Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

ACVS

Aktiv medlem
Hej!

Hur gör jag för att ändra färg? Har fotat och klänningen är i verkligheten plommonfärgad men på bilden är den ceris. Flugan som killen har är plommonfärgad och alla andra färger stämmer bra. Har försökt att ändra även i RAW-bilderna men lyckas inte hitta rätt färg. Klänningen förblir ceris... Hur gör man?

Tack på förhand!
Hälsn Anne

Möjligtvis grön-magenta balansen som behöver korrigeras. Vilket program använder du?

Senast ändrad:
Hej!

Jag har CS3 och sedan har jag hämtat hem camera raw för canon 50D. Det verkar inte spela något roll hur jag än rör de olika "färgspakarna" klänningen förblir cerise eller röd. Har aldrig någonsin råkat ut för detta, så typiskt när man fotade åt någon annan.
Tack för ditt svar!
Hälsn Anne

Det här låter inte som ett färgstick som finns över hela bilden utan något som måste justeras lokalt i de partier som inte blivit korrekta.
Nu vet inte jag hur hemma du är på lager och lagermasker. Färgjusteringar med Color correction, Hue - Saturation eller i LAB-color. Men troligen kommer det att vara en hel del pyssel innan det blir exakt som du vill ha det.
För att kunna ge mer detaljerad hjälp skulle det vara bra om du kunde lägga ut bilden t ex här i tråden.

Orsaken kan vi nog enbart spekulera i men om bilden ar tagen i solljus så kan en orsak vara att tyget reflekterat ganska mycket IR-ljus vilket gjort att rödkanalen i de partierna registrerat mer ljus än vad du ser med ögat.

Tack för svar!
I morse satt jag med bilden innan jag skulle till jobbet. "Drog" i spakarna både under luminance och hue, riktigt stora justeringar på olika färgkanaler (-100, -90 på vissa) helt på måfå för färghantering i raw är jag inte så bekant med och tyckte sen att jag fick något åt rätt håll.... Ska få en referensbild på färgen så jag kan se om jag är på rätt väg...

Om det blir rätt så skulle det vara väldigt intressant att veta varför det blev som det blev och varför det i så fall krävs så stora justeringar, ska skriva justeringstalen här sen och lägga in bilder både före och efter justering. Vädret igår var regnigt och som jag skrev innan så blev ju alla andra färger rätt.

Hälsn Anne

Vissa tyger verkar ha den förmågan att ge kraftiga stick/missfärgningar.
Någon här på fotosidan hade provat att fotografera ett Haloween motiv som innehöll ett brunt sidentyg och även det hade fått en helt annan färg medan resten av bilden såg Ok ut.

Cerise är definitivt inget problem för färgprofilen, det enda som kan hända är att du slår i mättning. Detta märks tydligt då en av kanalerna (högst antagligen rött) hela tiden är utblåst.

tryck:
ctrl-[numpad-3], eller på mackingtorsk cmd-[numpad-3] för att se röd kanal i PS
2 är alla kanaler (RGB), 4 är grön, 5 är blå. Om någon av kanalerna är "noll" hela tiden, eller "255" hela tiden har du ett profilproblem.

Det som däremot är ganska troligt är antingen som Tony nämnde att du har stark IR-belysning, dvs sol, glödlampa eller blixt, och att mycket av det den röda kanlaen i kameran registrerat inte är synligt för normal syn. Det andra troliga (troligare?) alternativet är att du har ett UV-filter på objektivet, och att pigmentet som balanserar upp det varmröda mot cerise i tyget ligger väldigt långt ut mot blå-violett. Det är 99% troligt att en av dessa orsaker gett missfärgningen - vilken av dem kan man oftast bedöma genom att se om den resulterande färgen är ljusare än vad man minns den (då är IR för starkt), eller mörkare än vad du minns den (då är UV för dämpat).

Många tygpigment är "besvärliga" då de innehåller många väldigt smala "spikar" i sin spektralåtergivning - och dessa dessutom ofta starka, väldigt långt ut mot IR och UV... Speciellt i syntetblandade tyger. Detta är jättesvårt för en kamera. Flugan och klännningen är högst antagligen inte i samma material, de är bara "lika" i färg, inte "identiska" i verklig färg.

De allra flesta av dessa problem kommer man helt runt genom att profilera sin kamera mot ljus som man ofta jobbar i, men någon hundraprocentig engångslösning finns inte som fungerar för alla tillfällen. Canon är dessutom "svåra" på detta, de har en hel del hyss för sig i svårare förhållanden.

Vill du ha tips om hur du lättast maskar ut och förändrar färgen, bara säg till.
MVH/J

Tack snälla Ni för Era svar!!! Uppskattas.
Håller på att redigera bilderna och när jag är klar får jag feed-back om färgen blev rätt.
På vissa bilder kan jag förstå att materialet på klänningen har något med färgen att göra, då jag sett att vissa små små delar visar sig som vita fläckar.

Tack , jag ska kolla färgprofilen!

Om ni visste vad jag blir glad för att ni tar er tid med mig!

Hälsn Anne

Hm, ja precis den färgen som de flesta Canon-kameror tillverkade efter 1D2 har problem med. Mellanviolett. Det ser ju ut som du fått rätt på det dock...
Den resulterande (felaktiga) färgen är ju så stark att den blir ganska enkel att maska ut från bilden så att det man gör inte påverkar de andra färgerna.
MVH/J

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar