Annons

Färgprofil som jävlas med mig

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Har problem med färgprofilen på min Macbook. Öppnar jag bilder i Photoshop (valfri färgprofil) ser de jättebra ut i färgerna. Problemen börjar när jag vill visa i annat program. Säg att ursprungsbilden är i aRGB och jag konverterar den till sRGB för att visa på webben. Då tycker jag den bör se likadan ut i t ex FF eller Safari. Men bilden får en helt annat färg (se exempel nedan). Öppnar jag den igen i PS så ser den återigen bra ut.

Testade då maila över den till PC:n. Öppnade bilden i PS, och då ser den ut som i FF/safari på macen, helt färglös. Profilen är fortfarande sRGB... Mao jättestor skillnad mellan PS på macen och PS på PC:n

Valde då "spara för webb" (på PC:n) och döm om min förvåning då exempelbilden i läget TIFF ser ut precis som jag vill att bilden ska se ut. JPEG-exemplena brevid är fula och grådassiga (det är från denna vy som exempelbilden kommer ifrån).

Har forskat lite i problemet, men inte lyckats lösa det. Jag är ganska så säker på att min skärmprofil har lyckats nästla sig in någonstans och jävlas (har kalibrerat skärmen med en Spyder2), frågan är bara hur och varför.

Någon med förslag på lösning?

Hoppas jag inte rört till det för mycket. Är helt slut i skallen efter att ha bråkat med det här i några timmar.

Exempelbild: http://img528.imageshack.us/img528/9282/skillnadbx4.jpg
 
Nu rörde jag till det mer än nödvändigt. När jag mailade över jpegbilden till PC:n såg allt ut som skit vad jag än gjorde. Testade därför att maila över TIFF:en (originalet). När jag först öppnar den så ser den dassig ut. Men väljer jag då "spara för webb" så får bilden tillbaka färgerna igen i förhandsgranskningsfönstret där det står "original". JPEG-exemplena ser fortfarande dassiga ut.

Ett till exempel: http://img505.imageshack.us/img505/4859/skillnad02gd2.jpg
 
Senast ändrad:
Fortsätter monologen: Ser när jag öppnar TIFF-bilden i PS på PC:n att ingen profil tilldelas. Det står "(Layer 0, RGB/8*)" i raden ovanför bilden.

Testat med alla olika profiler utan att få tilblaka färgen. Enda gången jag kan få tillbaka "de riktiga" färgerna är alltså i förhandsgranskningsfönstret vid spara för webb.
 
marten_p skrev:
Fortsätter monologen: Ser när jag öppnar TIFF-bilden i PS på PC:n att ingen profil tilldelas. Det står "(Layer 0, RGB/8*)" i raden ovanför bilden.

Testat med alla olika profiler utan att få tilblaka färgen. Enda gången jag kan få tillbaka "de riktiga" färgerna är alltså i förhandsgranskningsfönstret vid spara för webb.
Ja, det är det enda tillfället som du verkligen ser bilden utifrån sRGB. I alla andra fall ser du bilden utifrån din skärmprofil.

Den enda lösningen som finns är att bädda in din profil och sedan använda en webbläsare som kan läsa den inbäddade profilen. Idag är det bara Safari som gör det, Firefox ska visst få det i en kommande uppdatering.

Stefan
 
Tackar för svaret Stefan!

Hänger nog inte helt med i svängarna ändå. Jag har ju stött på att det t ex skiljer lite mellan originalet och "spara för webb" på PC:n, men då snackar vi kanske lite färgstick åt något håll. Men i det här fallet pratar vi ju inte färgstick, utan snarare grönt och brunt.

Varför har jag t ex inte samma problem när jag utför samma sak på PC:n? Där är det ju inga problem att t ex ta en skärmdump och sedan få den att se likadan ut med hjälp av sRGB. Vad är det som gör skillnaden? :)
 
Hur blir det om du först tilldelar (assign) skärmprofilen till din skärmdump och sedan konverterar till sRGB? Bädda in sRGB när du sparar om du vill det, men det borde bli bra även utan.
 
Om jag först tilldelar skärmprofilen (spyder2express) till skärmdumpen, för att sedan välja "Edit, convert to profile" och väljer sRGB så ser bilden precis likadan ut som tidigare. Öppnar jag den sedan i t ex FF så är färgerna åt skogen igen, även fast bilden är i sRGB och ser bra ut i PS.

Förstod jag din fråga rätt?

Har testat "assign" till ett par andra profiler, men ingen ser ut som skärmprofilen.
 
Jag vet inte riktigt vad du gör. Bifogat är din bild i Photoshop, Windows Picture and Fax Viewer och i Firefox 2. Bilden i PS är färghanterad, de andra två inte.

Jag har inte gjort någonting annat än en screen copy på din bild, tilldelat bilden min skärmprofil och konverterat den till sRGB. Jag tycker den gröna färgen ser rätt lika ut. Eller?

Kanske din bildskärm avviker markant från en genomsnittlig sRGB skärm? Stefan Ohlsson brukar kunna förklara fullt ut varför det blir så här.

Jag vet inte exakt. Däremot brukar det ofta vara något som är felinställt när någon får stora avvikelser.
 

Bilagor

  • green.jpg
    green.jpg
    90 KB · Visningar: 736
Också tänkt på detta en del. Men inte riktigt förstått hur jag ska lösa det. I Safari ser bilderna lika bra ut som i Photoshop men i Firefox blir bilden helt annan, väldigt synd för skillnaden är ganska stor. Det har väl å göra med som redan nämnts att Safari kan läsa ICC (färg profiler för skärmen) å så, men inte det andra.

Tråkigt med detta problem eftersom det är ganska få som använder Safari, och även jag skulle vilja ha tips på hur man kan kringå detta.

Det har inte så mkt med bildskärm att göra, man skall helt enkelt förklara hur firefox eller explorer ska läsa färgerna.
 
Allemyr skrev:

Det har inte så mkt med bildskärm att göra, man skall helt enkelt förklara hur firefox eller explorer ska läsa färgerna.

Det är alltså på din skärm som det uppstår så stora skillnader. På andra skärmar kan skillnaden vara ingen alls eller mycket större. Så om du gör korrigeringar på din bild för att den ska se bättre ut i Firefox på din dator är det rätt stor risk att andra ser din bild som betydligt sämre. Så det är ett rätt komplicerat problem.

På positiva sidan finns ju nu Safari också för Windows.

Stefan
 
Tack för alla svar!

Min förvirring återstår dock till ganska stor del. Jag har nog lite svårt att köpa att skillnaden skulle vara så stor mellan skärmen på macen och på PC:n. Om jag kollar på originalbilden (från stället jag laddat hem den, och med hjälp af firefox) på macen och på PC:n så ser de ju likadana ut i färgerna. Problemet uppstår ju först när jag tar en skärmdump (efter jag lagt den som skrivbordsbakgrund på macen) och vill spara den i PS. Plötsligt är det ju en helt annan bild när jag sparat den (vilken skärm jag än kollar på)...

Ledsen om jag är envis och rör till det. Uppskattar alla svar. :)
 
stefohl skrev:
Det är alltså på din skärm som det uppstår så stora skillnader. På andra skärmar kan skillnaden vara ingen alls eller mycket större. Så om du gör korrigeringar på din bild för att den ska se bättre ut i Firefox på din dator är det rätt stor risk att andra ser din bild som betydligt sämre. Så det är ett rätt komplicerat problem.

På positiva sidan finns ju nu Safari också för Windows.

Stefan

Ja precis. Fast alla som både har safari och firefox kan ju jämföra å se skillnaderna. För alla som använder Safari kommer bilden att se rätt ut på deras dator och för alla som använder firefox kommer bilderna se bleka ut.

Hoppas Safari slår igenom även till Windows.

Mårten: Den ICC filen som bäddas in i bilden när man sparar kan helt enkelt inte Firefox läsa, så om du sparar ner den å öppnar den med annat program PS eller ngn förhandsgranskare på din mac så kommer datorn läsa ut ICC profilen och bilden kommer att se bra ut.

Så boven i dramat är färgprofilen, som jag ser det.
 
Ett annat problem L*

Hej
Jag har precis fåt min Spektraview 2690, när jag kalibrerar rekomenderar programet att använda L* istället för ett gamma värde. När man sen vidare läser istruktionerna står det att om man använder L* ska även mitt RGB working space ha L* tonal response curve.
Jag blir lätt förvirrad, har laddat ned profil "LStar-RGB.v4" är det något som ersätter t.ex ADOBE RGB eller vad ska man med den profilen ? laddade ner den från www.lstarrgb.com
Hoppas någon har ett bra svar.

Mvh Håkan
 
Hej
Jag har precis fåt min Spektraview 2690, när jag kalibrerar rekomenderar programet att använda L* istället för ett gamma värde. När man sen vidare läser istruktionerna står det att om man använder L* ska även mitt RGB working space ha L* tonal response curve.
Jag blir lätt förvirrad, har laddat ned profil "LStar-RGB.v4" är det något som ersätter t.ex ADOBE RGB eller vad ska man med den profilen ? laddade ner den från www.lstarrgb.com
Hoppas någon har ett bra svar.

Mvh Håkan

prata med colorama ...
 
prata med colorama ...

Detta var en gammal tråd som återuppstått igen...


Lstar är en arbetsfärgrymd av samma typ som Adobe RGB med flera andra. Den finns idag i en variant som heter eci RGB v2.icc och har alltså L* som tonöverföringskurva istället för gamma 2,2. Den har dessutom en färgtemperatur på 5000K. Så rent tekniskt sett är detta en bra färgprofil och det är enkelt att ladda hem, installera den och ställa in Photoshops färghantering på att använda denna färgrymd istället för Adobe RGB. Nackdelen är väl främst att mycket få känner till den, så om du skickar en bild till någon annan så kommer de nog att undra vad det är för en obskyr färgrymd du använder.

Stefan
 
Ja precis. Fast alla som både har safari och firefox kan ju jämföra å se skillnaderna. För alla som använder Safari kommer bilden att se rätt ut på deras dator och för alla som använder firefox kommer bilderna se bleka ut.

Hoppas Safari slår igenom även till Windows.

Mårten: Den ICC filen som bäddas in i bilden när man sparar kan helt enkelt inte Firefox läsa, så om du sparar ner den å öppnar den med annat program PS eller ngn förhandsgranskare på din mac så kommer datorn läsa ut ICC profilen och bilden kommer att se bra ut.

Så boven i dramat är färgprofilen, som jag ser det.

Både Safari och Firefox stöder Adobe RGB och Pro Foto. Kan hända att äldre Firefox gör inte. Explorer och Chrome stöder endast sRGB. Vill man att skärmen ska visa rätt i Pro Foto då måste den vara ställt på Pro Foto också.
 
Detta var en gammal tråd som återuppstått igen...


Lstar är en arbetsfärgrymd av samma typ som Adobe RGB med flera andra. Den finns idag i en variant som heter eci RGB v2.icc och har alltså L* som tonöverföringskurva istället för gamma 2,2. Den har dessutom en färgtemperatur på 5000K. Så rent tekniskt sett är detta en bra färgprofil och det är enkelt att ladda hem, installera den och ställa in Photoshops färghantering på att använda denna färgrymd istället för Adobe RGB. Nackdelen är väl främst att mycket få känner till den, så om du skickar en bild till någon annan så kommer de nog att undra vad det är för en obskyr färgrymd du använder.

Stefan

Stefan
Problemmet med gamma 2.2 är att alla skärmar visar gamma på sitt eget sätt. Det finns ett gratis program QuickGamma där kan man ställa gamma till egen skärm.
 
Stefan
Problemmet med gamma 2.2 är att alla skärmar visar gamma på sitt eget sätt. Det finns ett gratis program QuickGamma där kan man ställa gamma till egen skärm.

En bättre metod är att skaffa sig ett riktigt kalibreringsprogram och bestämma sig för vilket gamma man vill kalibrera till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.