Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

hubas

Aktiv medlem
Jag är total nybörjare på det här med photoshop men jag har märkt att många lyckas färga sina bilder på väldigt häftiga sätt.

Nu undrar jag hur man lyckas med detta.
Har själv försökt att röra lite på hue/saturation spakarna men inte riktigt fått den färg jag velat.

Kanske inte den bästa förklaringen när det gäller vad jag är ute efter men jag hoppas att ni förstår och kan hjälpa mig.

Tjena!

Jag vet inte om du menar att ge bilderna en färgton eller om du menar att kolorera bilderna.

Kolorering är inte min starka sida, men tona bilderna brukar jag ofta göra.

Ett snabbt och enkelt sätt att tona en bild i Photoshop är att gå in på "bild/justeringar/variationer...". Där kan du välja att lägga på en slags färgad "film" över bilden. Det tycker jag dock oftast inte ger speciellt bra resultat.

En liknande grej är att gå in på "bild/justeringar/färgbalans...". Där kan du själv dra i reglagen för att öka och minska olika färger i bilden, funkar halvbra om man inte är speciellt kritisk med resultatet.

Jag brukar oftast köra med lager och olika blandningslägen (eller vad det heter).

Gör ett nytt lager, välj förgrundsfärgen till den färgton du är intresserad av och fyll det nya lagret med den, sen går du till lagerpaletten och i rullisten där det som standard står "normal" kan du experimentera med olika val för att få fram lite olika sorts toningar.

Det finns massor med olika sätt att tona bilder på, detta var några av dem.

ANNONS