ANNONS
Annons

Färglaser

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_vb

Medlem
Vad finns det för för och nackdelar med att använda färglaser vid fotoutskrifter? Kostnaden per utskrift måste ju bli betydligt lägre med laser..? Begagnade färglaserskrivare kan man ju köpa förhållandevis billigt. Finns det speciella papper för fotoutskrift till laser..?
 
Ja kostnaden blir ju låg - under 1 spänn för en a4.
Jag provade att skriva ut några bilder på en HP färglaser (clj 8550), men blev inte sådär jättenöjd. Tonseparationen var inte på topp och större ytor av en färgnyans eller gråton har den svårt att klara av på ett snyggt sätt.
 
Beträffande raster, så är det inte synligt på den modellen och (åtminstone på papperet) så ska den klara av 256 gråtoner och har en upplösning på 2400 dpi.
 
Jag har precis köpt en färglaser. En Minolta QMS Magicolor 2300W. Jag har inte hunnit använda den så mycket ännu men jag provade att skriva ut en bild på vanligt kopieringspapper i lite mindre än A4 och jag tycker nog att det blev hyffsat.

Det blir antagligen bättre med blankt papper och en bild med högre upplösning än vad jag provade med.

Greve Nickon
 
Det finns väl även någon sorts vax-skrivare, hade en sådan på mitt förra jobb, och den gjorde sjuka utskrifter.. men det kanske inte är så billiga :)
 
Att den är vansinnigt bra, och svindyr.. hehe, provade aldrig skriva ut foton iofs, men andra saker som kräver god kvalitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.