Annons

Färgprofiler revisited

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan P skrev:
Läste din artikel i nya numret av Cap & Design, mipert - mycket bra!
´

Tack. Jag är varm anhängare av den ”fattigmansvarianten” att kalibrera skärmen och har skrivit om det här på FS också.

Nästa Cap-artikel skall handla om tilldela och konvertera...

GAH.... snart är det jag som går och köper mig en spyder och lever på vatten och bröd i en månad.... försökte kalibrera mina skärmar nu.... med diverse gamma targets, osv....

Men det är ju så bra att när jag ställt båda mina skärmar på 6500 är dom mörka som den, och på 9300 är den ena kall blå och den andra gul..... säkert neråt 7000K. Där får man för att man köpte billiga skärmar en gång i tiden.

Tog bara typ 3-4 timmar eller nåt. Men nu ser båda skärmarna bra ut och den som verkade ha korrekt 9300 setting fick vara bas.

Men 6500K kommer aldrig att gå att använda här, det är inte gult, det är brunt ju...aja, det lär väl gå att få ut snygga printrar iaf så länge man håller rätt på alla profiler, konverteringar och tilldelningar.

Hmm, undrar om dom inte säljer ut någon bra skärm på jobbet... typ en 22" diamondtron eller nåt då dom byter allt till platta nu. Sen en spyder på det.

mipert skrev:
Nästa Cap-artikel skall handla om tilldela och konvertera...

Jag ser ifram emot den :)

Peter - ett tips är att Spyder säljs billigare på B&H i NY än i Sverige - och fraktkostnader borde ju bli ganska låga. Men jag vet inte vad det hamnar på efter tull och moms mm.

Tack för tipset johan, har tänkt på det då polaren har sin flickvän boende i usa. Så jag kan skicka inrikes och få det ompackat.

Tomaz skrev:
....
Labbets printer kommer nu att skuva ut bilden som den ser ut på skärmen (om skärmen är hårdvaru kalibrerad).

Hoppas det inte blev ännu rörigare.

Ja rörigt är det, hoppar in här eftersom jag är lite undrande vad gäller s.k. proofing och den monitor-profil som man skapar med Adobe gamma.

Om man har fotat (EOS10D) med Adobe RGB som vald profil i kameran och kör densamma som arbetsprofil i PS så säkerställer man färgomfånget så gott som möjligt har jag förstått.
Jag skapar en profil för min monitor med Adobe Gamma.

Nu får jag se bilden i PS på ett sätt som är representativt för färgrymden Adobe RGB, ok ser dock blek ut, men om jag väljer proof så kan jag få se hur bilden kommer att se ut på t ex en bläckskrivare eller från digilabbets maskin eller Mac-RGB, Windows-RGB eller Monitor-RGB!. Snyggaste bilden direkt från kameran, på skärmen, blir det definitivt i läge proof Monitor-RGB!!
Hur hänger det ihop? Om jag redigerar bilden utan proof så att den ser ut som jag vill så blir den knasig när jag proofar för monitor-rgb (för mörk, hög kontrast). När jag proofar för digitallabbets profil så ser den nästan exakt ut som i läge Adobe RGB (ej proof-läge), hoppfullt . NÄr jag skriver ut på bläckisen så blir det BRA och väldigt likt bilden proofad för monitor-RGB.
Är det min skärm som är knas eller hur ligger till med proof för Monitor-RGB respektive normalt redigeringsläge??

Fler frågor

Jag lånar denna tråd för lite fler frågor i ämnet. Min kamera (Minolta Dimage A1) har möjlighet att använda AdobeRGB, skall jag göra det eftersom den är "störst"? Jag vill att mina bilder ska bli så bra som möjligt när jag skickar dem till labbet för utskrift, jag kan leva med att de ser "sämre" ut på skärmen.

Sen har jag en fråga till: om jag tex ska använda fotolabo som labb så har de en .ICC-fil som jag kan tanka hem men jag lyckas inte "få in" denna i PhotoShop CS, hur lyckas jag med det!?

Re: Fler frågor

TobbeMannen skrev:
Jag lånar denna tråd för lite fler frågor i ämnet. Min kamera (Minolta Dimage A1) har möjlighet att använda AdobeRGB, skall jag göra det eftersom den är "störst"? Jag vill att mina bilder ska bli så bra som möjligt när jag skickar dem till labbet för utskrift, jag kan leva med att de ser "sämre" ut på skärmen.

Du ska helt klart köra på AdobeRGB, men då måste du ändra färginställningarna i Photoshop så att den jobbar i AdobeRGB, men det är en baggis.

När du ska publicera bilder på internet eller skicka till många labb så måste du konvertera till sRGB, men det är också en baggis. Bara en knapptryckning.

Sen har jag en fråga till: om jag tex ska använda fotolabo som labb så har de en .ICC-fil som jag kan tanka hem men jag lyckas inte "få in" denna i PhotoShop CS, hur lyckas jag med det!?

Det finns en mapp för ICC-profiler där du har installerat Photoshop på hårddisken.

Jag tror mig ha förstått, men av någon anledning blir det skit vid framkallning.

Jag har

1. kalibrerat min skärm med hjälp av Adobe gamma, angett i fliken färgmatchning i bildskärmsegenskaper att den profil som skapades vid kalibreringen ska användas (jag är medveten om att det inte är en hårdvaruprofilerad skärm, men jag tycker att det ser bra ut när jag följer instruktionerna i Adobe gamma).

2. Fotat en bild i sRGB och valt kommandot desaturate och ökat lite kontrast i PS. I Colorsettings i PS står det sRGB IEC61966-2.1 (vet inte varför...?)

3. laddat ner ProPrints ICC-profil och konverterat min bild till denna profil, för att sedan skicka den till ProPrint för framkallning.

4. Det på min skärm svartvita bilden har TYDLIG ton av blått i hela den framkallade bilden.

Fattar INTE vad jag gör för fel, och med risk för att bli tjatig med profil- och kalibreringsfrågor hoppas jag nu på hjälp av er här.

Den jag skickade till ProPrint finns här:

http://hem.passagen.se/peternilsson75/BildStor.jpg

PN

Har du talat om för Proprint att de skall kopiera din bild utan justeringar?

Jag tittade på din bild och den verkar har de färgvärden den borde ha, lite mer grönt än rött och mest av det blå.

Prata med dem, din arbetsmetod är korrekt.

Faktum är att det spelar ingen roll hur din skärm visar, den kan vara hur felkalibrerad som helst eftersom en desaturerad bild med R=G=B som konverteras till labbets profil skall bli neutral (i alla fall väldigt nära, lite avvikelser får man räkna med).

Om profilen stämmer förstås...

Senast ändrad:
Nu minns jag inte exakt hur deras Agfamaskin arbetar men troligt kan vara att automatiken analyserar och bedömer att hela bilden är jämnt blå (eftersom du konverterat till profilen) och därmed kopierat den blå istället för att neutralisera den.

Eller inte alls, utan det rör sig om en sån där avvikelse som det blir ibland eller så bedömer du fel. :)

Ingen aning om vad det kan vara om bilden blir blå. Har märkt att Proprints profil verkar gälla för utskrift på matt papper, men utskrift på blankt papper resulterade för mig i rödare färger, inte blå.

Ja, jag har talat om för dem att inte justera bilden utan bara kopiera den som den är.

En sak jag kan tillägga är att jag först skickade den till ett billigare labb som inte hade någon officiell icc-profil, och då blev den alldeles för blå. Då tänkte jag att det kanske hade med profilerna att göra. Det var en av anledningarna till att jag skickade den till ProPrint.

Kopian från ProPrint är inte på matt utan blankt papper.

Färgvärdena direkt efter desaturation är ju klart R=G=B men efter konvertering inte är R=G=B längre utan som du beskriver Mikael, men varför är det så? Är det för att kompensera för att ProPrints maskin skriver mindre blått än "min" skärm visar?

Om de analyserar bilden och kommer fram till att den jämnt har lite mer blått än rött och grönt, och därför framkallar den blåtonad borde det kanske innebära att jag har kryssat fel på frågan om de ska bearbeta bilden eller inte? Fast så korkad tror jag inte att jag har varit, jag kolladef faktiskt ganska noga när jag valde...

Även om det känns bra att du säger att jag gjort på rätt sätt, så kan jag inte fatta varför det blir fel. Att det skulle vara en avvikelse känns ju mindre troligt eftersom den blev blå även på ett annat labb, men det är ju klart att det kan vara jag som bedömer fel. Skulle det vara att jag bedömer kopian som blå fast den inte är den, eller var ligger den eventuella felbedömningen? Inte nån stans i datorn väl?

Tack för svaren, by the way...

PN

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar