Ja, jag har talat om för dem att inte justera bilden utan bara kopiera den som den är.
En sak jag kan tillägga är att jag först skickade den till ett billigare labb som inte hade någon officiell icc-profil, och då blev den alldeles för blå. Då tänkte jag att det kanske hade med profilerna att göra. Det var en av anledningarna till att jag skickade den till ProPrint.
Kopian från ProPrint är inte på matt utan blankt papper.
Färgvärdena direkt efter desaturation är ju klart R=G=B men efter konvertering inte är R=G=B längre utan som du beskriver Mikael, men varför är det så? Är det för att kompensera för att ProPrints maskin skriver mindre blått än "min" skärm visar?
Om de analyserar bilden och kommer fram till att den jämnt har lite mer blått än rött och grönt, och därför framkallar den blåtonad borde det kanske innebära att jag har kryssat fel på frågan om de ska bearbeta bilden eller inte? Fast så korkad tror jag inte att jag har varit, jag kolladef faktiskt ganska noga när jag valde...
Även om det känns bra att du säger att jag gjort på rätt sätt, så kan jag inte fatta varför det blir fel. Att det skulle vara en avvikelse känns ju mindre troligt eftersom den blev blå även på ett annat labb, men det är ju klart att det kan vara jag som bedömer fel. Skulle det vara att jag bedömer kopian som blå fast den inte är den, eller var ligger den eventuella felbedömningen? Inte nån stans i datorn väl?
Tack för svaren, by the way...
PN