Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Färgtemperatur på halogenstrålkastare?
- Trådstartare mjoesen
- Start datum
puppetm
Aktiv medlem
mjoesen skrev:
Är det nån som har något tipps för hur man kan få reda på den ungefärliga färgtemperaturen man får från en byggstrålkastare (halogen 500W)?
3200 har jag för mig jag fick när jag mätade
mipert
Aktiv medlem
Själva lampan skall ge 3200 Kelvin, i verkligheten (mätt med Minolta Colormeter) verkar de oftast ligga på 3000. Ögat kan se skillnad på 300 Kelvin avvikelse.
Men, du har också reflektorn i lampan samt glaskivan framför som påverkar. Räkna med att få ett något gulare ljus än med en ”riktig” filmlampa som exempelvis Arris Redhead (en klassiker bland filmare och fotografer) på 800 W.
Så om du fotograferar med tungstensfilm kommer bilderna få en varmare ton jämfört med en ”proffslampa”.
Jag använder ofta bygglampor (har tolv stycken) och när jag fotograferade med dia brukade jag ha ett svagt blåfilter framför lampan för att få samma färgton som mina blixtbilder, ibland fotograferar jag flera bilder till samma kund där några bilder ärprodukt i studio=lampa och några porträtt med produkt=blixt.
Nu kör jag digitalt och vitbalanserar.
Men, du har också reflektorn i lampan samt glaskivan framför som påverkar. Räkna med att få ett något gulare ljus än med en ”riktig” filmlampa som exempelvis Arris Redhead (en klassiker bland filmare och fotografer) på 800 W.
Så om du fotograferar med tungstensfilm kommer bilderna få en varmare ton jämfört med en ”proffslampa”.
Jag använder ofta bygglampor (har tolv stycken) och när jag fotograferade med dia brukade jag ha ett svagt blåfilter framför lampan för att få samma färgton som mina blixtbilder, ibland fotograferar jag flera bilder till samma kund där några bilder ärprodukt i studio=lampa och några porträtt med produkt=blixt.
Nu kör jag digitalt och vitbalanserar.
mipert
Aktiv medlem
mjoesen skrev:
...något tipps för hur man kan få reda...
Strunta i siffror, ta testbilder för att se om du gillar resultatet.
puppetm
Aktiv medlem
Re: Re: Färgtemperatur på halogenstrålkastare?
Underbart sagt mipert!
mipert skrev:
Strunta i siffror, ta testbilder för att se om du gillar resultatet.
Underbart sagt mipert!