Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Färg på framkallaren?
- Trådstartare Victor
- Start datum
littos
Aktiv medlem
Hejdu!
Vad soppar man i amaloco? Film eller papper?
Om den är brun tycker jag att den låter tämligen oxiderad, inget jag skulle använda för att framkalla en "viktig" film (precis som om det fanns oviktiga bilder?!?). Själv har jag annars en dunk med Scanfors D72 hemma, den är kaffefärgad, men ger aldeles lysande läckra toner på mitt Ilford Multigradepapper... faktiskt sant!
Alltså: Om det är film du skall framkalla, testa i alla fall först på en film du kan undvara, om det blir skit av den. Om det är papper kan du ju testa, det värsta som händer är väl att du förlorar ett par papper eller 10...
/Anders
(vars flaska med Rodinal börjar byta färg från färglös till tefärgad...)
Vad soppar man i amaloco? Film eller papper?
Om den är brun tycker jag att den låter tämligen oxiderad, inget jag skulle använda för att framkalla en "viktig" film (precis som om det fanns oviktiga bilder?!?). Själv har jag annars en dunk med Scanfors D72 hemma, den är kaffefärgad, men ger aldeles lysande läckra toner på mitt Ilford Multigradepapper... faktiskt sant!
Alltså: Om det är film du skall framkalla, testa i alla fall först på en film du kan undvara, om det blir skit av den. Om det är papper kan du ju testa, det värsta som händer är väl att du förlorar ett par papper eller 10...
/Anders
Amaloco gör allt möjligt i kemiväg. Kameradoktorn säljer mycket av deras material. Jag brukar använda deras pappersframkallare och är det den det handlar om så skulle jag vilja hävda att det är normalt att koncentratet oxiderar snabbt. Prova om utframkallningen går på samma tid som vanligt, då bör den vara ok. Tar den det minsta tid längre, lämna in på miljöstationen.
jbomelin
Avslutat medlemskap
jbomelin skrev:
min maxstop blev jättelila häromdagen. det ska vara indikator som gör att vätskan blir mörk i gult mörkrumsljus... lila och mörk är väl inte samma sak i mina ögon, så jag misstänker att jag gjorde nått galet
Glöm det... "När stoppbadet är förbrukat indikerar det med att i mörkrumsbelysningen skifta färg från ljust gul till blåviolett."
J. Patric
Aktiv medlem
littos skrev:
/Anders
Rodinal kan du använda trots att den blivit mörkröd. Den bygger doch inte på metol och hydrokinon som D-76 och D-72 gör, utan p-aminofenol-hydroklorid, vilket gör Rodinal till en helt annan typ av filmframkallare. Agfa hittade för ett par år sedan en 60 år gammal flaska med Rodinal, och den fungerade alldeles utmärkt.