ANNONS
Annons

Färgtemperatur på halogenstrålkastare?

Produkter
(logga in för att koppla)

mjoesen

Medlem
Är det nån som har något tipps för hur man kan få reda på den ungefärliga färgtemperaturen man får från en byggstrålkastare (halogen 500W)?

Själva lampan skall ge 3200 Kelvin, i verkligheten (mätt med Minolta Colormeter) verkar de oftast ligga på 3000. Ögat kan se skillnad på 300 Kelvin avvikelse.

Men, du har också reflektorn i lampan samt glaskivan framför som påverkar. Räkna med att få ett något gulare ljus än med en ”riktig” filmlampa som exempelvis Arris Redhead (en klassiker bland filmare och fotografer) på 800 W.

Så om du fotograferar med tungstensfilm kommer bilderna få en varmare ton jämfört med en ”proffslampa”.
Jag använder ofta bygglampor (har tolv stycken) och när jag fotograferade med dia brukade jag ha ett svagt blåfilter framför lampan för att få samma färgton som mina blixtbilder, ibland fotograferar jag flera bilder till samma kund där några bilder ärprodukt i studio=lampa och några porträtt med produkt=blixt.

Nu kör jag digitalt och vitbalanserar.

En vanlig 500W hallogenbygglampa med ett R7s-rör (vilket är alltså den vanliga typen, inte den speciella för foto) ligger på 2950-3000 grader Kelvin enligt de specifikationer jag sett (Philips respektive Osram).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar