Annons

Färgskrivar tips

Produkter
(logga in för att koppla)

PeSa

Medlem
Kan någon vänlig själ ge tips på en färgskrivare som skriver ut bra bilder i A4 format som störst?
 
Canons skrivare anses av många vara de bästa fotoskrivarna för tillfället. T.ex. Pixma iP4300, kostar ca 900 kr.
 
Hej

Vill bara ge dig följande råd:

1. Välj endast skivare där varje färg är på egen patron
2. Kolla priset på patronerna
3. Kolla vad det kostar att göra utskrifter, Bläck kostnader.

Billiga skrivare kan vara mycket dyra att andvända.

// Fredrik
 
Ett kombinerat svar med de två förra i åtanke:
Jag har precis köpt en ip4300, och är nöjd med tanke på vad den kostade. Jag har dock inte testat att skriva ut på fotopapper än, utan bara på 250 grams vanligt papper (vanligt kopiatorpapper är 80 gram/m2), och upplösningen är mycket bra tycker jag.
Färgpatronerna är separata, och även om jag inte hunnit tömma dem ännu så verkar priserna på nätet rätt humana.

På Pricerunner har de en sida med lite olika bläck-säljarsidor på nätet. Dock tycker jag de har rankat lite konstigt, eftersom den slutliga kostnaden är det absolut viktigaste. Så länge man köper orginalpatroner lär det ju inte vara något problem med kvaliteten.
http://se.pricerunner.com/testpatrullen/blackpatroner/index.html

Billigast för ip4300 hittade jag här, 585 inkl moms och frakt, för CMYK+Svart pigment:
http://www.print-it.nu/

Testvinnaren 112Ink.se kostar 801 kronor för samma grejer (plus ett paket gratis 10x15 fotopapper, men det är ju patroner jag vill ha...)

Är det värt över 200 för att sidan är lite snyggare?
 
Bläckstråle vs Laser ??

Är oxå inne på att införskaffa en ny färgskrivare.

Kommer skriva ut mkt bilder men då är inte kvaliteten prio ett utan utskriftspriset per bild.

Någon som kanske har svar på vilket som blir billigast, färglaser eller bläckstråle...??
 
Jag har en IP4200 som om jag har förstått det hela korrekt är identisk med era IP4300 rent skrivarmässigt. Det som skiljer är kosmetika på utsidan.

Har kört ca 1000 A4 bilder genom min och bläckförbrukningen med Canon orginalfärg ligger på ca 7 kr för en utfallande A4 + pappret. Själv använder jag Ilford Gallerie och det kostar ca 700 kr per 100 ark. Mao blir priset per utfallande A4 14 kr. Till detta tillkommer priset för printern som dock är en spotstyver i sammanhanget.

Laser kan ge ett lägre pris per utskrift än en fotoinkjet men med en avsevärd sämre kvalitet. Önskar du en liknande kvalitet, alltså en bättre skrivare så blir kostnaden minst lika hög som för fotoinkjetskrivaren. I dagens laserskrivare brukar man vara tvungen att byta en kassett vid vissa givna interall som innehåller ALLT och den är inte billig.

Ska du ha en billig utskrift så är det nog förmodligen bäst med ett riktigt färglabb. Deras priser brukar vara rätt ok vid större volymer.

Mankan
 
Senast ändrad:
Billigare med Foto

Mankan G skrev:
Mao blir priset per utfallande A4 14 kr. Till detta tillkommer priset för printern.

100 st A4 bläckstråle 100x14+900 = 2300 kr (inkl skrivare).

100 st A4 Fujifilm på mypix = 900 kr inkl frakt.


Det är väl billigare att framklla A4 med riktigt foto kvalitet än bläckstråleskrivare nu.


Fototjänsten Mypix A4 8,40 kr på Fujifilm.

http://www.mypix.com/framkallning-digital-foto/2-sese_onglet.html


Det finns nog ingen bläckstråle som ger lika hög kvalitet som en riktigt Fujifilm framkallning.


Bläckstråle blir billigare ju mer den används, men ändå blir det mycke dyrare än att framkalla på riktigt Fujifilm.


MVH
.
 
Jag använder en hp laserjet 2600n när jag slänger ut en bild ur skrivaren är det viktiga bilder "framkallar" jag dem på digitala fotolabb.
 
Re: Billigare med Foto

Pixelmania skrev:

Det finns nog ingen bläckstråle som ger lika hög kvalitet som en riktigt Fujifilm framkallning.

Återigen, du får en bättre hållbarhet, större färgomfång och mer korrekt färgåtergivning med en bra bläckstråleskrivare än med färgfotopapper. Varför tror du att man använder bläckstråleskrivare till provtryck, som kräver en extremt noggrann färgåtergivning? Du har ju också en otroligt mycket större variation på utskriftsmedia till en bläckstråleskrivare än vad du har på färgfotopapper. Så för den som verkligen vill göra bilder är det nog ingen diskussion om vilken teknik som är överlägsen. Vill man få fram lite semesterbilder är det väl OK med färgfotopapper ;-9

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.