Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Färgnegativ, svartvit kopiering.
- Trådstartare nea
- Start datum
skalmac
Aktiv medlem
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=12458&pf=1423
denna är körd från färgneg, på vanligt hårdhetsgrad, sedan finns det kodak Panalur, specielt för att köra färgneg på svart/vit, jag har provat men aldrig fått fram en bra bild!
Joachim
denna är körd från färgneg, på vanligt hårdhetsgrad, sedan finns det kodak Panalur, specielt för att köra färgneg på svart/vit, jag har provat men aldrig fått fram en bra bild!
Joachim
Bilderna blir ofta vansinnigt korniga när man kör färgneg på vanligt fotopapper. Med Kodak Panalure blir det suveränt.
Jag gör svartvitt av färg i datorn, då är det inga problem.
nea
Medlem
Jovisst kan man göra det på datorn om man har en färgkopia. Men jag har en massa färgnegativ som jag inte har på papper och skulle vilja kopiera upp och förstora, i svartvitt.
Jag ska nog testa det där pappret, annars kan det ju bli vackert med en kornig effekt också. Tack för tipsen.
-Nea som går ut i skogen nu...
Jag ska nog testa det där pappret, annars kan det ju bli vackert med en kornig effekt också. Tack för tipsen.
-Nea som går ut i skogen nu...
Festfotografen
Aktiv medlem
Det finns även andra fabrikat som har speciella papper för färgneg
Jag har någon gammal kartong som heter Labalure från tyskland om jag inte minns fel
Jag har någon gammal kartong som heter Labalure från tyskland om jag inte minns fel
qlicken
Aktiv medlem
Om förstoringsapparaten du sitter och väntar på har ett färghuvud, kan du mycket väl kopiera färgneg på vanligt svart/vitt papper med variabel kontrast, t.ex Ilford multigrade, lägg på magentafiltrering ca 60M-90M beroende på filmbas och filtertyp.
Panalure? det var längesen men jag tror bestämt att det slöjades av vanlig mörkrumsbelysning
och att man var tvungen att använda rött ljus.
Rätta mig om jag har fel.
Panalure? det var längesen men jag tror bestämt att det slöjades av vanlig mörkrumsbelysning
och att man var tvungen att använda rött ljus.
Rätta mig om jag har fel.
Re: kontaktkopiera till sv-neg
Då får man ju ett positiv och blir således tvungen att göra en kontaktkopia till för att få ett negativ. Kopian blir då fjärde generationen och det låter inte som någon kvalitetsmässig hit.Glimmet skrev:
Ett sätt som ger bra resultat är att först kontaktkopiera färgnegativen till sv-film.
acke
Avslutat medlemskap
qlicken skrev:
Om förstoringsapparaten du sitter och väntar på har ett färghuvud, kan du mycket väl kopiera färgneg på vanligt svart/vitt papper med variabel kontrast, t.ex Ilford multigrade, lägg på magentafiltrering ca 60M-90M beroende på filmbas och filtertyp.
Åkes idé bör väl i princip fungera oxå på en svartvit apparat med filterlåda. Släng i lösa filter i låddan bara...
jimh skrev:
Då får man ju ett positiv och blir således tvungen att göra en kontaktkopia till för att få ett negativ. Kopian blir då fjärde generationen och det låter inte som någon kvalitetsmässig hit.
Kontaktkopiera på positiv sv/v-film dårå...
MickeS
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Bilderna blir ofta vansinnigt korniga när man kör färgneg på vanligt fotopapper. Med Kodak Panalure blir det suveränt.
Jag labbade i förra veckan. Då provade jag för första ggn att ta fram ett färgneg till S/V i mitt labb. Så här blev resultatet. Jag använde mig av Ilford multigrade IV.
Bländade ner 5 steg Även ett filter 4 i apparaten. Sen belyste jag i c:a 40 sek.
Tycker själv att resultatet blev godkänt och inte alls kornigt. Så nu är jag nyfiken på att prova mer tekniker när det gäller färgneg till S/V. Alla tips är välkomna
Bilagor
Caltha
Aktiv medlem
Mitt album "svartvita foton av färgnegativ" är, ja, just det. Kopierade med maximal kontrast. Tycker de blev snyggare än färgkopiorna (fast svartvitt är lättare att få snyggt... kanske kunde man få färgfotona lika snygga om man kopierade dem själv och kunde trixa med kontrast, beskärning och färgbalans..)