Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgnegativ, svartvit kopiering.

Produkter
(logga in för att koppla)

nea

Medlem
Hej.

Jag sitter här och väntar på min förstoringsapparat och ivrig som jag är, letar jag igenom alla negativ som finns i hela huset och börjar fundera över en sak. Hur blir det om man framkallar färgnegativ på svartvitt papper? Blir det skilnad i gråskala, kontraster?

-Linnea

Om du använder ett papper med hög kontrast, eller uppåt 4ans filter så blir det ganska okej. Annars blir det grådassit som tusan. Du får inte samma fina gråskala som med ett sv neg, men det går att komma långt även med ett färgneg. Mvh Micke

Bilderna blir ofta vansinnigt korniga när man kör färgneg på vanligt fotopapper. Med Kodak Panalure blir det suveränt.

Jag gör svartvitt av färg i datorn, då är det inga problem.

Jovisst kan man göra det på datorn om man har en färgkopia. Men jag har en massa färgnegativ som jag inte har på papper och skulle vilja kopiera upp och förstora, i svartvitt. :)

Jag ska nog testa det där pappret, annars kan det ju bli vackert med en kornig effekt också. Tack för tipsen. :)

-Nea som går ut i skogen nu...

Det finns även andra fabrikat som har speciella papper för färgneg
Jag har någon gammal kartong som heter Labalure från tyskland om jag inte minns fel

Men svart-vitt fotopapper är väl mindre känsligt för rött ljus, till exempel. Så blå områden på färgbilden (som är röda på negativet) bör bli ljusare än de borde vara.

Om förstoringsapparaten du sitter och väntar på har ett färghuvud, kan du mycket väl kopiera färgneg på vanligt svart/vitt papper med variabel kontrast, t.ex Ilford multigrade, lägg på magentafiltrering ca 60M-90M beroende på filmbas och filtertyp.

Panalure? det var längesen men jag tror bestämt att det slöjades av vanlig mörkrumsbelysning
och att man var tvungen att använda rött ljus.
Rätta mig om jag har fel.

kontaktkopiera till sv-neg

Ett sätt som ger bra resultat är att först kontaktkopiera färgnegativen till sv-film. Visst är det lite bökigt men om man måste få fram en sv-bild från färgneget så...

lycka till

Re: kontaktkopiera till sv-neg

Glimmet skrev:
Ett sätt som ger bra resultat är att först kontaktkopiera färgnegativen till sv-film.
Då får man ju ett positiv och blir således tvungen att göra en kontaktkopia till för att få ett negativ. Kopian blir då fjärde generationen och det låter inte som någon kvalitetsmässig hit.

qlicken skrev:
Om förstoringsapparaten du sitter och väntar på har ett färghuvud, kan du mycket väl kopiera färgneg på vanligt svart/vitt papper med variabel kontrast, t.ex Ilford multigrade, lägg på magentafiltrering ca 60M-90M beroende på filmbas och filtertyp.

Åkes idé bör väl i princip fungera oxå på en svartvit apparat med filterlåda. Släng i lösa filter i låddan bara...:)

jimh skrev:
Då får man ju ett positiv och blir således tvungen att göra en kontaktkopia till för att få ett negativ. Kopian blir då fjärde generationen och det låter inte som någon kvalitetsmässig hit.

Kontaktkopiera på positiv sv/v-film dårå...;)

froderberg skrev:
Bilderna blir ofta vansinnigt korniga när man kör färgneg på vanligt fotopapper. Med Kodak Panalure blir det suveränt.

Jag gör svartvitt av färg i datorn, då är det inga problem.

Jag labbade i förra veckan. Då provade jag för första ggn att ta fram ett färgneg till S/V i mitt labb. Så här blev resultatet. Jag använde mig av Ilford multigrade IV.
Bländade ner 5 steg Även ett filter 4 i apparaten. Sen belyste jag i c:a 40 sek.

Tycker själv att resultatet blev godkänt och inte alls kornigt. Så nu är jag nyfiken på att prova mer tekniker när det gäller färgneg till S/V. Alla tips är välkomna :)

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    44.3 KB · Visningar: 723
Mitt album "svartvita foton av färgnegativ" är, ja, just det. Kopierade med maximal kontrast. Tycker de blev snyggare än färgkopiorna (fast svartvitt är lättare att få snyggt... kanske kunde man få färgfotona lika snygga om man kopierade dem själv och kunde trixa med kontrast, beskärning och färgbalans..)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar