Annons

färgad plastfilm till blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla med någon lokal ljus/ljud firma som sysslar med konserter osv. De har jättebra färgfilter framför sina lampor och har säkert lite slattar du kan byta mot en påse bullar eller nått.

Kjell & Co har gelfilter (belysningsfilter ämnade för teaterlampor´och blixtar). Man får ett kit med 9 olika färger i 15x15cm ark för 79:-

Stefan: De där plastplattorna är inte lämpliga att sätta framför en blixt! För det första är det kanalplattor (de har kanaler i en riktning för styvhet), för det andra är de tillverkade i polypropylen, som bara tål ca 100°C (130°C högst kortvarigt). Det blir betydligt varmare än så precis framför blixten. Speciellt om man sätter dom i en hållare precis framför, så luften stängs in.

Köp riktigta gels som är gjorda för teaterbelysning. Annars riskeras som bäst att förstöra blixten med en massa smält plast, och som värst brand.

Senast ändrad:
För att klargöra lite. På sidan jag länkade till fanns tunn, färgad plast som skulle vara lämplig att använda som färgad, böjd fond för fotograferingen, klart att kanalplast inte går att böja så snyggt. Jag var väl otydlig och ber om ursäkt för detta.

Om man tittar på hur uppställningen är gjord är den lilla blixten riktad mot den vita väggen (bort från plastfilmen) som i sin tur lyser upp plastfilmen på ett jämt och fint sätt. Så ingen blixt är i närheten av plastfilmen, inga hållare finns med, och ärligt talat, hur varm blir en kamerablixt? Vore de så varma som du antyder skulle det väl brinna på varannan presskonferens?

Jag svarade på frågan om var man kan hitta ark med plastfilm som fanns på exemplet i länken, inte färgfilter till blixten, då hade jag inte behövt svara eftersom andra kommit med bra förslag på var man hittar sådana.

Lycka till med vattendropparna.

Stefan, det är inte du som ska be om ursäkt, det är jag. Jag läste "plast", "blixt" och klickade sedan på din länk. Jag missade pinsammt nog länken i första inlägget, då jag dumt nog antog att det var gelfilter som avsågs, och att det var ett sådant på den länkade bilden. Sen är jag van vid studioblixtar själv, och de genererar en sjuhelsikes värme när lampan är påslagen :)

Tänk så fel det kan bli när man inte läser ordentligt och antar för mycket. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar