ANNONS
Annons

Färghantering för dummies?

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Diverse kraftutryck ska jag bespara er med, men saken är den att något i mitt datorsystem har blivit knas.



I Photoshop CS ser bilderna ut på ett sätt, i Internet Explorer på ett annat sätt och utskrivna hos ett fotolabb på ett tredje. Det är inga direkt marginella skillnader.



Arbetsprofil i PS är AdobeRGB

Bildskärmens profil är sRGB i Windows XP.



Bilder som publiceras på webben konverteras först till färgprofil sRGB i PS. Bilden har profileen inbäddad i bilen. Dessa bilder är identiska när den laddas åter in PS och konverteras tillbaka till arbetsprofilen. De till sRGB konverterade bilderna används sedan till att skapa webbilder med "file - automate - web photo gallery". Bildern får ingen profil inlaggd i bilden när de skapas. När jag sedan tittar på det skapade galleriet med Internet explorer ser bilderna blekare ut och innehåller mindre rött.



Söker nu en metod att återställa hela paketet till det fungerande?
 
l-malmqvist skrev:
Till att börja med - är du säker på att du konverterar bilderna till sRGB, och inte bara tilldelar profilen?

När jag läser in bilden i PS igen, den stora nyss konverterade så tycker den att det är sRGB och vill konvertera till AdobeRGB, vilket jag låter göra. Bilderna ser då mycket lik originalet. Om jag inte vid inläsningen låter konvertera till arbetsprofilen ser bilden anorlunda ut jämfört med originalet. Tolkar detta som att bilden är konverterad.
 
RolandM skrev:
När jag läser in bilden i PS igen, den stora nyss konverterade så tycker den att det är sRGB och vill konvertera till AdobeRGB, vilket jag låter göra. Bilderna ser då mycket lik originalet. Om jag inte vid inläsningen låter konvertera till arbetsprofilen ser bilden anorlunda ut jämfört med originalet. Tolkar detta som att bilden är konverterad.

Om du har en bild öppen i PS, konverterar den till sRGB och direkt därefter kör "Spara för webb...", ser den sparade filen bra ut i din webbläsare då? Sen förstår jag inte riktigt varför du vill konvertera till en större färgrymd - AdobeRGB - från sRGB när du öppnar bilden.

Bildskärmen behöver du inte använda sRGB-profilen till, se om det finns en profil specifikt för skärmen att ladda ner. Eller bättre upp, profilera den så vet du att dina färger ser rätt ut.
 
RolandM skrev:

I Photoshop CS ser bilderna ut på ett sätt, i Internet Explorer på ett annat sätt och utskrivna hos ett fotolabb på ett tredje. Det är inga direkt marginella skillnader.

Har fått exakt samma problem/fel. Inte hunnit reda ut det riktigt än men tycks ligga i Phoshop. Med ACDsee Pro fungerar det perfekt.

/Carl-Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.