Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgade Filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

mnm_swe

Aktiv medlem
Tjo

En liten newbie fråga igen. :eek:)

Har fått ett erbjudande om att köpa Cokin filter med adapter å allt för en väldigt billig peng.
Funkar sådan bra på en D70 mån tro?
Gör färgade filter från tex B+W eller Hoya samma jobb?

/Micke
 
Filter från B+W eller Hoya är bättre. De är av glas och har antireflexbehandling, åtminstone om du inte köper det billigaste från Hoya. Cokin är av plast och saknar antireflexbehandling. Dessutom är det enklare att hantera gängade filter.

Skälen att köpa Cokin eller andra rektangelfilter i plast är två som jag ser det. Dels för avtonade gråfilter där det är ett måste eftersom man vill kunan flytta avtoningen som man vill. Och dels för sällanfilter som man inte vill lägga så mycket pengar på.

Har du råd, så köp gängade filter om det är färgade filter du skall ha.

Men visst funkar Cokinsystemet på en D70, det är ingen skillnad mot traditionella kameror.
 
Glöm inte att köra egen vitbalans. Kameran försöker nog att korrigera annars om du kör med autoläget.
 
Och kom ihåg att läsa manualen till kameran! "Färgmatris- och 3D-färgmatrismätning ger eventuellt inte önskade resultat vid användning tillsammans med filter med exponeringsfaktorer (filterfaktor) över 1 ([lång lista på filter]). Nikon rekommenderar mittvägd mätning." (sid 191). Tror inte mätaren kommer mäta tokfel, men det skadar inte att vara uppmärksam. Du kan ju iofs se på bilden och histogramet hur fel det blev och om du måste kompensera för en "lurad" ljusmätare. Det blir rätt bara du är noggrann.

Frågan är vad du ska ha färgade filter till. Avtonade filter; ja (även avtonade färgade kan vara roliga där för att ge himlen en annan ton). Färgkorrigerande; nja, gör det med vitbalans istället (billigare) och om du inte har en ljustemperaturmätare så är det av begränsad användning om du inte på ganska när vet vad ljuset har för temperatur. Kontrastfilter och tonreproduktionsförändrande för svartvit fotografering; nej, blanda kanalerna på annat sätt när du konverterar i Photoshop.

Om du inte redan har gjort det, skaffa en katalog med filter från B+W eller Hoya. De är gratis och har stora fina färgbilder som visar filtereffekten. Ett billigt sätt att förstå hur filter fungerar och vad de olika typerna gör. Tänk dock på att det är en produktkatalog så bli inte för lurad bara. Om din lokala kamerabutik inte har någon av dessa reklamkataloger inne så finns de på nätet (B+W: http://www.schneideroptics.com/filters/filters_for_still_photography/handbook/ respektive Hoya: http://www.thkphoto.com/products/hoya/)

Men det är bara mina åsikter.
 
maxzomborszki skrev:
Färgkorrigerande; nja, gör det med vitbalans istället
Borde inte färgkorrigerande filter fylla en funktion i digitalkameror också? När man skruvar på vitbalansen så förstärker man ju vissa färgkanaler vilket borde innebära mer brus. Optimalt ur brussynpunkt borde väl då vara att inte behöva ändra vitbalansen alls utan se till ljuset är så "rätt" som möjligt från början.

Påstår jag som inte äger någon digitalkamera:)
 
tormig skrev:
Borde inte färgkorrigerande filter fylla en funktion i digitalkameror också? När man skruvar på vitbalansen så förstärker man ju vissa färgkanaler vilket borde innebära mer brus. Optimalt ur brussynpunkt borde väl då vara att inte behöva ändra vitbalansen alls utan se till ljuset är så "rätt" som möjligt från början.
Visst fyller de en funktion (därav mitt "nja" istället för ett definitivt "nej"). Principen är ju densamma för film som digitalt. Det jag invänder mig mot är att man som nybörjare ska börja skaffa en massa filter om man nu har möjlighet till vitbalansinställning, något som inte finns när man använder film. I fallet med negativfilm kan du visserligen korrigera i kopieringsstadiet, men vid dia har du inte mycket val.

Lägg till problemet med att du inte alltid vet vad färgtemperaturen är om du inte har en mätare plus att du bör ha en hel uppsättning med filter med dig för att kunna korrigera någorlunda exakt. Då är det mer behändigt att sätta vitbalansen mot en neutral yta. Skulle man störas mycket av bruset så kan kan jag varmt rekommendera något i stil med Noise Ninja eller Neat Image (vilket jag ändå rekommenderar att man har hemma eftersom brus alltid finns där).

Sen är det helt sant att du påverkar de olika kanalernas inbördes påverkan på den slutliga bilden när du justerar vitbalansen. Jag tvivlar dock på att bruset skulle påverkas nämnbart med vitbalansinställningar som motsvarar "normala" filter, men jag reserverar mig då jag inte har mätt det. Om någon har erfarenhet av detta så får de gärna dela med sig.
 
Jag tackar för alla svar. En del var lite över mitt huvud, men jag försöker att snappa upp och försöker förstå vad ni menar.

Nu handlade det om en hundralapp för ett par filter och hållare. Så det är inte hela världen om det inte blir så bra, om inte annat så är man en erfarenhet rikare. :eek:)
 
mnm_swe skrev:
Jag tackar för alla svar. En del var lite över mitt huvud, men jag försöker att snappa upp och försöker förstå vad ni menar.
Var det något du inte förstod så är det bara att fråga, vi svarar gärna. Dra nytta av att det sitter en massa galningar framför datorn hela natten och inte har något bättre än att skriva inlägg på fotosidan :)

Nu handlade det om en hundralapp för ett par filter och hållare. Så det är inte hela världen om det inte blir så bra, om inte annat så är man en erfarenhet rikare. :eek:)
Tja, för en hundralapp kan du ju alltid kosta på dig det och leka lite. Om inte annat så en hållare kan vara bra om du kanske vill ha avtonade filter i framtiden. Nu finns det lite olika system, Cokin A är ganska små medan Cokin P är lite större. Är det det senare fallet är det givet köp i min mening då en del av de dyrare (bättre) filtren från andra tillverkare kan användas i denna rakt av. Jag har personligen en Cokin A-hållare hemma. Den är dock oanvändbar för mig i de flesta fall då jag har mestadels ett objektiv med 72mm gänga (dvs filtren är för små). Men även en Cokin A-hållare är väl inte fel att ha och ligga skramlandes om man får den billigt.

Som du säger så är du då en erfarenhet rikare. I de flesta fall lär man sig snabbast genom att experimentera själv.
 
Jag tror inte att Cokin A säljs längre någonstans i Sverige, så det är ytterligare ett skäl att hålla sig ifrån det.

Jag håller också i övrigt med Max. En vettig tumregel tror jag kan vara den jag följer: Färgkorrigeringsfilter med filterfaktor under 2 är onödigt att hålla på med om man kör digitalt. Överstiger filterfaktorn 2 är min tes att det lönar sig tills någon överbevisar mig.

Filterfaktor 2 är alltså ett stegs exponeringsskillnad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.