Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgkänslighet sensor contra film?

Produkter
(logga in för att koppla)

BergslagsRonin

Aktiv medlem
Har 5D och 600D. Båda har digic4-sensorer. Det finns inbyggda färgkorrektionsfilter i båda modellerna. Nu tänker jag i första hand på när man plåtar i monokromläget. Vad jag undrar är hur dessa sensorers färgkänslighet kan jämföras med filmers färgkänslighet. Har digic4sensorn lika hög färgkänslighet över hela spektrat, eller liknar den mer pankromatisk eller ortokromatisk färgkänslighet. Vad händer om man använder ex. cokinfilter färrgkorrektionsfilter? Får man fram samma sort effekter då som om man använd film?
 
Eftersom både 5D och 600D har färgsensor med bayerfilter så kombinerar den värdena från de tre färgkanalerna för att få en svartvit bild. Hur den väger samman färgerna går att ställa in. Med andra ord behövs inga färgfilter eftersom samma effekt görs digitalt.
 
Om du med "går att ställa in" syftar på vitbalansvariationen så testade jag G9A9 mot B9M9. Jag ser ingen som helst skillnad på vare sig bilder eller i histogrammen på dessa två bilder i monokromläget.
 
Alla sensorer är svartvita.
Framför pixlarna ligger ett färgfilter. Beroende på filtrets färg så får pixeln mer eller mindre ljus beroende på motivets ljus.
 
Genom att konvertera till svartvitt i datorn kan du finjustera hur olika färger ska blandas när du gör bilden svartvitt. På detta sätt kan simulera effekten av olika färgfilter.

Men vill man ha kraftigare resultat kan det vara bra med färgfilter eftersom det kan bli brusigt eller toner spricka om man drar för kraftigt i reglagen. Kör du råformat med kameran i svartvitt-läge får du en svartvitt bild på kameran skärm, men möjlighet att finjustera färgblandningen vid råkonverteringen eftersom färgkanalerna ligger kvar i råfilen.

Jag vet många som använder gul- eller rödfilter på den svartvita kameran Leica M Momochrome. Att kameran bara har en färgkanal innebär att kameran är mer känslig för överexponering och att man inte själv kan styra över hur olika färgtoner ska konverteras till grått.
 
Har funderat lite på det här med olika färgfilter på digitalt och då i färgbilden. Även om effekterna kan uppnås i efterbehandligen så styr man ju fortfarande ljuset rent fysiskt med ett filter och därmed exponeringen i de olika kanalerna - vilket i vissa fall kanske kan vara en fördel beroende på ljuskällans karaktär/våglängd?

Jag minns tex att Canon 5D och Minolta 7D hanterade porträtt i jobbigt "grönt" ljus (klorofyll) mycket bättre än 5D Mark 2 vars sannolikt tunnare färgfilter gav ojämna stick som var svårare att balansera ut. En given specifik situation förvisso men ändå. Kanske ett magentafilter hade underlättat för färgfiltret och därmed gett ett enklare utgångsläge i råfilen. Vad vet jag... men det är rätt intressant.
 
Även om effekterna kan uppnås i efterbehandligen så styr man ju fortfarande ljuset rent fysiskt med ett filter och därmed exponeringen i de olika kanalerna - vilket i vissa fall kanske kan vara en fördel beroende på ljuskällans karaktär/våglängd?

Precis. Man slipper förstärka kanaler lika kraftigt och kan därmed undvika brus.

Jag minns tex att Canon 5D och Minolta 7D hanterade porträtt i jobbigt "grönt" ljus (klorofyll) mycket bättre än 5D Mark 2 vars sannolikt tunnare färgfilter gav ojämna stick som var svårare att balansera ut. En given specifik situation förvisso men ändå. Kanske ett magentafilter hade underlättat för färgfiltret och därmed gett ett enklare utgångsläge i råfilen. Vad vet jag... men det är rätt intressant.

Jakten på lågt brus vid höga ISO-värden har gjort färgfiltren tunnare. Det gör tyvärr att det kan finnas mindre färginformation i bilden. Vore intressant att prova att färgbalansera med filter istället för att bara justera vitbalansen.
 
Grundfrågan fort. obesvarad

Det kommer flera intressanta och detaljrika svar i detta forum. Min grundfråga är dock fortfarande obesvarad. Kanske bara Canon kan besvara den? Är färgfiltret i kameran lika känsligt över hela våglängdsområdet/färgspektrat eller har det dippar och toppar på olika våglängder? Eller, hur kan man ta reda på det?
 
Om Joakim Bengtsson (medlem här på FS) hittar denna tråden så kan han garanterat ge dig svar! Annars kanske du kan kontakta honom om han har tid.
 
Har 5D och 600D. Båda har digic4-sensorer. Det finns inbyggda färgkorrektionsfilter i båda modellerna. Nu tänker jag i första hand på när man plåtar i monokromläget. Vad jag undrar är hur dessa sensorers färgkänslighet kan jämföras med filmers färgkänslighet. Har digic4sensorn lika hög färgkänslighet över hela spektrat, eller liknar den mer pankromatisk eller ortokromatisk färgkänslighet. Vad händer om man använder ex. cokinfilter färrgkorrektionsfilter? Får man fram samma sort effekter då som om man använd film?

Det känns som vi har lite terminologiförvirring här, du frågar "Har digic4sensorn lika hög färgkänslighet över hela spektrat, eller liknar den mer pankromatisk eller ortokromatisk färgkänslighet." Pankromatisk handlar ju just om att ha känslighet genom hela spektrat, vilket däremot ortokromatisk film inte har ... Om sensorn är känslig för hela färgspektrumet så är den ju i stort sett pankromatisk.

Nu används ju begreppen pankromatisk och ortokromatisk mest när man pratar om svartvit film, att normal färgfilm generellt är pankromatisk är ju lite av en självklarhet - en färgfilm som bara är känslig för vissa färger blir ju lite poänglös för vardagsfotografi :)

Så ja, kamerasensorer är väl i det stora hela pankromatiska till sin natur.

Tar vi bort bayerfiltret från sensorn så är den ju snarare multspektral, dvs den fångar in (i stort sett) alla våglängder, inklusive sådana som är osynliga för människan, som UV- or IR-ljus och gör inte speciellt stor skillnad mellan dem - den registrerar bara intensiteten oavsett våglängd. Kiseldelen av sensorn är i praktiken totat färgblind. Det är ju därför vi har färgfilter (bayer-filtret) framför pixlarna och att det sitter IR- och UV-filter i det generella filterpaketet framför själva kiseldelen av sensorn.

Går vi tillbaka till att titta på sensorn som en helhet så har den som sagt en färgrespons i stort sett som en färgfilm avsedd för dagsljus. Dvs den fångar in och prioriterar sådana ljusvåglängder som vår mänskliga syn prioriterar att reagera på.

Sedan finns det givetvis vissa variationer. Det finns ju till exempel en liten klick människor som envetet hävdar att CCD-sensorer (som vi hade förr) ger bättre färger än moderna CMOS-sensorer. Det här är ju på ett plan en lite absurd idé i och med att kiseldelen av sensorn (som är byggd i CCD- eller CMOS-teknik) som bekant är färgblind. Men det finns samtidigt en viss skillnad i färgresponse mellan äldre kameror och nyare. Men den beror snarare det som Magnus Fröderberg nämnde tidigare: I moderna sensorer tenderar färgfiltren att vara svagare för att släppa igenom mer ljus. Att den förändringen ägde rum i samma veva som vi bytte från CCD- till CMOS-teknik är ju mer av ett sammanträffande.

Mellanformatssensorer brukar ha väldigt noggrant optimerad färgrespons vilket hör samman med att många av de sesnorerna tagits fram för industriell eller vetenskaplig användning där exakt färgrespons är en högre prioritet än hög ljusgenomsläpplighet (och därmed bra egenskaper på höga iso). Men skillnaden är i praktiken ganska subtil - alla moderna systemkameror (och de flesta kompakter) har överlag bra färgrespons, även om den inte är exakt likadan mellan olika kameratillverkare.

Nu nämner du monokromläget i kameran, tänk på att den inställningen inte på något sätt ändrar färgresponsen i sensorn. Den fångar fortfarande in färg på exakt samma sätt som den brukar, det är bara att du i den interna rådatakonverteringen i kameran inte använder färginformationen till att skapa färger, utan till att skapa olika nyanser i en svartvit bild.

Om filter: Att sätta färgade filter på en digital kamera får i det stora hela liknande effekter som om du satt färgfilter framför en färgfilm. Som flera har nämnt tidigare i tråden så är ju sensorn (eller snarare ess filterpaket) optimerad för dagsljus. I väldigt avvikande ljusförhållanden kan det göra nytta med färgfilter som dämpar obalansen mellan färgkanalerna och därmed i slutändan ger en lite bättre bild. Som att ha ett svagt blåfilter på kameran om du fotogarferar i väldigt gult ljus.

Sedan har du ju mer udda färgfilter som neodymium-/didymium-filter som hjälper sensorn att separera nyanser den annars har svårt att hålla isär (alla ni som älskar att ta bilder av tegelväggar bör skaffa sådana filter :)

Men generellt är behovet av färgfilter mindre med en digitalkamera än det var med film. Sensorn är som sagt i grund och botten multspektral och så länge råkonverteraren du använder känner till hur filtren (färg, uv, ir mm ) ser ut i just din kamera så kan du ju i råkonverteringen välja att prioritera olika mellan delar av färgspektrat och därmed återge färgresponsen hos alla möjliga typer av film.
 
Sedan har du ju mer udda färgfilter som neodymium-/didymium-filter som hjälper sensorn att separera nyanser den annars har svårt att hålla isär (alla ni som älskar att ta bilder av tegelväggar bör skaffa sådana filter :)

Ursäkta att jag hoppar off-topic nu men, var kan man få tag på dylika filter? Jag har letat men hittar bara neodymiumfilter för teleskop.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar