Annons

Färgreducera bild i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Jag behöver reducera antalet färger i en bild till max 2-4 st med hjälp av Photoshop. Se bif bild. Jag har försökt en massa olika trick, men lyckas inte. Nån som har tips på hur jag ska göra?
 

Bilagor

  • threecolors.jpg
    threecolors.jpg
    10.8 KB · Visningar: 935
Eller så här? Här har jag använt indexed colors. Av någon anledning kunde jag inte välja just fyra färger så jag valde uniform med 8 färger. Sedan ändrade jag bara manuellt(Custom) så att färgerna var två och två. Alltså samma färg två ggr. Då blev det fyra färger totalt. Valet av färger gjorde jag manuellt(inne i customsettingen sedan) utifrån de färger som jag tyckte fanns mest representerade i bilden. Man kan ju justera en massa och ändra färgerna osv... Men så här blev det med ett snabbt exempel iallafall...

Edit: Indexed colors återfinns i menyn:
"image"->"mode"
//Jerka
 

Bilagor

  • fourcolors.jpg
    fourcolors.jpg
    59.6 KB · Visningar: 900
Näae...inte riktigt. Alltså den tavlan som jag har fotograferat är ju resultatet av det som jag vill göra. Det är ju ett fotografi som är omgjort till bara tre färger. Det är typ så jag vill att det ska bli, fast kanske med andra färger. Men har jag lyckats få ner antalet färger så är det inga problem att byta färgerna sen.
 
Bilden på väggen är väl en svartvit bild som kontrasten dragits upp till så nästan inga gråtoner finns.
Borde väl kunna återfås genom att göra bilden svartvit och sedan laborera med tröskelvärdet, levels eller öka kontrasten. Den tredje färgen i bilden du fotat av är ju bakgrunden. Den borde ju kunna maskas ut och ges en egen färg.

/Jerry.
 
Du menar så här?
Här har jag gjort ung som föregående beskriver. Men det går givetvis att göra detta på ganska många sätt. Ett enkelt sätt är att dra i vanliga kontrasten några ggr. Dra den till max och juster ljuset efter behag samidigt. Du måste dra den till max ett antal ggr om det ska bli bara två färger kvar. Jag gjorde det med kontrasten ett par ggr och sedan gjorde jag som jag beskrivit ovan för att vara SÄKER på att endast två färger var kvar...svart och vitt...originalet kommer i nästa post.

//Jerka
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    42.4 KB · Visningar: 806
I min engelska Photoshop CS2 finns det ett filter som heter 'Cutout' under 'Artistic'. Tror det är en liknande effekt du söker. Där kan man bland annat välja antal nivåer (2-8).
 
Tack Martin! Cutout verkar kunna klara biffen... Nån som vet om man kan göra ett Adjustment Layer av ett filter? Jag vill ha bilden underst, ett Adjustment Layer av typen Curves oven på det och sedan lägga Cutout-filtret överst. På så sätt kan jag väl justera gränserna som Cutout-filtret gör?

Men jag tror inte att det går att ha ett filter som Adjustment Layer :(
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.