Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgproblem i windows XP

Produkter
(logga in för att koppla)

Abeltothpal

Aktiv medlem
Då jag sätter på datorn så är färgerna varma/gula. Jag har kalibrerat skärmen och gjort en profil. När jag går in på skärminställningarna ser jag att min profil stämmer. Sedan klickar jag på "Färg" och då plötsligt ändras färgen till litet kallare och jag tror att det är denna lite kallare färg som ska stämma. Så nu går jag in och klickar på fliken varje gång jag sätter på datorn.

Vad pågår? Någon expert som vet?
 
Har du driverutin för grafik från intel? Där ligger problemet...
Har samma problem på min laptop nämligen.
 
Har man kalibrerat mha drivrutinerna (Egenskaper för bildskärm) så kan det vara en tjänst/process som inte går i gång automatiskt vid start. För Nvidia gäller tex att nvsvc32.exe måste vara igång från start. Det går att ställa in i tex Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster - NVIDIA Display Driver Service.
 
Har exakt samma problem med mitt inbyggda Intel-grafikkort.

Får alltid gå in och sätta profilen själv. Ingen som har löst problemet?
 
Jyrki, jag tror att så är fallet. Men jag vet inte om jag har Nvidia - är det grafikkort? Jag har ATI Mobility Radeon X300.

När skrivbordet först går igång så är färgerna bra, men efter nån sekund så ändras det till den gulare färgen.

Jag kalibrerade skärmen med Adobe Gamma.
 
Du har inte ett Nvidia utan ATI-grafikkort. Jag har själv inte kalibrerat med Adobe Gamma men för att det skall funka så skall du i slutet av kalibreringen ha döpt profilen du har gjort och sparat den. Då skall just den profilen bli "standardprofilen" som används av datorn. Om det ändå inte fungerar så skulle jag tro att det beror på att processen "Adobe Gamma Loader.exe" inte laddas vid start.

Det kan också bli knas om man tidigare har kalibrerat på ett annat sätt (eller med annat "program"). Ta fram Aktivitetshanteraren (Tryck ned Ctrl + Alt + Del samtidigt eller högerklicka på Aktivitetsfältet och välj Aktivitetshanteraren i menyn) och klicka på fliken Processer. Kolla i listan om "Adobe Gamma Loader.exe" finns med. Om den inte finns med så betyder det att den inte körs just nu och alltså inte laddas vid start. Börja med att kolla detta först.
 
Profilen är "standardprofil".

Adobe gamma loader.exe finner jag inte bland processer. Inte heller när jag går in i "administratör - tjänster" genom kontrollpanelen. Kan den ha ett annat namn?
 
Namnet är nog rätt men... Kollade runt på nätet, bla Adobes hemsida och det säkraste sättet att kolla om det funkar är att se efter om "Adobe Gamma loader application" (eller liknande) återfinns under Start - Alla program - Autostart. Om inte så finns det ingen lätt lösning vad jag har sett. Det generella rådet som ges är att prova andra drivrutiner (på vinst eller förlust) eller att inte kalibrera med Adobe Gamma. Inte så roligt.

Det är tydligen så att drivrutinerna till ATI-kort kan ställa till en hel del problem för tredje-parts program som tex Adobe Gamma. De tillåter helt enkelt inte att laddning av "andra" profiler görs på ett korrekt sätt. Knivigt problem. Nu har ju jag inget ATI-kort men det skall tydligen gå att kalibrera mha drivrutinerna precis som med Nvidia-kort, en guide alltså. Det kan ju vara en lösning men...
 
Jag köpte en spyer2express, men de är fortfarande olika färger i photoshop och xp´s visningsprogram.

Någon som har svar på vad som är felet och hur man fixar de.

Har min spyder2express icc-profil installerad. (blev en djävulsk skillnad till de bättre)

Är det för att med kör med sRGB i PS kanske..
 
Jag köpte en spyer2express, men de är fortfarande olika färger i photoshop och xp´s visningsprogram.

Någon som har svar på vad som är felet och hur man fixar de.

Har min spyder2express icc-profil installerad. (blev en djävulsk skillnad till de bättre)

Är det för att med kör med sRGB i PS kanske..

Om du inte använder samma färgprofil i XP:s visningsprogram som i Photoshop så har du svaret där.
 
Jag köpte en spyer2express, men de är fortfarande olika färger i photoshop och xp´s visningsprogram.

Någon som har svar på vad som är felet och hur man fixar de.

Jag är inte säker på att XP:s visningsprogram klarar det. Det fungerar i dess efterföljare i Vista, men om du inte redan med säkerhet vet att det ska fungera även i XP så är det kanske värt att kolla upp saken.
 
Jag köpte en spyer2express, men de är fortfarande olika färger i photoshop och xp´s visningsprogram.

Någon som har svar på vad som är felet och hur man fixar de.

Har min spyder2express icc-profil installerad. (blev en djävulsk skillnad till de bättre)

Är det för att med kör med sRGB i PS kanske..
Nej, för att XP:s visningsprogram inte tar hänsyn till din skärmprofil. Inte mycket att göra åt.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.