Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Färgfilm c-41 i s/v?
- Trådstartare Nisse-s
- Start datum
www.tille.se
Aktiv medlem
Det blir nog inte så bra. Du får nog vänta. Det är en färgfilm så D76 är nog ingen bra lösning.
Olle Lundström
Aktiv medlem
filmen framkallas, du får en film som är KRAFTIGT slöjad. man kan se negativen i reflekterar ljus och vid genomlysning med kraftig ljuskälla. jag fick plocka fram min durst diaduplikator, och köra en dubbel repro för att få fram negativ. inte att rekommendera.
olle
olle
pola
Aktiv medlem
jaha, man kanske får prova med olika papper iställlet...jimh skrev:
Den blir blank.
Olle Lundström
Aktiv medlem
pola skrev:
tvärtom då?
om man framkallar en s/v rulle i c41?
det är som jim med flera säger så att filmen blir blank, dvs att man får ut en glasklar filmremsa utan några spår av emulsion. det beror på den höga (38 grader) temperaturen i C41 processen som gör att emulsionen helt enkelt lossnar. ofta kan man hitta rester av emulsionen på cirkulationsfilterna i framkallaren och den film som haft den tvivelaktiga äran att framkallas samtidigt med den svv filmen. vad som händer om man soppar en svv film i rumstempererad C41 vet jag inte. jag har precis servat min c41:a och bytt alla soppor så för tillfället känner jag inte för några plågsamma försök. men jag har rika tillfällen att testa lite längre fram.
mipert
Aktiv medlem
-olle- skrev:
...det beror på den höga (38 grader) temperaturen i C41 processen som gör att emulsionen helt enkelt lossnar...
Nja, där har du missuppfattat processen.
Att en vanlig svartvit film blir blank i C-41 beror helt enkelt på att det sista badet, blekfixet, bleker bort allt exponerat och framkallat silver.
Fixet tar bort de oexponerade och oframkallade silversalterna och blekbadet tar bort de exponerade och framkallade så bara färgpigmenten finns kvar.
Silvret behövs för att filmen skall reagera för ljus men sedan vill man ta bort det i framkallningen.
Temperaturen har ingenting alls med att filmen blir blank att göra. En modern svartvit film har inga problem med högre temperatur.
mipert
Aktiv medlem
Nej eller ja.
Du kan byta ut det mot ett vanligt fixbad (du måste fixera filmen annars förstörs den av ljus) men resultatet lär bli ett grymt mörkt negativ eftersom bilden på filmen byggs av både silver och färgpigment.
Jag tror inte du får någon glädje av det men vill du är det bara att testa.
På ursprungsfrågan om att framkalla färgfolm i D-76 så går det men det blir ett rätt konstrastlöst och underexponerat negativ om du inte förstärker framkallningen rejält, längre tid och högre temperatur. Mer intressant än användbart.
Du kan byta ut det mot ett vanligt fixbad (du måste fixera filmen annars förstörs den av ljus) men resultatet lär bli ett grymt mörkt negativ eftersom bilden på filmen byggs av både silver och färgpigment.
På ursprungsfrågan om att framkalla färgfolm i D-76 så går det men det blir ett rätt konstrastlöst och underexponerat negativ om du inte förstärker framkallningen rejält, längre tid och högre temperatur. Mer intressant än användbart.