Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färg på mörkrumsvägg

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomasis

Aktiv medlem
Hej! Jag ska måla om ett gammalt mörkrum (köpt hus med eget mörkrum, jippi!). Vilken färg ska väggar och tak ha? Jag trodde att de skulle vara mörka för att inte slöja pappret vid exponeringen. Men efter att ha tittat i B/W så verkar det vara vitt som gäller.
Nån som kan förklara?
/tj

Det finns nog olika åsikter i frågan. Att många föredrar vitt är att det är mörkt nog när man bara har mörkrumsbelysningen igång och mörka väggar skulle göra det ännu svårare att se i den svaga belysningen. Har man korrekt belysning (både styrka och färg) slöjas inte pappret och att väggarna är vita gör ju inget annat än att reflektera just denna belysning.

Men jag vet en fotograf som klädde hela sitt mörkrum med svarta sopsäckar som han fläkte ut. Delvis för att få det mörkare men framför allt så "sög" de åt sig damm då de blev statiskt laddade. Därefter kunde han torka av dem med en våttrasa och han påstod att han inte hade problem med damm. Men det såg rätt lustigt ut på bild :)

Tack så mycket!
Det jag tänkte på var ljuset som går från förstoringsapparaten ner på pappret som reflekterar ljuset på väggar och tak som reflekterar ner det på pappret igen. Men jag är kanske lite för petig!
/tj

Jag har lagt ner mitt mörkrum, men min erfarenhet är att är det bäst att ha mattsvarta ytor nära förstoringsapparaten. Jag har upplevt att papper blivit slöjat av reflekterat ströljus från förstoringapparaten. Faktum är att även en vit skjorta kan ge reflexer om man står för nära när man exponerar. Mörk skjorta är bättre.

Resten av mörkrummet kan ju vara vitt, iaf för svartvit kopiering. Jag körde mest färg, så jag ville ha alla väggar svarta.

Senast ändrad:
Jag har inga vetenskapliga belägg ...

... men när jag var med och drev fotoklubb för länge sedan hade vi vita väggar i mörkrummet, jag upplevde inga problem med det.

Jag sommarjobbade på åttiotalet några sommrar som kopist på Helsingborgs Dagblad, även där var det om jag inte minns fel vita väggar. HD hade dessutom gul (eller om det var orange) lysrörsbelysning i mörkrummet så det var faktiskt väldigt ljust och trevligt.

Detta var då för S/V och Agfa plastpapper.

Edit: Vi var dock väldigt noga med att hålla paperskartongerna stängda då det kanske var lite väl ljust samt att undvika ströljus från intilliggande förstoringsapparater och en ganske enkel men snabbpasserad ljussluss.

/Erik

Thomasis skrev:
Det jag tänkte på var ljuset som går från förstoringsapparaten ner på pappret som reflekterar ljuset på väggar och tak som reflekterar ner det på pappret igen.
Det skulle kanske kunna slöja, men du behöver nog inte oroa dig så mycket. Gör ett test innan du får för dig att måla om ett vitt rum.

Fotoföreningen jag är med i hade två förstoringsapparater stående bredvid varandra, väggar och skåp i rummet är vita. Man funderade länge på att hänga upp ett svart skynke för att förhindra ljusläckage mellan apparaterna så båda kunde utnyttjas samtidigt. Men efter att man testat med att lägga ett fotopapper på den ena förstoringsapparatens platta medan man arbetade på den andra apparaten under en stund och då man inte lyckades slöja pappret så struntade man att hänga upp detta skynke. Det skulle bara vara i vägen mer än göra nytta.

Det är ju enkelt att göra ett test. Låt ett papper ligga med något föremål på, exempelvis ett mynt är bra då det effektivt blockerar ljus och ligger dikt an. Prova sedan med olika tider.

Eventuellt kan man förbelysa pappret så man märker om även små ljusnivåer påverkar pappret.

Det absolut viktigaste är att undvika blanka ytor nära förstoringsapparaten. Min förstoringsapparat läckte mycket ljus åt sidorna. Jag hade den uppställd nära en vit, ganska blank vägg och fick då tydliga fläckar/slöjor på bilderna. När jag tejpade mattsvart papper på väggen så försvann problemet.

Runt förstoringsapparaten bör det vara matt svart eller samma färg som mörkrumsbelysningen (rödbrunorange något sådant är det för variabelt papper) om den står intill en vägg. Risken för ströljusreflektion av vitt ljus är annars något som kan göra att kontrasten mm ändras vid belysningen av fotopapperet. Desutom är en del apparater inte helt ljustäta utan vitt ljus kan läcka ut åt sidorna från huvudet och reflekteras mot papperet. Då är matt svart eller samma färg som mörkrumsbelysningen att rekommendera där. Jag har själv provat att belysa olikfärgade ytor med vitt ljus i ett mörkt rum och de reflekterar då tillbaka den färg materialet har. Belyser du däremot med mörrumsljusets färg mot vitt så reflekteras mörkrumsljusets färg tillbaka men totalmängden mörkrumsljus ökar givetvis i ett helt vitt rum och då ska man testa slöjningseffekten på plats, inte räkna enbart med det ljus som kommer från lyktorna och gå efter det. Belyser man med mörkrumsljusets rödaktiga färg mot grönt (motsatsfärgen) så reflekteras väldigt lite rött ljus tillbaka så grönt skulle säkert också funka bra runt apparaten eller i mörkrummet överhuvud taget om man inte vill ha någon reflektion alls eller så lite som möjligt från lyktorna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar