Cerise är definitivt inget problem för färgprofilen, det enda som kan hända är att du slår i mättning. Detta märks tydligt då en av kanalerna (högst antagligen rött) hela tiden är utblåst.
tryck:
ctrl-[numpad-3], eller på mackingtorsk cmd-[numpad-3] för att se röd kanal i PS
2 är alla kanaler (RGB), 4 är grön, 5 är blå. Om någon av kanalerna är "noll" hela tiden, eller "255" hela tiden har du ett profilproblem.
Det som däremot är ganska troligt är antingen som Tony nämnde att du har stark IR-belysning, dvs sol, glödlampa eller blixt, och att mycket av det den röda kanlaen i kameran registrerat inte är synligt för normal syn. Det andra troliga (troligare?) alternativet är att du har ett UV-filter på objektivet, och att pigmentet som balanserar upp det varmröda mot cerise i tyget ligger väldigt långt ut mot blå-violett. Det är 99% troligt att en av dessa orsaker gett missfärgningen - vilken av dem kan man oftast bedöma genom att se om den resulterande färgen är ljusare än vad man minns den (då är IR för starkt), eller mörkare än vad du minns den (då är UV för dämpat).
Många tygpigment är "besvärliga" då de innehåller många väldigt smala "spikar" i sin spektralåtergivning - och dessa dessutom ofta starka, väldigt långt ut mot IR och UV... Speciellt i syntetblandade tyger. Detta är jättesvårt för en kamera. Flugan och klännningen är högst antagligen inte i samma material, de är bara "lika" i färg, inte "identiska" i verklig färg.
De allra flesta av dessa problem kommer man helt runt genom att profilera sin kamera mot ljus som man ofta jobbar i, men någon hundraprocentig engångslösning finns inte som fungerar för alla tillfällen. Canon är dessutom "svåra" på detta, de har en hel del hyss för sig i svårare förhållanden.
Vill du ha tips om hur du lättast maskar ut och förändrar färgen, bara säg till.
MVH/J