Annons

Färgrymd : Uncalibrated

Produkter
(logga in för att koppla)

LenAndersson

Avslutat medlemskap
Jag har en Nikon D7000. Från början visade "exif" färgrymd sRGB, sedan ( antagligen efter att jag pillat utan att veta vad jag gjorde) stod det Färgrymd ADOBE. När jag fick se det .så letade jag mig in i menyn och ändrade tillbaka till Färgrymd: sRGB i kameran. MEN i "exif" står det "uncalibrated" !
Vad innebär det ? måste kameran kalibreras ? är det datorn som måste kalibreras ? Hur kan jag få tillbaka det som det var från början , dvs SRGB ? Eller har det ingen betydelse ?

Mvh//Lennart
 
Photoshop brukar ange 'uncalibrated' i exif när det inte finns någon inbäddad profil i bilden.
 
När du ställer in färgrymden i din kamera kan du välja mellan sRGB och Adobe RGB. sRGB är en mindre färgrymd som passar bra för t ex internet medan Adobe RGB är en större färgrymd som innehåller de färger man kan printa och passar därför bättre om man vill skriva ut bilderna.

När du ställer in kameran på jpeg-format och väljer en av dessa färgrymder, sRGB eller Adobe RGB, så ska kameran bädda in den färgprofil du valt, så att om du öppnar bilden i t ex Photoshop ska färgerna bli rätt. Om du inte har någon inbäddad färgprofil i bilden, vet inte Photoshop hur bilden ska tolkas och anger således 'uncalibrated' om man läser exif. Om det är raw-filer du talar om så har det ingen betydelse vad du ställer in kameran på, då väljer du färgrymd när du konverterar raw-filen.

Vilket program använder du när du läser exif-informationen? Olika program anger olika information. Har du sparat om de jpeg-bilder där exif säger 'uncalibrated'? I så fall, om du kan välja att bädda in profilen när du sparar ska du göra det. Det brukar finnas en kryssruta eller liknande om det går att välja. Om det är så att jpeg-bilderna kommer direkt ur kameran taggade med 'uncalibrated' trots att du valt sRGB i menyn, då vet jag inte vad kameran gör, jag har ingen sådan kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.