Annons

Färg och ljus på utskrifterna

Produkter
(logga in för att koppla)

Da9l

Medlem
Hejsan. Nu har jag tröttnat ordentligt på att försöka testa inställningar själv.
Jag har en samsung 226BW skärm och hp 3310 skrivare. När jag tittar på bilder på skärmen så ser dom ljusa och fina ut, men när dom sedan kommer ur skrivaren så är dom åt he.vete för mörka. Även när jag tar upp samma bild på fruns dator ser den olika ljus ut beroende på vilket program man öppnar den i Photoshop el bildvisning.
Måste jag köpa kalibreringsverktyg för skärm och skrivare?
Jag har tidigare testat en på min skärm utan framgång, dock en gratisversion och en kompis mätare eye på skärmen. Hur f-n ska skrivare och bilskärm vara inställda så man ser vad f-n man får ut. Dråpslaget var nu att vi fick hem en canvas 50*70 som vart för mörk....den var trist och dyr.
Mkt tacksam för hjälp.
Mvh
Daniel
 
Finns hur mycket som helst skrivet på forumen om kalibrering...

Likaså självklart ute på nätet. Frågan är egentligen bara hur din ambitionsnivå ser ut och också hur tjock din plånbok är.

www.profiler.nu skriver Stefan Ohlson, en av Sveriges främsta experter en hel del om saken. Förenklat om samma sak kan du hitta på www.crimson.se För att nu nämna ett par ställen...

Om du inte nödvändigtvis vill skriva ut på egen skrivare kan kanske ett par gratis testbilder från crimson vara en allra första start i problemkomplexet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.