Abeltothpal
Aktiv medlem
Jag ska fotografera i Kambodja i tre månader och står inför ett litet problem. Jag älskar svartvitt och jag älskar vackra korn. Men jag vill inte fotografera endast i svartvitt. Jag är inte så erfaren när det gäller olika filmer, men jag tänkte kanske använda fujis superia 400. Självklart kan jag göra om de bilder jag vill till svartvitt i photoshops channel mixer och då kunna ställa in färgkanal för färgkanal, vilket är super! Men då har jag inte de vackra kornen från någon svartvit film och jag antar att det inte blir snyggt att lägga på korn med någon plug-in när man redan har filmens riktiga korn?
Vad skulle ni gjort? Finns det kanske nån inte för dyr färgfilm med vackra korn? Skulle ni köpa både färg och svartvit film och växla, eller köra med färg bara och inte bry er så mycket om att det inte blir SÅ jättemycket korn?
Tack på förhand för svar, tankar och råd!
Vad skulle ni gjort? Finns det kanske nån inte för dyr färgfilm med vackra korn? Skulle ni köpa både färg och svartvit film och växla, eller köra med färg bara och inte bry er så mycket om att det inte blir SÅ jättemycket korn?
Tack på förhand för svar, tankar och råd!