Annons

Färgstick

Produkter
(logga in för att koppla)

sonni

Aktiv medlem
Jag har precis börjat plåta med en systemkamera Sony Alpha 350. Idag var jag ute på en skogspromenad och tog bilder på samma motiv som jag fotade för några dagar sedan med min kompaktkamera (en Konica/Minolta G600).

När jag nu kommit hem och kollat på bilderna i Photoshop och jämfört dem med kompaktkamerans bilder så ser jag till min förvåning att A350 bilder är starkt blåtonade, men att kompaktkamerans bilder däremot är mycket verklighetstrogna.

Jag har fotat i auto-inställning med båda två. Kan någon förklara vad det blivit för fel när jag plåtat med A350?

Ja, vitbalansen är inställd på auto. Dagen jag fotade var det mulet ute, så ljuset var ju i och för sig blåtonat. Men det borde väl ha korrigerats med auto-inställningen? Med min lilla kompaktkamera så var det korrigerat...

Men man kanske måste ställa in vitbalansen manuellt trots att man kör på auto? Om det går att ändra vitbalansen i autoläget vill säga. Det har jag inte kollat. Jag ska göra det i dag efter jobbet. Jag blev bara så förvånad över att en mer avancerad kamera hanterar färgjusteringen sämre i autoläget än en billiare.

Även om det var samma typ av väder vid de två tillfällena så kan det vara stora skillnader i färgtemperatur. Våra ögon har mer avancerad "vitbalans" än kameran, så det är inte lätt att SE skillnaden. Du kan testa att använda vitbalans för mulet väder (brukar vara en molnsymbol), då får du lite varmare färger.

Vill man vara helt säker kan man använda ett gråkort och ställa balansen efter det, antingen direkt i exponeringen eller i råkonverteraren. En vitt vitt papper fungerar också bra.

Håller med dig att den borde klara vitbalanseringen bättre, för att slippa oroa dig för detta bör du fota i Raw-format, då kan du ändra vitbalansen vid behov efteråt.

/kent

Ja, det blir nog bäst att fota i Raw med den här kameran. Ska lära mig att ställa in vitbalansen själv också med hjälp av kort. Men ibland vill man ju bara kunna knäppa av en bild utan större förberedelser och kunna lita på att bilden blir övervägande korrekt återgiven. Så jag är lite sur eftersom den fick bra betyg vad gäller färgåtergivningen i recensionerna.

Tack Bengt, det var en bra instruktion och länk om hur jag ska göra för att få en korrekt vitbalans.

För mig känns det himla viktigt att få verklighetstrogna färger från början. Jag tycker ju om att fota naturen, och då blir det helt fel när färgerna ser onaturliga ut!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar