Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgfilter vid UV Fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Sala

Ny medlem
Alla ni duktiga dykande fotografer, vilka typer av färgfilter använder ni? då vattnet har olika färger typ tex i rödahavet
 
Det där med duktig fotograf vet jag inte, men jag använder inget färgfilter alls. Jag försöker att få till vitbalansen och använder blixt.

Däremot vet jag en del som använder Magic Filters - och det är väl ett slags färgfilter som eliminerar det blåa alternativt gröna vattnet.

Det finns säkert många här som kan ge ett bättre svar.
 
Hej Benny! Håller med Eric, det är sällan man använder färgfilter vid UV-fotografering, annat än just Magic Filters för att skaffa en bättre utgångspunkt för vitbalansering vid fotografering i befintligt ljus på ca 5-15 meters djup. Se http://www.magic-filters.com/ för mera info. Liknande filter används ofta vid videofilmning men jag tycker ofta att resultatet ser rätt artificiellt ut.

Ibland använder man färgfilter framför blixtarna för att skapa effekter, men det är en annan sak. Sedan är det givetvis fritt fram att leka med filter för den som vill experimentera och jobba litet mot undervattenskonstfoto. Då är det bara fantasin som sätter gränserna.

Hälsningar Ingvar
 
Är det någon som har koll på Magic filters? Är detta främst ett sätt att spara tid vid råkonvertering, eller? Jag kan tänka mig att att den blå kanalen blir utfrätt utan filter och att det blir svårt att justera kanalerna i efterhand. MEN jag fotar fortfarande med dia under vattnet, så jag är inte så bevandrad (men intresserad!) i problemet. Jag har alltså inte behövt bry mig om vitbalans vid UV-foto.

/Peter
 
Det är inte den blå kanalen som blir urfrätt utan den röda som ligger helt off pist. Tittar man i histogrammet så brukar det vara bra harmoni i grön och blå kurva, medan den röda ligger långt ut åt vänster. Fenomenet börjar redan vid någon meters djup och accentueras sedan gradvis.

Om man försöker vitbalansera detta så går det bra ner till ett par meter men sedan pressar man det röda kanalen så hårt att man får ett helt ohållbart brus. Det är som att försöka rädda en bild som är 3-4 steg underexponerad.

Magic Filter är speciellt anpassat för digitala bildplattor med tre kanaler, RGB. Eftersom filtret inte kan addera till den röda kanalen så trycker det istället ned den gröna och den blå, medan den röda lämnas opåverkad. Det innebär att balansen i histogrammet återställs åt det normala hållet, på bekostnad av det totala ljusinsläppet.

I och med detta kan vitbalansering ske under mera normala premisser, vilket gör att man kan få mera naturliga färger utan brus.

Givetvis finns det en gräns för filtrets användbarhet. Själv har jag satt den vid ca 10 m djup, men man kan prova ännu djupare. Då ska man kanske inte satsa på full vitbalansering, men behålla litet av det blåa.

Blåa ja, Mafic Filter funkar bäst i tropiskt, blått vatten, där ljuset bara påverkas av vattnets fysikaliska absorbtion av ljus i det längre våglängdsområdet av synligt ljus. I våra gröna vatten består det gröna ljuset av reflekterat ljus från klorofyll och närbesläktade pigment i alger och bakterier i vattnet. Man har tagit fram ett speciellt Magic Filter för grönt vatten, men det är en betydligt större kompromiss. Bilderna blir ofta väldigt färglösa och gråtrista tycker jag. Men jag har bara testat under två dyk och ska inte uttala mig för starkt i denna sak. Originalfiltret anser jag dock mycket användbart vid fotografering på 3-10 m djup på korallrev och motsvarande. Bäst resultat blir det när man har solen i ryggen, dvs i medljus. Ibland är det skönt att simma med kameran i "light-konfiguration" utan blixtarmar, t ex om man ska fridyka med mantor och valhaj. Då är filtret guld värt, och bevarar det underbara befintliga ljuset.

Magic filter:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1111955.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/537617.htm?set=mp

Gelatinfilter, 40cc rött:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/313548.htm?set=mp

Magic Filter har en mer komplex pigmentsammansättning men 40cc rött är en kompromiss som funkar hyfsat, den med. Men Magic Filters är så billiga att det inte finns anledning att experimentera med sämre alternativ. Bilden med 40cc rött togs innan Magic Filter hade gjort sin entré på marknaden.
 
Senast ändrad:
Tack Ingvar!

Så, problemet är i grund och botten att blå/grönsticket blir så kraftigt att den röda kanalen saknar tillräcklig information, dvs det finns inget vettigt att "pressa".

/Peter
 
Rätt uppfattat! Jag har gjort parallella bildserier på 5 meter med och utan filter, och redan på detta djup är det stor skillnad. Bildsensorn får helt enkelt mera balanserad information med filter.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar