Annons

Färgprofiler i RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan Artursson

Aktiv medlem
Om jag fattat rätt så spelar det ingen roll vilken färgrymd kameran står på om jobbar med raw. Utan man kan sen i Photoshop CS välja i vilken färgrymd man vill jobba. Rätt eller fel?
 
Det är riktigt uppfattat. Du väljer färgrymnd isamband med att RAW-filen konverteras till lämpligt filformat.
 
Men, finns det någon fördel med att använda någon annan färgrymd än adobe RGB 98? sRGB skall ju vara mer anpassat för webb, men omfånget blir väl om jag inte är helt fel ute mindre med denna färgrymd. Jag kör alltid med adobe RGB 98 inställt i kameran, sen kan man ju ändra utefter vad bilden skall användas till, är det fel?
 
När du fotograferar i raw-format så klarar kameran en större färgrymd än så och det kan då finnas färger i dina bilder som ligger utanför Adobe RGB. Konverterar du till Adobe RGB i ditt rawkonverteringsprogram så klipps de färgerna.
Om du däremot använder dig av ProPhoto RGB så kan du vara säker på att du får med alla färger som kameran klarar i raw. När du väljer Adobe RGB i kameran så fotograferar du i jpeg och då skall du hålla dig till den färgrymden i Photoshop.
När man använder ProPhoto RGB bör man veta vad man sysslar med, annars kan bilderna se bedrövliga ut... Du bör tänka på att konvertera till 16 bit och inte ändra för mycket av färgerna eftersom bilden kan innehålla fler färger än vad du ser på skärmen, o.s.v.

Att fotografera i raw ger många fördelar, men du kan ändå hålla dig till Adobe RGB, det är oftast fullt tillräckligt!

Vill du ha en bättre förklaring så ropa på
Stefan Ohlsson.. Stefan...hallååå?
Besök hans hemsida: www.profiler.nu

http://www.profiler.nu/kursdok.html


//Benny
 
Hm, men jag kör alltid med raw och adobe rgb inställd i kameran. ProPhoto har jag inte hört talas om, finns det i min nikon D70 tro? ska kika..
 
Nej, du har inte ProPhoto RGB i kameran!
Du konverterar till den färgrymden i ditt rawkonverteringsprogram, tillexempel i Adobe Camera Raw eller C1, m.fl.
När du fotograferar i raw ignoreras alla inställningar i kameran, tex vitbalans, skärpa och även färgrymden Adobe RGB. Du väljer allt i rawkonverteringen!

Hälsningar: Benny

Edit: Måste tillägga att Adobe RGB är oftast tillräckligt.. Vill du läsa mer om ProPhoto RGB så kolla här: http://www.naturephotographers.net/articles1203/mh1203-1.html
 
Senast ändrad:
Gadget skrev:
Nej, du har inte ProPhoto RGB i kameran!
Du konverterar till den färgrymden i ditt rawkonverteringsprogram, tillexempel i Adobe Camera Raw eller C1, m.fl.
När du fotograferar i raw ignoreras alla inställningar i kameran, tex vitbalans, skärpa och även färgrymden Adobe RGB. Du väljer allt i rawkonverteringen!

Hälsningar: Benny

Edit: Måste tillägga att Adobe RGB är oftast tillräckligt.. Vill du läsa mer om ProPhoto RGB så kolla här: http://www.naturephotographers.net/articles1203/mh1203-1.html

Skärpan ignoreras INTE när man fotar RAW...Den måste du fortfarande ställa in.
 
"Skärpan ignoreras INTE när man fotar RAW...Den måste du fortfarande ställa in."

Jag har för mig att om man väljer "as shot" eller liknande kommer skärpan med, med övriga inställningar kommer inte kamerans inställning på skärpa med.
 
Gadget skrev:
När du fotograferar i raw-format så klarar kameran en större färgrymd än så och det kan då finnas färger i dina bilder som ligger utanför Adobe RGB.
//Benny

Det är inte bara när man fotograferar i råformat som kameran har ett större färgomfång än det som färgrymder som Adobe RGB eller sRGB kan återge. Den enda skillnaden mellan jpeg- och råformatsfotografering är, när det gäller denna aspekt, den att bilden konverteras från det färgomfång som kameran har registrerat bilden i till den färgrymd som du har valt i kamerans inställningar när du jpeg-fotograferar.

Arbetar du däremot i råformat sker ju ingen bearbetning i kameran, utan bilden lagras exakt som den blev när den digitaliserades. Ingen färgkonvertering, ingen skärpning och ingen vitbalansering. Det enda som lagras tillsammans med bilden är informationen om hur kameran var inställd. Så om du sedan tar in bilden i ditt råkonverteringsprogram kan du välja att använda dessa inställningar, men du kan lika gärna ändra på dem.

Varför väljer man då att konvertera bilden till Profoto RGB? Den färgrymden skapades en gång i tiden av Kodak som en färgrymd som skulle kunna återge alla de färgnyanser som en bra digital kamera kan registrera. Se på min bild nedan, där den röda ytan visar de färger som Adobe RGB kan hantera, den gröna linjen de färger som en bra digital kamera kan återge och den gråvita linjen är Profoto RGB.

Som du ser är Adobe RGB alldeles för liten för att få in alla de färger som en kamera har möjlighet att återge. Om du då konverterar en bild som har mycket intensiva färgvalörer, då kommer dessa färger att förlora i separation. Ett parti som innehåller ett antal olika intensivt gröna färger kommer att återges med en enda nyans av grönt.

Det är dock inte så ofta man råkar ut för färger som är så intensiva. Så med de allra flesta bilder kan man konvertera direkt till Adobe RGB.

MVH/Stefan
 

Bilagor

  • colorspace.jpg
    colorspace.jpg
    15.9 KB · Visningar: 334
Gadget skrev:
"Skärpan ignoreras INTE när man fotar RAW...Den måste du fortfarande ställa in."

Jag har för mig att om man väljer "as shot" eller liknande kommer skärpan med, med övriga inställningar kommer inte kamerans inställning på skärpa med.

En liten missuppfattning här... Jag trodde du menade skärpan på motivet, inte skärpeinställningen i kameran...
 
Hm, det här med vitbalansering och raw. Jag har fått för mig att om man ställer vitbalasen helt åt skogen i kameran så blir det sämre resultat då man måste dra väldigt hårt i vitbalansreglaget i efterhand i photoshops raw konverterare. Än om man har rätt vitbalans inställd i kameran från början. Stämmer inte det?

Säger man inte att skärmen har ett omfång likvärdigt med sRGB? Vilket omfång kan man få utskrivet på en kopia? Om det är högre än sRGB, hur ska man då veta hur man ska justera sin bild när man inte kan se dessa färger på skärmen?
 
starnut skrev:
Hm, det här med vitbalansering och raw. Jag har fått för mig att om man ställer vitbalasen helt åt skogen i kameran så blir det sämre resultat då man måste dra väldigt hårt i vitbalansreglaget i efterhand i photoshops raw konverterare. Än om man har rätt vitbalans inställd i kameran från början. Stämmer inte det?

Nej, vitbalanseringen i RAW är helt förlustfri. Dvs det spelar ingen roll hur "fel" den är från början.
 
starnut skrev:
Säger man inte att skärmen har ett omfång likvärdigt med sRGB? Vilket omfång kan man få utskrivet på en kopia? Om det är högre än sRGB, hur ska man då veta hur man ska justera sin bild när man inte kan se dessa färger på skärmen?

Jo, de flesta skärmar har ett omfång som har en storlek som påminner om sRGB:s storlek, om de dock ofta avviker i form. Men sRGB är en genomsnitt av ett antal skärmar som har ett gamma på 2,2 och en vitpunkt på 6500K.

Och du har också helt rätt i att detta med att det finns färger som ligger utanför de som skärmen klarar av att visa. Det innebär ju att separationen mellan extremt mättade färger är dålig.

Den enda vettiga lösningen är att använda en skärm som har en stor färgrymd. Det finns sådana skärmar idag, men de kostar mycket, väldigt mycket. Kalibreringsprogrammet Basiccolor har en möjlighet att skapa en särskild sorts skärmprofiler som komprimerar färgomfånget på bilden.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.