kameran, vad måste jag göra för att kunna använda negativen och scanna dem i min scanner? När jag beställde framkallning från labbet så fick jag ju även negativen i en separat plastficka. Jag undrar hur processen ser ut för att få dessa negativ som jag vill ha.

Undrar du om arbetsgången från negativ i plastficka till scanning? Det brukar finnas en filmhållare i scannern, så är det med min Epson 500. Kläm fast filmen där! Scannern behöver egen mjukvara, så se till att du har installerat det. Sen är det bara att köra. Du behöver ett bildbehandlingsprogram också, fast ofta kan man göra det viktigaste direkt i scanners mjukvara.

Provade du att se på länken som Jaan gav i det första svaret? Där finns ett exempel på arbetsgång beskriven.

Jag skummade igenom texten och tänkte att det var en guide till hur man framkallar bilder i ett mörkrum. Det är inte det jag vill. Kan jag dra slutsatsen att för att få ett analogt negativ så måste jag antingen gå igenom en process i ett mörkrum eller skicka rullen till ett labb?

I och med att jag inte vill jobba med kemikalier och allt vad ett mörkrum innebär (inte till att börja med i varje fall) så återstår väl bara alternativet att skicka rullen till ett labb. Då dyker nästa dumma fråga upp: kan jag enbart be att få negativ framkallade? Har ni tips på vettiga labb?

Jag skummade igenom texten och tänkte att det var en guide till hur man framkallar bilder i ett mörkrum. Det är inte det jag vill. Kan jag dra slutsatsen att för att få ett analogt negativ så måste jag antingen gå igenom en process i ett mörkrum eller skicka rullen till ett labb?

I och med att jag inte vill jobba med kemikalier och allt vad ett mörkrum innebär (inte till att börja med i varje fall) så återstår väl bara alternativet att skicka rullen till ett labb. Då dyker nästa dumma fråga upp: kan jag enbart be att få negativ framkallade? Har ni tips på vettiga labb?

Du kanske skulle anstränga dig med att läsa lite noggrannare. Man skulle kunna betrakta det som lite oklokt att ställa en fråga av rent teknisk karaktär och sen inte begrunda de svar man får innan man återkommer i ämnet.

Ja, alla vettiga lab kan framkalla negativ utan att kopiera upp pappersbilder. Själv känner jag till några bra labb i Stockholm, men det finns andra. Priserna varierar. Ring direkt och fråga. Endast framkallning kan kosta från ca 45 kr.

Svartvit film kan du framkalla själv utan problem, men du måste förstås hantera lite kemi. Men det är verkligen väldigt lätt. Mörkrum behövs inte.

All färgfilm ska du lämna till ett lab, det är överkurs för de allra flesta att framkalla hemma.

Din fråga har ett enkelt svar: Du behöver inget ordnat mörkrum för att framkalla film. Det räcker med en ljustät garderob, toa eller varför inte en mörkrumssäck, för att ladda dosan med filmen. Sen gör du resten (kemiframkallningen) av arbetet i vanligt ljus i köket eller groventré/tvättstuga eller liknande.

Tack för era svar! Nu är min fråga besvarad och jag vet vad som gäller. Slutsatsen blir att lämna in filmrullen för att få negativ till något labb, jag känner att det blir mest smärtfritt för min del. Att sedan någon hoppar på mig under diskussionen tycker jag är tråkigt. Jag skapade den här tråden i forumet eftersom jag ville ha svar från flera "säkra" källor, och jag fick många fina svar. Har man inget gott att tillföra tycker jag man får tiga.

När jag ändå är igång... Jag vill ha mycket korn i mina bilder och då förstår jag att det är filmen som påverkar den egenskapen, korrekt? Vad föreslår ni för svartvit film om jag vill ha mycket brus? Kan den här filmen vara något: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1560713 ?

För att få fram kornstrukturen i en svartvit film när man skannar negativen så måste man ha en bra filmskanner med hög upplösning och skarp optik.

Om du skannar med en flatbäddsskanner som har dialock (transparent enhet), som EPSON V-serien så får du visserligen brus. Men det är inte filmens korn som framträder. Det är skannerbrus.

Kodaks TMAX filmer är finkorniga. Vill man få fram större korn i en svartvit film så väljer man i första hand "traditionellt" kornig film och så överframkallar man filmen. T.ex tar man Kodak Tri-X och pressar filmen i framkallaren. Detta kräver kunnande, erfarenhet och framkallningsgrejor.
Inget för en nybörjare med andra ord.

Så frankt svar: Glöm filmens kornstruktur om du skannar med flatbäddsskanner.

MVH J O

Tmax 3200 kan ge stora korn. Om du gillar någon bild extra mycket så kan du lämna in den till kopiering eller scanning på ett labb så får du dina korn. Men det är en dyr film att börja med. Det finns mycket billigare.

Villd du ha tydligt korn ska du framkalla en 400 ISO film i Rodinal (R09). Tänker du inte framkalla själv så är T-max 3200 ett alternativ för korniga bilder. Tycker dock personligen att kornet i t.ex Tri-X framkallad i R09 är snyggare. Och som Jan-Olof påpekade, en flatbäddscanner kan inte återge filmkorn särskilt bra.

Vilken tur att jag frågade er. Nästa rulle jag ska leka med blir nog en Tmax 3200 och hittar jag någon bild jag tycker extra mycket om så får jag väl lämna in den till något labb. Går det att på begäran få annan kemi som lyfter fram kornen i bilden, på något labb alltså?

Vilken tur att jag frågade er. Nästa rulle jag ska leka med blir nog en Tmax 3200 och hittar jag någon bild jag tycker extra mycket om så får jag väl lämna in den till något labb. Går det att på begäran få annan kemi som lyfter fram kornen i bilden, på något labb alltså?

Det går säkert om du har kontakt med ett speciallabb. Men sådana tjänster kan bli rätt dyra. Det finns ett bättre sätt. Beskär kraftigt. Tänk dig att jag tog bort allt utom huvudet på killen på mitt foto. Det skulle bli mycket större korn per yta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar