Annons

Bilder blir ljusare i webbläsare

Produkter
(logga in för att koppla)
Nvidia GTS 250, 512 MB, kopplad till en kalibrerad Eizo SX2462W.

Har du bilden i NEF, TIF eller JPG så skulle jag kunna prova hos mig. Jag kör ATI Firepro-kort både hemma och på jobbet. På jobbet har jag en profilerad EIZO och hemma en profilerad HP.

/Karl
 
Senast ändrad:
Jag har nu testat bilden i alla program jag har och jag ser den med det kraftiga röda i alla mina program. Så antingen har jag inget program som färghanterar eller så är det något mysko med den bilden eller CS5.

/Karl
 
Jag har nu testat bilden i alla program jag har och jag ser den med det kraftiga röda i alla mina program. Så antingen har jag inget program som färghanterar eller så är det något mysko med den bilden eller CS5.

/Karl

Jag ser inget konstigt med den bilden.

Med program som hanterar profiler ser den OK ut (om än med starka färger). I program som inte färghanterar ser den helt förfärlig ut med kraftigt överdrivet rött på tröjan och onaturlig ansiktsfärg.

Om du kör Windows (Vista eller 7), öppna bilden i "Windows fotovisare" - då bör den set korrekt ut. Tryck på symbolen för bildspel - då visas den felaktiga bilden (eftersom bildspelsfunktionen saknar stöd för profiler).

Om du inte ser skillnaden så är det nog något galet med din setup.
 
Jag har nu testat bilden i alla program jag har och jag ser den med det kraftiga röda i alla mina program. Så antingen har jag inget program som färghanterar eller så är det något mysko med den bilden eller CS5.

/Karl
Det är inte bara CS5, utan Firefox, Safari och Windows Photo Viewer visar samma bild hos mig. Det är bara IE ver 9 RC som visar fel och det ser ut precis som när jag stänger av färghanteringen i Firefox.

Vi kommer väl inte längre här, men jag är säker på att IE 9 inte har en fungerande färghantering i sin nuvarande version.
 
Jag har för första gången lyckats återskapa detta problemet. Det verkar som om IE9 inte klarar av bilder som bytt färgrymd. Fotograferar jag sRGB och sparar sRGB blir allt kanon likaså om jag fotograferar i aRGB och sparar i aRGB. När jag dock fotograferade i aRGB och sparade ner bilden i sRGB så fick jag fenomenet ni beskriver.
IE9 måste läsa någon information om ursprunglig färgrymd..

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.